keskiviikko 11. huhtikuuta 2018

vinkkejä aloitteleville juoksijoille ja arvonta

Moi! Viikko on ehtinyt puoleenväliin, ja ehdin kuin ehdinkin koneelle . Ajattelin kirjoittaa juoksun aloittamisesta ja antaa vinkkejä omiin kokemuksiin pohjaten.
Mulla on nyt paljon kivoja juttuja aloittaville tai juoksuun pitkän tauon jälkeen palaaville, siksikin kirjoitus on nyt ajankohtainen.
Olen aiemminkin kirjoittanut, tai ainakin sivunnut aihetta, mutta tässä jotain juttuja mitä olen itse huomannut tärkeiksi tai mitä ei kannata tehdä. Kaikki ei sovi kaikille ja kannattaa kokeilla tai miettiä mikä sopii kenellekin.
Aloita rauhassa. Älä hätäile. Jos aloitat nollasta, älä heti haaveile 10km juoksusta vaan lähde liikkeelle rauhassa. Itse aloitin ja lopetin monta kertaa kun aina loppui puhti liian pitkän tai kovan lenkin takia. Lopulta mulle sopivin aloitus oli lisätä tunnin kävelylenkeille 3-6 pylvään välijuoksua. Eli kävelyä ja sitten hölkkää yksi pylvään väli. Taas kävelyä ja hölkkää. Lopulta huomasin, ettei kävelyä enää tarvittu, vaan jaksoin juosta koko tunnin.
Vauhti. Ei tosiaan kannata sännätä täysillä liikkeelle.Jos juoksu tuntuu heti pahalta, vauhti on varmasti liian kova. Tää oli mulle vaikeinta. Aina piti sännätä kovaa liikkeelle ja kurkkua kuristi ja olo oli pökkerö.. Kun hiljensin tahtia , pystyin myöhemmin myös pidentämään lenkkejä ja ihmettelin kuinka helppoa juoksu voi olla kun ei säntää täysillä matkaan. Toki vauhtilenkkejäkin tarvitaan, mutta ei heti alussa. Vauhdin ei tarvitse olla paljon kävelyä kovempaa, kunhan muutat vain askeleen hölkäksi.
Lepopäivät. Ne on tärkeitä. Kirjoita vaikka kalenteriin ne valmiiksi niin tulee pidettyä. Minun mielestä voi pitää kokonaan lepopäiviä tai kehonhuoltoon painottuvia lepopäiviä. Kunhan kovasta liikunnasta pitää lepotaukoja.
Kehonhuolto. Mä juoksin 2 vuotta. Siis vaan juoksin. Venyttelin silloin tällöin 15 min ja kävin välillä hierojalla. Alkoi tulla kremppaa ja huomasin olevani täysin pökkelö.Vähitellen olen lisännyt kehonhuoltoa ja nykyään se on tosi tärkeä osa mun treenejä. Vaikka kropassa ei tunnu mitään kipuja ja juoksu sujuu, kannattaa huoltaa kehoaan, kroppa kiittää kyllä!
juoksukaverit. Tää ei sovi välttämättä kaikille, ja joillakin voi olla niin pitkät välimatkatkin, mutta mulle on toiminut.Kaverin kanssa lenkkeily on helpompaa ja jos sopii, että tiistaina klo 17 mennään lenkille, on helpompi pitää siitä kiinni
. Yhteislenkit ja juoksukoulut yms on myös hyviä, kunhan katsoo että ei lähde liian kovaan porukkaan, liika vauhti tappaa innon nopeasti.
Tähän mulla onkin kivoja uutisia helsingin lähistöllä oleville! Minä ja jenny linkki jennyn blogiin vedetään 5 kertaa naisten kympin lenkkejä. Sun ei tarvitse olla tulossa naistenkympille vaan nää on kaikille avoimet lenkit. Toki naistenkympille kantsii tulla, koska se on kiva hyvänmielen tapahtuma!https://naistenkymppi.fi/

tässä kevään lenkit:
To 12.4. klo 18.00 Stadium Forum
Su 29.4. klo 10.30 Töölön kisahalli
To 3.5. klo 18.00 Töölön kisahalli
To 10.5 klo 10.30 Töölön kisahalli – Unelmien liikuntapäivä
To 24.5 klo 18.00 Töölön kisahalli
Eli Ensimmäinen lenkki on jo huomenna! Tuu mukaan!Ei tarvitse ilmottautua. Näistä on olemassa tapahtumat ja niihin saa ilmottautua jos haluaa. Olis kiva nähdä sinutkin lenkillä! Tavaransäilytys on järjestetty. Meillä on tarkoitus verrytellä vähän ennen ja jälkeen lenkin ja vaihdella kävelyä ja hölkkää n. tunnin lenkin ajan. Ketään ei jätetä ja mennään hyvällä fiiliksellä!
Mulla on ilo myös arpoa osallistumisia naistenkympille! Tästä laitan kisan käyntiin! Arvon osallistumiset 2lle (siis yksi voittaa kahdelle osallistumisen) tähän alle vastanneiden kesken sunnuntaina 15.4 klo 20.00. Ainut mitä tarvitsee tehdä on kommentoida alle, onko naisten kymppi tuttu tapahtuma ja kenen kanssa haluaisit tulla tapahtumaan. Onnea arvontaan!!
Jos olet jo juossut pitempään ja haluaisit osallistua mun yhteislenkeille, niistä löytyy tietoa mun blogin fbstä.tästä facebookiin seuraava pitkä lenkki on sunnuntaina 15.4 klo 10.30 sotungin koululta.
Mä palaan taas!

17 kommenttia:

  1. Olen ollut mukana kaksi kertaa työporukan kanssa. Nyt lähtisin ystäväni Marin kanssa. Plampola@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. työporukoiden ja kaverien kanssa tällaiset iloiset tapahtumat toimii parhaiten! onnea arvontaan!

      Poista
  2. En ole ollut aiemmin, mutta kavereiden kanssa lähtisin :)
    minna1995(at)gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kannattaa kokeilla, ei välttämättä ennätysten murskaus paikka, mutta hyvän mielen ja fiiliksen tapahtuma ehdottomasti! onnea arvontaan!

      Poista
  3. Tuttu nimeltä, mutta en ole vielä ikinä osallistunut! Mukaan ottaisin siskoni :). inkkarih@hotmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mäkin olin siskon kanssa viime vuonna! oli kivaa.onnea arvontaan!

      Poista
  4. En ole itse osallistunut Naisten kympille, mutta muuten on tuttu. Yleensä juoksen mieheni kanssa, mutta enköhän löydä jonkun kaverin mukaan tännekin. annaeveliinanen(at)gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kannattaa kyllä käydä fiilistelemässä, on hyvän mielen tapahtuma ja kiva nauttia kavereiden kanssa. onnea arvontaan!

      Poista
  5. Olen ollut kaksi kertaa, viimeksi kymmenen vuotta sitten, nyt kiinnostuin uudelleen aloittelemaan juoksuharrastusta, voisin lähteä ystäväni Annen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kun oot taas löytänyt juoksun! naisten kymppi on just hyvä tapahtuma kun kaiken tasoiset ja vauhtiset voi lähteä mukaan. onnea arvontaan!

      Poista
    2. Hienoa! Tästä saa kyllä hyvin motivaatiota jatkaa harrastusta. Lähetänkö sinulle spostini facebookin kautta? Vai miten.....

      Poista
    3. Mun on merituuli.kerman@gmail.com laita viestiä😀

      Poista
  6. En ole koskaan osallistunut :-o Mutta mielelläni kokisin tämänkin joskus, varsinkin nyt kun olen taas alkanut muutenkin kuntoilemaan ^_^ Enköhän jonkun ystäväni saisi seuraksi hyvinkin. kaljukeiju@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kun olet alkanut kuntoilemaan, se on aina hyvä juttu! tuolla pystyy kävelemään , hölkkäämään ja juoksemaan ja se on hyvä juttu! onnea arvontaan!

      Poista
  7. Osallistuin kaksi vuotta sitten ensimmäisen kerran Naisten kympille ja nyt olisi tarkoitus juoksea se uudelleen. Haastaisin siskoni mukaan seuraksi. :-)
    //PE

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sisko on just hyvää seuraa naisten kympille! meillä oli ainakin kivaa viime vuonna siskon kanssa. onnea arvontaan!

      Poista

olis mukavaa saada kommentteja!