torstai 8. maaliskuuta 2018

treeniä , lepoa ja kehonhuoltoa 72 päivää helsinki city maratoniin

Terve! Tässä aloin laskeskelemaan päiviä tämän kauden päätavoitteeseen , helsinki city maratoniin tästä tapahtuman etusivulle ja huomasin, että aikaa on enää 72 päivää. Kuulostaa paljolta, mutta ei se ole. reilut kaksi kuukautta aikaa valmistautua. Olen toki koko talven tehnyt jotain ja alkuvuodesta pidentänyt lenkkejäkin maraton mielessä. Silti tuntuu, että tulee kiire. Tavoitettahan mulla ei virallisesti ole. Haluan päästä aikojen stressaamisesta pois ja nauttia juoksusta. Toisaalta tampereen maratonin vaikea juoksu on vielä niin hyvin mielessä, että nauttiminen voi olla kaukana..Nyt olen keskittynyt kehonhuoltoon ihan erilailla kuin aiemmin
.Toivon ja uskon sen auttavan tulevaan koitokseen. Myös vaihtelevat lihaskuntotreenit on varmasti olleet hyvänä pohjana maratonille. Pitkiä lenkkejä on tullut juostua 2-5 kuukausittain läpi vuoden, tosin pitkien lenkkien pituudet oli alkukaudesta (ylimenokausi) keskimäärin 1h20 min ja nyt ne on keskimäärin 1h40 min. Vaihtelee tietty , mut noin suurinpiirtein.
Maaliskuun loppupuolella olisi tarkoitus aloittaa n. kuukauden pituinen jakso jossa keskityn haalimaan enemmän kilsoja ja lisään myös kuormittavia vetoja, mäkitreenejä yms mukaan. Myös kevyet viikot kuuluvat treeniin, ei voi treenata ihan mahdottomia määriä yhtäkkiä. Tällä viikolla ohjelmassa olisi ollut enemmän kovia treenejä, mutta mulla alkoi flunssan oireet toissailtana, eli nyt oon ottanut rennosti ja keskittynyt lepäämiseen. Mitään pahempaa ei ole, mutta pieni kurkkukipu, tukkoinen nenä ja vetämättömyys kertoo, ettei kaikki ole ok ja on parempi levätä. Lihakset on vähän jumiset, joten illalla on kyllä luvassa kevyttä venyttelyä.
Tällä viikolla olen siis juossut vain kerran , ihana aamulenkki Erkun kanssa tiistai aamuna.
Juostiin yhdessä rauhallinen n. 6km lenkki ja tehtiin myös koordinaatiotreeniä. Yhteensä vähän reilu 7km. Illalla venyttelin reilun 30 min ja kun seuraavana aamuna heräsin lihakset jumissa, tein aamulla pienen 15 min liikkuvuus ja venyttelytreenin. Sen jälkeen onkin ollut vähän heikko olo ja olen levännyt.  Tässä vaiheessa sairastaminen ei sotke vielä mitään, mutta toivotaan, ettei iske kunnolla ja kestä kauaa.
Olen juossut Maratonin 3 kertaa. Nyt siis vuorossa neljäs. Kaksi ekaa juoksin samassa helsinki city maratonissa ja viime vuonna juoksin hcm tapahtumassa street runin 17 km ja maratonin juoksin tampereella. Tänä vuonna hcr ja hcm juostaan samana päivänä ja päädyin juoksemaan maratonin ekan kerran jo toukokuussa, kun aiemmat on olleet kesän jälkeen.
Mielestäni treenit on menneet hyvin. Oon juossut paljon yhteislenkkejä, välillä metsässä .
ja välillä asfaltilla ja hiekalla
. Lyhyitä lenkkejä yksin ja olen tehnyt kotona paljon lihaskuntoa
ja kehonhuoltoa. Tästä on hyvä jatkaa.. yhteislenkkejä tulee lisää, seuraa blogin fb klik tai instagramia, olis kiva nähdä teitä lenkeillä!
Koska aikaa on vielä, palaan vielä lähemmin missä mennään ja miten treenit on sujuneet.
Miten sun treenit on sujuneet? Onko kisakalenteri jo täyttynyt? Onko asiat sujuneet helposti vai onko ollut vastoinkäymisiä?
Mikä on sun seuraava kisa/tapahtuma? Mä oon ilmottautunut vasta kormuruniin tapahtuman sivuille ja tonne hcm.ään. Jotain vielä mahtuu keväälle. Pitää miettiä, oisko ehdotuksia?
Mä palaan taas! Kivaa tulevaa viikonloppua!

1 kommentti:

  1. Tulin vierailulle blogiisi, tsemppiä HCR-treeneihin. Ihailen päättäväisyyttäsi ja sitä, että kelillä kuin kelillä näyttää juoksu maistuvan. Tsemppiä hurjasti treeneihin!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!