https://www.blogit.fi/juoksujalka-vipattaa/seuraa

blogini löytyy myös blogit.fi blogilistalta.

keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

laktaattitestin tulokset ja vauhtimietintöjä maratonille

Moi! Niinkuin kerroin  aiemmin, kävin laktaattitesteissä liikuntamyllyssä 13.4. Tällä viikolla pamahti tulokset sähköpostiin ja tulokset oli melko odotettavissa olevat. Peruskestävyyskunto on parantunut kovasti puolentoista vuoden takaiseen testiin verrattuna. Sitten taas vauhti on huonontunut.. jos ei juokse treeneissä kovaa koskaan, ei varmaan vauhti kehty.. No kyllähän mä välillä juoksen kovaakin, mutta en tosiaankaan säännöllisesti. Selkä ja pakaravaivat on alunperin vaikuttaneet siihen , että olen mielummin tehnyt rauhallisia treenejä ja ne on jääneet päälle. Onhan se paljon kivempi hölkätä höpötellen kuin vetää laikka punaisena veren maku suussa.Noin niinkuin kärjistettynä. Aiemmassa testissä n. puolitoista vuotta sitten tulos oli taas se, että vauhteja piti tiputtaa pitkiksillä ja painottaa pk alueelle treenit.
Tässä vähän laktaattitestistä yleensä ja minkälaiset tulokset mulle tuli.
Mulle testin teki toistamiseen Pasi päällysaho ja mun kautta tai siis mainitsemlla minut (merituuli) , saa Pasilta 10 e alennuksen tasotestistä. https://tmipasipaallysaho.wordpress.com/kuntotestit/ .
Mulle tehtiin maratoonarin tasotesti.
Juoksin siis yhtä vauhtia 8x 200m kierrosta yht 1600m. Ensin otettiin sormenpäästä laktaatti arvo ja taas 8kiekan  jälkeen uusiksi.Vauhtien välissä 40 sekunnin tauko , jonka aikana otettiin laktaattiarvo, otettiin hörppy vettä ja valmistauduttiin seuraavaan vauhtiin. Joka vauhdin jälkeen myös ilmoitin sillä hetkellä olevan sykkeen.
Mulle tehtiin testi liikuntamyllyssä jossa juoksin 200m sisärataa valojäniksen perässä. Pasi kyseli aiempia vauhtejani joiden mukaan asetti valojäniksen vauhdit. Valojänis toimii siis niin, että valo syttyy radan sivussa tietyn vauhdin mukaan. Minun kuului pitää valoa silmällä, eikä yrittää ohittaa sitä. Se on yllättävän helppoa, varsinkin kun alku vauhti oli helppo ja kevyt ja sai jarrutella, ettei mennyt jäniksen ohi. Kroppa lämpenee mukavasti , eikä kovemmatkaan vauhdit tuntuneet hankalilta.
Kerroin myös aiemmin, että jouduin keskeyttämään testin vähän aiemmin rytmihäiriön takia. Tetistä sai kuitenkin hyvin tietoa, mihin suuntaan kunto on mennyt.
Pasi oli laittanut viestiin, että hyvin on pk purrut , hyvä!
Tässä mun vauhdit testin perusteella :
reippaat lenkit: syke 171 vauhti n. 6.15 min/km
kovat lenkit : syke 178  vauhti n. 5.58 min /km
peruskuntoalue: sykevälillä 143-161 8.00 Min/km- 6.45
vauhtikestävyysalue: sykevälillä 165-178  vauhti n. 6.32-5.56 min/km
Mitään sinänsä uutta ei tullut. Mutta tosi tyytyväinen tohon peruskunnon parantumiseen , Pasi huikkasi heti, että tästä on helppo rakentaa esim syksyksi enkkakuntoa jos kroppa pysyy kunnossa.
Sykkeet on laskeneet mukavasti ja nykyään pääsen kevyitä lenkkejä jopa alle 140 sykkeillä, mikä oli mahdotonta aiemmin.
 Vauhtitreenejä lisää. Intervalleja,  vetoja , vauhtilenkkejä ja esim lyhyitä 3-10 kilsan kisoja treeneinä, niissä saa itsestään helpommin irti.
Nyt tosin ennen hcm martonia klik ei ehdi tekemään enää kovin suuria, just tajusin, että maratoniin on enää 23 päivää!
Tällä viikolla vielä kevyitä, rauhallisia treenejä, pienillä kovemmilla vedoilla. Oon tehnyt tällä viikolla jo 40 min porrastreenin siskon kanssa
(hyppyjä, juoksua kävelyä, kyykkyjä), 9km opasjuoksun Sarin kanssa rauhassa
1h21 min ja syke oli 133! Tähän päälle tein 2km omaa kovaa 2km 5.50 min /km keskarilla ja tässäkin  syke oli yllättävän maltillinen 166. Olen myös rullaillut ja venytellyt yht 1h15 min ja tänään kävelin kaverin ja hänen koiriensa kanssa 45 min metsässä. Suunnitelmissa on vielä huomenna 7km polkulenkki kalkkiruukille, Lauantaina helsinki 10 jäniksenä kympin kisassa rauhalliseen 100 min tahtiin. Sunnuntaina aloittelijoille sopivan Naistenkympin yhteislenkin veto Jennyn kanssa ja sen jälkeen Jennyn kanssa oma lenkki n 2h. Johonkin väliin vielä joogaa ja lihaskuntoa. Tossa oiskin vika pitempi lenkki ennen maratonia. Seuraavalla viikolla 1h30 min ja viikkoa ennen enää reilu tunti. Ens viikolla teen pari kovempa treeniä, ei niillä varmaan vauhtia lisää tule, mutta antaa uskoa itseen.
Testi tulosten loppuun Pasi oli laittanut maraton ennusteen 4h 39 min , joka oli jopa kovempi kuin olin ajatellut. Enkkoja en ollut menossakaan hätyyttelemään, vaan 5h alitus ja hyvä fiilis on tän kisan tarkoitus.
Ootko käynyt Laktaattitesteissä? Onko sun kisakausi jo alkanut?
Mä meen hetkeksi telkkaria katsomaan ja venyttelemään. Palaan taas!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!

kesäloman fiilistelyä : miten meni ja mitä tuli tehtyä?

Moi! Nyt on lomat loppu ja huomenna paluu arkeen. Olin tällä toisella kesäloma pätkällä kolme viikkoa ja kolme päivää. Loma oli onnistunut...