sunnuntai 7. tammikuuta 2018

aktiiviloma kotona

Moikka! Joulun aika on ohi ja on aika palata arkeen. Olin lomalla joulusta loppiaiseen, eli pe 22.12 oli vika työpäivä ja palaan takaisin huomenna 8.1. yhteensä siis 16 vapaapäivää viikonloput mukaan luettuna.
Olisi ihana ajatella, että olin ainakin osan ajasta etelässä palmujen alla, tai lapissa upeissa talvisissa maisemissa, sillä eihän kotona voi olla kivaa lomaa, vai voiko?
Itsekin vähän epäilin asiaa, kun etukäteen mietin. Rahaa ei tällä hetkellä reissuihin oikein ollut ja mieheni oli kaikki arkipäivät töissä. Pojat on siinä iässä, ettei heitä oikein saa innostumaan äidin kanssa yhdessä jonnekin yhdessä puuhastelemaan. Sitäpaitsi he elävät ihan eri aikatauluissa kuin minä. Valvovat yöt ja nukkuvat päivät. Jos kiskon heidät ylös kesken unien, ei kellään ole kivaa.Mietin kyllä risteilyä tms, mutta jätin senkin myöhäisempään aikaan. Pojilla oli omia suunnitelmia ja minäkin keksin omia.
Ajattelin heti, että en halua suunnitella lomaa kovin tarkkaan vaan mennä fiiliksellä. Alku lomasta vietimme paljon aikaa perheenä yhdessä ja myös siskoni perhe ja vanhempani ja anoppini ja mieheni veli olivat mukana siinä.Oikein ihana joulu , josta kerroinkin aiemmin blogissa. Liikuntaa ja lepoa sopivassa suhteessa. Joulun ajan kiireettömästä ja ihanasta rennosta tunnelmasta innostuneena päätin lomailla myös juoksuohjelmasta ja liikkua niin paljon kuin huvittaa, Mutta myös huoltaa kehoani ja herkutella ja levätä.Ihan niinkuin lomalla usein tehdään.
Suunnitelma tai suunnittelemattomuus onnistui mainiosti ja vietin ihanan aktiiviloman kotona! En ole kirjoittanut kaikkea ylös, mutta tässä on suurinpiirtein kaikki tärkeimmät jutut.
Launataina 23.12 yhteislenkki sipoonkorvessa 10.5km 2h . Ihana lenkki rauhassa poluilla.
Mulla oli vähän nuhainen olo pari päivää loman alussa ja otinkin sitten liikunnassa rauhallisemmin.
 24.12 pieni 45 min kävely ja ihana jouluaatto herkutteluineen rakkaiden parissa.
 25.12 taas 45 min kävely pikkupakkasessa.
Iltapäivällä joogaflow 30 min treenaakotona.comista.
26.12 12km 1h27 min kiva yhteislenkki melko isolla porukalla. täällä kotimaisemissa hakunilassa ja lähistöllä.
27.12 opaslenkki Sarin kanssa. Mukana myös Suvi. 1h17min 9km. osa lenkistä rauhassa ja osa reippaampaa Sarin ohjeman mukaisesti. Juostiin Pukinmäessä.
kotona pyykinpesua.
28.12 aloitin aamun rauhassa ja kahvin jälkeen tein pilatseksen  30 min sitten aamiainen ja kävely plussakelissä. Menin melko rivakasti ja tein lenkillä 3x 20askelkyykkykävelyä 20 harppausta ja 10 kyykkyhyppyä. Kiersin sotungin maalaismaisemissa 6.2km.
Illalla käytiin isomman pojan ja siskoni kanssa syömässä morrisons hampurilaisravintolassa helsingissä(mahtavat burgerit ja isot annokset, teinipoikakin täyttyi) ja juotiin pari olutta ja käytiin yhdessä myös laulamassa karaokea karaokekellarissa. Hyvissä ajoin kotiin ja pedissä vähän yli yksi.
29.12 olin taas järkännyt yhteislenkin jonne taas sain kivaa seuraa, eikä tarvinnut juosta yksin. 12.2km ja keksivauhti 7.14 min /km. Tihutteli vettä vaihtelevasti lenkin aikana. Otettiin , myös muutama lyhyt veto rauhallisen lenkin lomassa
.Kotona imurointia ja pyykinpesua. Illalla miehen kanssa kaverin luona iltaa istumassa.(olin autolla)
30.12 lihaskuntopäivä. Aamukahvin jälkeen 30 min pilates, aamiaisen jälkeen 3.6km kävely vesisateessa ja kotona combat 30 min ja hiit treeni (paljon hyppyjä) yht n. 55 min.  Hiki lensi! Illalla rauhallinen yin jooga 26 min.
31.12 vuoden viimeinen lenkki! Ihan mahtava porukka ja keli.Haaveilin puolimaratonista ja sehän me juostiin!21.2km 2h34min
. Juostiin kuusijärveltä korso-tuusula-koivukylä ja takaisin kuusijärvelle.Kotona imurointia ja vessan pesua. Illalla syötiin kotona nakkeja ,ranskalaisia ja erilaisia salaatteja. Sitten pojilla oli omat menot ja minä ja mies mentiin mun lapsuuden ystävän Minnan luo. Otettiin pari siideriä ja Käytiin hakunilassa baarissa ja sielläkin lauloin pari karaokelaulua. Käytiin katsomassa raketit ja lähdettiin kotiin.
1.1 rauhaisa kotoilupäivä. Illalla leffaa katsoessa 35 min venyttely ja rullailu.
2.1 aamulla joogaflow 30 min ja 40 min kävely.Siivoilua ja pyykkiä.  Illalla kävin moikkaamassa kummityttöä ja perhettään. Kävin pikkupojan 3kk kanssa  vajaan tunnin kävelyllä josta osan matkaa oli sisko ja siskon vajaa 3v poika mukana.
3.1 aamulla 30 min joogaflow. Aamiaisen jälkeen liikkuvuus ja koordinaatiotreeni n. 40 min. 5km reipas lenkki pitkästä aikaa
. Vahdin vauhteja, etten mennyt täysillä. Kovaa kyllä, mutta hyvällä tunteella. Keskivauhti oli 5.46. Alkuun ja loppuun puolen kilsan kävelyt. kotona vielä 30 min coretreeni. Illalla venyttelyä 25 min.
4.1 rauhaisa kotipäivä. Siivoilua ja pyykinpesua.  30 min venyttely.
5.1  aamulla 28 min jooga ja lähdin bussilla lähelle kontulaa ja siitä 5km juoksua marjaniemeen jossa tapasin Sarin jonka kanssa opaslenkki merellisessä itä helsingissä. Yhdessä juostiin 9km
6.1 yhteislenkki kotimaisemissa. 12km ja 1h 25 min. Vähän viileä tuuli, mutta ihan kiva ilma. Mukavasti meni taas yhdessä hölkötellen ja höpötellen.
Illalla miehen kanssa kaverin luona muutama tunti saunoen ja höpötellen (taas autolla)
7.1 hcr yhteislenkki pirkkolassa. Olin toisena vetäjänä hitaimmassa vauhtiryhmässä. Jäätiin 4 naisen kanssa vähän erillemme isommasta porukasta ja tultiin ihan rauhassa. 7.5km 56 min.
Kotona tilattiin pizzzat ja olenkin rentoillut koko loppu päivän.
Heräsin ennen kahdeksaa arkena joka aamu, välillä jo kuudelta. Viikonloppuna vähän myöhempään. Otin monena päivänä päiväunet ja menin ennen puolta yötä nukkumaan. Tein viikolla perusruokaa ja viikonloppuisin ja pyhinä tehtiin yhdesä ruokaa, esim paneroituja pihvejä ja itsetehtyjä hampurilaisia. Olen leiponut ja muutenkaan en ole rajoitellut syömisiäni, siltikään ei ole mennyt överiksi vaan herkuttelut on pysynyt hallinnassa. Juoksua tuli paljon, 16 päivän aikana 103 km, mikä on minulle paljon. Lepoa ja kehonhuoltoa tuli kuitenkin myös hyvin
. Huomenna jatkan taas running academyn ohjelman parissa, kun uusi 8 viikon ohjelma alkaa.
Oikein mainio loma kotikulmilla! Mites sun lomat meni, vai oliko sinulla lomaa?