sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

pitkästä aikaa hyvä juoksuviikko ja keuruun yömaratonin fiiliksiä

Moikka ! Täällä sitä ollaan taas yhtä puolimaraton kokemusta rikkaampana. Tänä vuonna niitä on kertynyt jo 3:  kormu run; hcr ja keuruun yömaraton jossa olin lauantaina jäniksenä. Vauhti ei ole päätä huimannut, ja ennätyksiä ei ole todellakaan hätyytelty.  Selkävaiva on pitänyt harjoitukset vähempänä ja tuloksetkin huonoina, kun kovaa ei ole voinut mennä. Mutta nyt selkä on alkanut kestämään paremmin ja väsymyskin on hellittänyt rautakuurin aloittamisen jälkeen. Treeni into on palannut ja fiilis on loistava!
Tällä viikolla treeni kilsoja tuli pärnun lomareissulla 7.7km tiistaina ja 8.3km keskiviikkona, ihanaa treenailla eri maisemissa!
Perjantaina juostiin Sarin ja suvin kanssa opaslenkki rennosti ja rauhallisesti 7.2km ja 1h4 min
.Ja eilen olikin keuruun yömaratonilla puolikas josta raporttia alla.
Olin lupautunut keuruun yömaratonille jänikseksi viime vuoden tapaan. Takomorunners järjesti jäniksiä tuonne jo viime vuonna , mutta tänä vuonna oli paljon huonoa tuuria ja viimehetken sairastumisia ja niimpä meillä ei ollutkaan kuin 3 jänistä puolimaratonilla ja 1 kokonaisella, parempi kaiketi sekin kuin ei yhtään.
Lähdimme keuruulle Tagen ja Katjan kanssa. He kumpikin juoksivat kokonaisen ja sen jälkeen ajelivat koteihinsa. Minä yövyin Marin kanssa nyyssäniemen leirintäalueella.
Ilmoitin heti alkuun jänikset ja sitten muut 3 takomorunnersin juoksijaa. Sitten palloltiin hetki ja katseltiin tapahtumaaluetta ja menin vaihtamaan vaatteet. Ilma oli lämmin ja kaunis! Viime vuonna satoi vettä, mutta nyt oli todella ihana keli. Osallistujia oli yllättävän vähän vain 247. Tapahtuma on tosi kiva ja hyvin järjestetty ja reitti mukava, en tiedä mistä alhainen osallistuja määrä johtuu. Ehkä tapahtumia on liikaa. Minä kyllä voin tapahtumaa suositella. Ehkä lisämarkkinointi ei olisi pahasta, nyt melkein kaikki instagramista löytyneet #keuruunyömaraton tägit oli minulta .
Maraton starttasi kello 20.00 ja puolimaraton ja kymppi kello 20.30.  Lähdin aika loppupäässä, koska vauhtini olisi melko hidas 2h40 min aikaan tähtäävä. Alkuun menimme pitkässä letkassa ja etsin sopivaa vauhtia. 7.35 keskivauhti toisi toivotun loppuajan.
Vauhti yritti alussa karata, mutta sain lopulta pidettyä hyvin vauhdin n. 7.30  paikkeilla, että sain juoda juomapisteillä rauhassa. Ensimmäisen kympin juoksin yksin. Vain pari juoksijaa oli takanani. Toiselle kierrokselle lähtiessäni tavoitin  edelläni juosseen naisen jonka kanssa juoksimme koko toisen kierroksen. Oli mukava saada seuraa. Yksin juokseminen ei ole mukavaa, ainakaan kun juoksee hidasta vauhtia ja puhtia olisi jutteluun. Juteltiin niitä näitä ja jo tuttu reitti eteni mukavasti, vain muutama pieni nousu, loivia kaikki.
Juomapisteillä käveltiin, muuten hölkättiin tasaisesti , ylämäissä juoksuseurani jäi, mutta alamäissä otti kiinni. Lopussa kehoitin häntä ottamaan loppukirin ja itse vähän hidastin, pari minuuttia kovempi aika tavoitellusta, eli jotain 2.38. Ihan takanani ei ollut ketään, niin pystyin tsemppaamaan juoksuseuraani hieman kovemmalla tahdilla. Juoksuseurani sai pokaalin ollen 2 .60v naisten sarjassa, tosin osallistujia ei ollutkaan kuin kaksi siinä sarjassa, mutta hopeaa tuli!
Tosi kiva kokemus taas! Porukkaa oli vähän ja kannustusta oli vähän, mutta juomapisteillä ja varsinkin ensimmäisellä pisteellä tytöt kannustivat villisti! Se toi hymyn huulille ja nosti fiilistä. Kiitos heille siitä!
Maalissa saatiin mitalit ja hernekeittoakin olisi olltut tarjolla, minulle ei tälläkertaa maistunut. Kävin vaihtamassa vaatteet kuiviin ja ostin pullakahvit cociksen ja sipsejä. Palju ja sauna sai tälläkertaa jäädä, lähdimme leirintäalueelle suihkuun. Olimme Marin kanssa varanneet pari siideriä jänistelyn palkinnoksi, mutta suihkun jälkeen väsymys alkoi painaa ja yksi siideri sai riittää, eikä ulkoa kuulunut bändin soitto saanut meitä lähtemään ulos iltaa viettämään vaan sänky kutsui.
Unet maistui hyvin ja heräilimme puoli yhdeksän maissa. Kävin aamiaisella leirintäalueen ravintolassa , mari ja koiransa janna tulivat kaveriksi ulkoterassille. Aamu oli kaunis ja menimme aamiaisen jälkeen heittelemään palloa veteen koiralle.
Oli ihana liotella jalkoja järvessä, uimaan en kuitenkaan uskaltautunut. Nyyssäniemessä on kaunis hiekkaranta ja oli siellä uskaliaita lapsia uimassa tänäkin aamuna.
Puolenpäivän jälkeen starttasimme koti matkalle taas yhtä juoksukokemusta rikkaampana.
Hyvä maku jäi. Haluan taas uudelleen jossain vaiheessa jänikseksi, siitä tulee niin hyvä fiilis. Tämän viikon juoksukilsat antoi toivoa tulevaan maraton treeniin. 16.9 olisi tampereen maraton, vielä ehtii nostaa juoksukilsoja ja saada selkä kuntoon, ainakin toivottavasti.
Uusi viikko häämöttää , mä lähden nukkumaan ja palaan taas!