lauantai 10. tammikuuta 2015

miten valmistaudun aamulenkille

Monesti ollut kyselyitä juoksuryhmissä,miten ihmiset valmistautuvat aamulenkille tai aamu urheiluun muuten.
Kaikki valmistautuvat omalla tavallaan,mutta jos vasta suunnittelee aamulenkille lähtöä,voi muiden vinkeistä olla apua.
Nämä vinkit siis minun itselleni hyviksi toteamia.

Jos lähden lenkille heti aamusta esim. ennen töitä tässä vinkit siihen:

vaatteet kannattaa laittaa valmiiksi,ettei aamulla tarvitse hermoilla ja herättää kaikki muut asunnossa olevat etsimällä kadonneita sukkia yms.
Tämä on minulle kaikkein tärkein pian heräämisen jälkeen tehtäviin lenkkeihin valmistautumisessa.

Pienet kehon herättelyt,käsien pyöritykset ja jalkojen kevyet venyttelyt,voi tehdä myös ulkona ennen juoksua.

Aamukahvi,minä olen addiktoitunut aamukahviin.Teen usein niin,että lataan kahvinkeittimen valmiiksi ja heti herättyäni nappaan keittimen päälle ja puen vaatteet ja pesen hampaat yms ja sitten juon pikaisesti kupin kahvia tilkalla maitoa.Joillakin tämä aiheuttaa kesken lenkin vessahätää,kumpaa vaan:) mutta minä pystyn pienet aamulenkit näin tekemään.

Urheilujuomaa mukaan.Pieni pullollinen laimeaa urheilujuomaa toimii hyvin mulla jos energiat laskee.Näin talvella tulee juotua tosi vähän pienillä lenkeillä,mutta pari kulaustakin auttaa jaksamaan paremmin(ainakin mulla toimii)

Sitten liikkelle vaan!Minun aamulenkit ennen töitä on yleensä lyhyitä 4-6km reilusti alle tunnin kehon herättelylenkkejä.

Aamupäivällä tehtävät lenkit:

Usein viikonloppuisin teen lenkit 11.00 tai 10.00(esim sovitut ryhmälenkit)
Silloin laitan kellon soimaan vähintään tuntia ennen lenkkiä,yleensä kyllä herään jo ennen sitä,mutta varmuuden vuoksi kuitenkin.Jos lähden yksin herään kun herään ja valmistaudun sitten rauhassa.

Aamukahvi rauhassa.Aamiaista,puuro toimii ja hedelmät tosi hyvin!Jos pitkä lenkki tai pitkä aika aamupuurosta(jos satun heräämään aikaisin)syön vielä kananmunaa tai leipää kinkku ja/tai päällysteellä puoli tuntia ennen lenkkiä.Tällöin ehdin käymään hyvin vessassa ennen lenkkiä.

Vaatteet ehtii etsiä aamullakin.Vesi riittää juomaksi ,mutta pitkillä lenkeillä ja kuumalla ilmalla pidän varmuudeksi urheilujuomaa mukana(juomapullovyöhöni mahtuu 2 3dl pulloa)

Pienet venyttelyt ja rintarangan avaamiset ja jalkojen pyörittelyt yms.

Sitten menoksi! Minun aamulenkille lähdöt siis tosi helppoja ja jaksan hyvin näillä eväillä.Usein lenkiltä tultua kova nälkä ja heti jotain syömistä kun pääsee kotiin.

Onko sinulla jotain traditioita mitä noudatat aamulla?Käytkö mielummin aamulla vai illalla lenkillä?
Nyt lähden lenkille tonne lumiseen(yöllä satanut tosi paljon lunta)maisemaan.
Palaan taas!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!

ei ihan helppo reissu, mutta maaliin! (tamperemaraton 2017)

Terve! Nyt se on juostu, tampere maraton 2017! Huikeaa aikaa en odottanutkaan, mutta en todellakaan uskonut sen olevan niin vaikea reissu k...