https://www.blogit.fi/juoksujalka-vipattaa/seuraa

blogini löytyy myös blogit.fi blogilistalta.

sunnuntai 27. toukokuuta 2018

Paluu arkeen ja treeneihin

Moi! Maratonista on 8 päivää ja fiilis on hyvä. Kovimmasta maraton kuplasta olen jo palautunut maanpinnalle, mutta kyllä mua vieläkin Hymyilyttää kun mietin maratonia ja miten hyvin kaikki meni.

Sunnuntaina kävelin tönkkö jaloilla iloinen virne naamalla. Maanantaina alkoi jo helpottaa pahin jäykkyys, mutta mun kaksi varvasta oli aika turvonneet ja niissä oli rakkuloita. Sandaalit ja sukat oli siis mun viime viikon muotijututtu:),Annoin varpaille mahd paljon ilmakylpyjä ja töissä peitin ne laastarilla ja sukilla. Puhdistin varpaat myös huolellisesti ja torstai aamuna herätessäni turvotus oli pois eikä tulehdusta näyttänyt enää olevan, ehkä kolmen päivän ibumax kuuri auttoi.
Perjantaina aloin leikkaamaan yhtä kolhua saanutta varpaankynttä, koska se pisti ihoon kipeästi.. Kynsi olikin ihan löysästi enää kiinni ja irtosi. No sellaista tää on. En silti syyttäisi kenkiä, ne tuntui hyviltä koko reissun.
Liikunnat on ollut vähissä ihan tarkoituksella. Joogasin ja venyttelin viime viikolla yht 2.5 tuntia. Se on kyllä tehnyt hyvää! Torstaina oli Naisten Kympin viimeinen yhteislenkki jonka vedin tällä kertaa yksin. Jännitin vähän, miten varpaat kestää, mutta ei painanut ollenkaan. Kroppa tuntui hyvältä, eikä 8km hölkkä-kävelylenkki tuntunut mitenkään vaikealta.
Silloin päätin osallistua naistenkymppiin hölkäten /juosten, enkä kävellen niinkuin aiemmin ajattelin.
Perjantaina tuli sisko kylään ja yöksi. Olipa hauskaa höpötellä ja ottaa pari lasia viiniä. Lauantaina mentiin siskolle ja myöhemmin mentiin katsomaan Mammamia musikaalia messukeskukseen. Olipas se hyvä! Käytiin kebabilla kotimatkalla ja sitten menin kotiin rentoilemaan. Menin ajoissa nukkumaan ja sunnuntaina heräsin pirteänä. Su aamulla venyttelin ja söin hyvän aamiaisen. Helinä tuli meille ja lähdettiin yhdessä naisten kympille. Oltiin 45 min ennen lähtöä paikalla ja silti meinasi tulla kiire
. Juostiin kiireellä viemään kamoja säilöön ja ehdittiin hyvin (10 min)  ennen lähtöä. Lähdettiin kuumassa ryhmässä jossa tähdätään tunnin alitukseen. Normi tilanteessa se olisi mahdollinen, mutta viikko maratonin jälkeen ei välttämättä. Meillä oli hyvin tilaa juosta. Huomasin, että 6.15-6.40 väli oli helpoin juosta. Heti kun vauhti kiihtyi Syke nousi aikalailla. Minä määräsin tahdin ja mentiin hyvällä tunteella höpötellen koko 10km.
Kivaa oli taas! 1h5min meni aikaa ja olen tyytyväinen miten kevyeltä vauhti tuntui, eikä missään vaiheessa tuntunut pahalta.
Oltiin hetki aistimassa tunnelmaa ja mentiin ikean kautta kotiin. Kiva päivä ja koko viikonloppu!
 Kauniit ilmat jatkuvat ja aurinko piristää kummasti. Vaikka tuntuu siltä, että olen melko hyvin jo palautunut, kuuntelen kroppaani ja menen sen ehdoilla.Venyttelyt ja joogat jatkuu ja vähitellen alan ottamaan lihaskuntotreenejä ohjelmistoon. Lepoa myös sopivassa suhteessa.
Mä venyttelen vielä vähän ja menen nukkumaan. Kivaa viikkoa!

sunnuntai 20. toukokuuta 2018

Aurinkoa, kauniita maisemia ja hyvää fiilistä hcm 2018

Moi! No nyt se on juostu, hcm 2018! Viime vuoden hankaluuksien jälkeen tavoite oli hyvän fiiliksen juoksu ja ajallisesti 5 tunnin alitus. Tässä rapsaa hyvin menneestä juoksusta, fiilikset on vieläkin niin mahtavat eli kirjoitus saattaa rönsyillä. Sori jo etukäteen.
Lauantaina heräsin ajoissa, kun piti heittää poika töihin hcm Expoon kahdeksaksi. Kun tulin kotiin, söin puuroa, banaania 5 riisikakkua muutaman rypäleen, appelsiinimehua ja kahvia. Joogasin treenaa kotona. ComIn jooga Flown 30 min. Se avasi ja herätteli hyvin kroppaa.
Laitoin pyykkikoneen päälle ja katselin vähän telkkaria. Yhdentoista maissa ei ollut nälkä yhtään ja söin vain kaksi exposta saamaani supernäkkäriä juustolla ja meetvurstilla.
Aamupäivän aikana  join 2kuppia kahvia, 2,5dl vissyä, 3dl tuoremehua ja 4dl vettä. Jännitys alkoi yltymään ja lähdin hyvissäajoin kisahallille jossa Pia odotteli. Olemme samassa hcr street teamissa ja mentiin yhdessä vip  tiloihin Sonera stadionille.
Laitoin varusteita kuntoon, join smoothien, söin pienen suklaapatukan ja lakun ja kiinnitin numerolapun rintaan. Lidl Caprit ja tapahtumapaita sekä aurinko lippa valikoitui varusteiksi kengiksi valitsin uudemmat  eli nb 1500. Join vielä reilu tunti ennen lähtöä toisen parin desin smoothien ja join puoli pulloa vissyä.
Lähtöalueelle lähtiessäni nappasin vesipullon (puolilitraa) ja 2dl pillimehun  mukaan. Pillimehun join kävellessäni lähtöpaikalle ja vesipullon nappasin mukaan.
Porukkaa oli mukavasti ja aurinko paistoi kuumasti, vaikkei asteita ollut varmaan kuin 19.
Lähdin matkaan 5 tunnin jänisten edessä. Tarkoitus oli juosta n. 7 min kilsoja, mutta 6.45-6.50 tuntui hyvältä ja sillä menin. Kaadoin välillä vettä päähän Pullosta ja hörppäilin pieniä huikkia. Ensimmäisen juomapisteen ohitin kun vesipullossa oli hyvin vettä. Vauhti tuntui helpolta pitää, juoksin jopa kaikki mäet melko tasaista vauhtia. Kymppiin asti tuntui, että pitäisi mennä pissalle, mutta sitten se helpotti. Seuraavilla juomapisteillä kävelin koko juomapisteen läpi, nappasin alussa urheilujuomaa ja kaadoin vettä kahdesta mukista pulloon. Join urheilujuoman siinä kävellessä ja pari hörppyä vedestä. Aina ennen juomapistettä kaadoin lämmennyttä vettä pullosta päähän ja otin suolaa suuhun. Geelejä otin jo 5 km kohdalla kun alkoi heikottaa ja 12 km kohdalla seuraavan ja 18 km kohdalla seuraavan. Muuten hyvä, mutta mulla ei ollut kuin 3 geeliä mukana. Jotenkin ajattelin että geelejä jaetaan jo enemmin, mutta geelipiste oli vasta 30km kohdalla. Siripiri, vesi, karkea merisuola ja kolmella pisteellä suolakurkkua teki hyvää. N 23-25km energiat oli alhaalla ja tuntui tahmealta, se oli ainut kohta missä mietin olinko tyhmä kun taas lähdin maratonille. Muuten fiilis oli mainio! Juttelin ihmisten kanssa ja ihastelin kauniita maisemia. Sisko oli ekan kerran tsemppaamassa lauttasaaressa


ja mieheni kanssa kauppatorilla. Vitsit että tekee hyvää nähdä rakkaitaan matkalla. Mies ja sisko oli vielä kansalaistorilla fiilistelemässä. Toisella kierroksella kävelin mäet, muuten pidin hyvää rentoa tahtia yllä. 3km ennen maalia tein pienen fiilis videon instastooriin. Mietin paria kilsaa ennen maalia miten hyvin mun juoksu oli sujunut. Ei seinää, ei suurempia kipuja eikä muitakaan ongelmia. Takapuolen jumi tuntui loppumatkasta muttei haitannut. Vilkuttelin ihmisille iloisesti, paitsi siinä 23-25 km kohdilla. Kaunis ilma oli houkutellut ihmisiä paljon matkan varrelle. Kun stadion näkyi, mietin etten ehkä jaksa loppukiriä tehdä, jotenkin energiat oli taas vähissä. Mutta kun kaarsin stadionille niin poikani 19v ja hänen muutama kaverinsa nousi seisomaan katsomossa ja kajauttivat jalkapallo kannustuslaulun minulle suunnatuilla sanoilla.
Vitsi oli mahtavaa! Tuuletin ja kyynelet valui pitkin poskia. Olipahan näyttävä ja kuuluva maaliin tulo! Olin maalissa hyvässä kunnossa ja mietinkin, että kovempaakin olisi voinut mennä, mutta nyt oli tarkoitus fiilistellä ja palauttaa juoksun ilo kisoihinkin. Se onnistui mahtavasti ja 5h alittui hyvin, netto aika oli  4.52.
Aikalailla sama aika kuin ekalla maratonilla neljä vuotta sitten. Nyt leijun ihanassa maraton kuplassa ja köpöttelen jäykillä jaloilla ja palailen takaisin juoksuun kun siltä tuntuu. Tosin kävely hölkkä lenkki on suunniteltu jo torstaille. Se on viimeinen naisten Kympin yhteislenkki. Kisahallilta klo 18.00. Sunnuntaina on luvassa naisten kymppi jonka tod näk kävelen. Muuten annan kropalle aikaa palautua ilman paineita.
Mä palaan taas! Kivaa viikkoa sulle!


keskiviikko 16. toukokuuta 2018

viimehetken vinkit maratonille

Moi! Ajattelin antaa viime hetken vinkkejä maratonia edeltäville päiville ja itse maraton päivälle. Nää ei ole mitään uusia ja ihmeellisä, mulle on sopinut tehdä asiat näin tai sitten ei ole :) annan myös huonoista valinnoistani esimerkkejä.
Tää on mun neljäs maraton ja kolmas hcm. Tosin ennen hcm on juostu elokuussa ja tämä onkin eka kerta kun juoksen maratonin keväällä.
Treeneistä olenkin kertonut aiemmin . Tällä viikolla olen venytellyt ja joogannut ja juossut vain yhden lenkin : tänä aamuna 5.5km rauhallinen lenkki pienillä spurteilla.
Loppuviikonkin otan rauhassa, perjantaina saatan juosta pienen lenkin tai käyn kävelyllä tms. La aamuna kävelen pienen kävelyn ja kevyet venyttelyt teen myös.
Eilen aloitin tankkauksen. Lisään kolmena päivänä aterioille hiilareita

ja syön myös välipaloja useammin. Painotan täysjyvä tuotteisiin , esim täysjyvä pastaa ja leipää, ruisleipää, puuroa. Hedelmiä ja marjoja syön myös enemmän. Juon myös enemmän vissyä, vettä ja jonkin verran täys mehua, mitä en muuten juo usein.To ja pe juon urheilujuomaa, samaa kuin maratonilla, sportyfeelin urheilujuomat sopii minulle joten se on turvallista ottaa myös juomapisteillä.
Perjantaina syön normaalisti, juon vieläkin vähän enemmän.Illalla syön sipsejä tai muuta suolaista. La aamuna syön yhden runsaan tai kaksi pienempää aamiaista, riippuu monelta herään. Syön lihakeittoa tai jotain muuta keittoa sämpylän kera (juustoa kinkkua kasviksia) yhdentoista ja kahdentoista välissä ja vielä urheilujuomaa tässä kohtaa. Puolen litran vissyn juon vielä ennen maratonia ja syön jotain pientä, Proteiinipatukan,pähkinöitä, banaanin tms n. puolitoista tuntia ennen lähtöä. Toi kello 15 lähtöaika on mulle hankala, meinaan menettää hermoni moneen kertaan, koska jännittää niin paljon ja syöminen on hankalaa, ei saa syödä liian vähän, eikä vatsa täynnäkään voi juosta. Tää on mun kolmas hcm ja neljäs maraton. Kaksi aiempaa kertaa olen tehnyt näin ja aion tehdä nytkin, koska energiat on riittäneet hyvin. Tampereneen maratonilla viime vuonna oli aikaisempi lähtö ja runsas hotelliaamiainen riitti.
Maratonille otan mukaan karkeaa merisuolaa kelmuun käärittynä, siripiriä, pari geeliä ja pari lasten hedelmäsosetta pussissa ja energia karkkeja. Jos on tosi kuuma, otan pienen vesipullon käteen ja lisään siihen vettä juomapisteillä. Kaadan myös vettä päähäni jos on lämmin , se helpottaa oloa ja viilentää.
Kerran hcr oli vaikea kun olin syönyt vähähiilarisesti edeltävinä päivinä. Puolimaratonille ei tarvitse sen enempää tankata, mutta ainakin mulle on tärkeää syödä hiilareitakin, ettei energiat lopu kesken.
Pukeutuminen on sitten oma taiteenlajinsa. Nyt on ollut lämmin ja luulen, että ilman takkia pärjää ja caprihousut on hyvät.Ostin björn borgin bokserimalliset alushousut ja olen nyt testaillut niitä(kolmet paketissa) ne tuntuu hyviltä ja olen päättänyt laittaa yhdet niistä maratonille. Mulla nimittäin hankaa pitkillä lenkeillä jos on vähänkin pitsiä alkkareissa. Kerran menin maratonille jännityksissäni täys pitsisissä alkkareissa..olipa karmea kokemus! Kävelin huonosti viikon verran kun nivuset oli ihan verillä. Eli ei pitsihousuja. Myös lyhyet sortsit on mulle huonot, reidet hankaa yhteen ja tulee nirhaumia. Caprit on siis hyvä vaihtoehto. Tapahtuapaidan laitan jos se vaan tuntuu hyvältä. Kengistä arvon kahden parin välillä. Keltaisilla juoksin viime vuonna maratonin ja ne toimi hyvin.
Mustat taas on uudet ja tosi hyvät, mutta en tiedä onko ne tarpeeksi tukevat viimeisille kilsoille kun olen jo väsynyt.Vyölaukku/spibelt on tosi hyvä.
siihen saa evästä ja puhelimen.Otan myös kuulokkeet mukaan ja kuuntelen musiikkia matkalla. Sukissa pitää olla vartta, muuten ne rullautuu ikävästi.Aurinkolippa on melko varma valinta.
Jos on kuuma se suojaa ja lipan sisäpuolella oleva frotee imee vettä eikä kaatamani vesi valu heti silmille, jos taas sataa, suojaa lippa silmälaseja kastumiselta.
ekalta maratonilta 
Eipä tässä sen kummempia tule mieleen. Älä tee mitään uutta tai laita uusi vaatteita tai kenkiä. Varsinkin maratonilla se voi olla kohtalokasta.onko sulla jotain lemppari vaatteita tai onnen tavaroita mitä pitää olla mukana? Miten viimeistelyt on sujuneet? Tsemppiä kaikille tuleviin koitoksiin! Mä yritän olla hermoilematta liikaa ;)Mä lähden nyt nukkumaan, huomenna vielä töitä ja perjantaina vapaa päivä. Perjantaina mut löytää hcrd exposta kisahallilta 10-14, tuu moikkaamaa!  Mä palaan taas!

sunnuntai 13. toukokuuta 2018

Viikon treenit (toka vika viikko ennen maratonia)

Moi! Viikot menee sellaista kyytiä, että taas jäi toinen postaus kirjoittamatta. Ensi viikolle mulla on suunniteltu toinenkin kirjoitus, eli pitäisi tulla kyllä.
Toka vika viikko ennen maratonia meni ja enää on viikko jäljellä, hurjaa! Jännitys alkaa vähän jo kipristelemään vatsan pohjassa ja ajatukset menee yhä useammin maratoniin. Viikko meni suunnitellusti ja hyvin. Tässä viikon tärkeimmät.
Ma: kalevalainen jäsenkorjaus (2h)  töiden jälkeen.

Tekipä hyvää!
Ti:25 min venyttely illalla
Ke:30 min joogaa ja 30 min terve selkä treeni illalla, myös pallo hierontaa ja rullausta.
To: aamulla heti herättyäni joogasin 30 min Ja aamupäivällä Naisten Kymppi yhteislenkki (Jennyn kanssa vedettiin) alkuun koordinaatioita ja loppuun venyttelyjä.
Tunti rauhaisaa hölkkää kävely pätkillä. Kiva ilma ja porukka! Iltapäivällä liikkuvuus ja kehonpaino treeni, oli tehokas!
Pe:20 min kävelyä ennen töitä. Illalla venyttelyä 20 min
La: aamupäivällä reipas 6km.oli tarkoitus juosta vähän maraton vauhtia kovempaa, mutta menikin kevyen tuntuisesti kovempaa joten annoin mennä.
Ilma oli lämmin yli 20c ja kaadoinkin vettä päähäni joka kerta kun join. Aina lämpimillä ilmoilla lappujuoksuissa kaadan vettä päähäni juomapisteillä ja tietty juon myös.  36min ja 6km, oikein hyvä viimeinen reipas ennen maratonia.
Su: olin aamupäivällä hoitamassa reilun 3h kummitytön 8kk vauvaa ja kävelin vaunulenkin 45 min.

Päivällä käytiin poikien kanssa äitienpäivä päivällisellä ja kakulla vanhempieni luona. Ihanien herkkujen jälkeen melkein suoraan polkulenkille sipoonkorpeen. Tuntui kyllä alkuun melko hankalalta juosta täydellä vatsalla, mutta olo helpotti pian. Kiva kesäinen keli ja mukava porukka ja reitti, mikäs sen parempaa!
Tää oli mun vika pitkä ennen maratonia. Lenkin jälkeen kevyet venyttelyt.
Tässäpä ne tärkeimmät oli. Hyvin meni ja luottavaisin mielin kohti maratonia. Viimeinen viikko ennen maratonia starttaa huomenna. Suunnitelmissa on 1 alle tunnin kevyt lenkki ja yksi jossa on intervalleja tai vetoja. Muuten kehonhuoltoa ja lepoa ja ti-to hiilaria lisää aterioille ja nestettä erityisesti lisää. Palaan alkuviikosta maratonille valmistautumisesta maraton päivänä, pukeutumisesta, syömisestä yms.
Miten sun valmistautuminen, onko rituaaleja?
Mä palaan pian, kivaa viikkoa!

sunnuntai 6. toukokuuta 2018

2 viimeistä viikkoa ennen maratonia , mitä vielä voi tehdä?

Moi! Taas se viikko vierähti, enkä ehtinyt kirjoittaa kuin vasta nyt.
Mun viimeinen kunnon treeni viikko sujui paremmin kuin toivoin. Olin suunnitellut vauhdikkaampia treenejä tälle viikolle, mutta huomasin loppuviikosta, että myös kilsoja kertyy mukavasti ja keräsinkin viikonloppuna tietoisesti muutamia lisäkilsoja. Tein tällä viikolla kerran 5x5 min vetoja pukinmäen kentällä.
Palautus oli 2 min kävellen. Loppuviikosta tein myös matolla salilla 4km intervallitreenin jossa hölkän välissä tein kovia alle 5min km vauhtisia 2min vetoja 4kpl kiihtyvästi
. Poika veti salilla mulle tiukan yläkropan treenin joka tuntuu vieläkin:) loppuun vielä kilsa matolla. Muuten tein rauhallisia  n. 10-14km pituisia lenkkejä





  ja viikon kokonais saldo juoksukilometreissä olikin ennätysmäinen 56.2km. En yleensä juokse noin paljon viikossa, mutta ennen maratonia on hyvä lisätä viikko kilsoja. Tämän viikon pisin lenkki oli 14km ja se jääkin viimeiseksi pidemmäksi ennen maratonia 19.5 Helsinki City maratonilla.
13 päivää maratonille. Tänään mietin hcrd yhteislenkin vetämisen jälkeen, että kunto on tällä hetkellä kova. Jaksan juosta monena peräkkäisenä päivänä, eikä kroppa kipeydy kovasti pitkistäkään lenkeistä. Vauhti on mitä on ja olenkin asettanut tavoitteeksi 5h alituksen ja hyvän fiiliksen. Ainut mikä mietityttää on pakarajumi joka pilasi viimevuonnakin maratonin. Nyt olen saanut jumin helpottamaan melko paljon joogalla ja kehonhuollolla (tälläkin viikolla yli tunti kehon huoltoa) ja jäsenkorjauksella ja hieronnalla. Viimeinen jäsenkorjaus kerta ennen maratonia on huomenna. Siitä alkaakin valmistautuminen maratoniin, tai siis työtä on tehty jo kauan, nyt rauhoitellaan ja huolletaan kehoa kovaan rasitukseen. Toiseksi viimeisellä viikolla eli tulevalla viikolla käyn jäsenkorjauksessa ja keskityn muutenkin kehonhuoltoon, rullailen, venyttelen ja joogaan. Jäsenkorjauksen jälkeen ei saa harrastaa kovaa liikuntaa 3 päivään ja siitä tuleekin hyvä väli kovan treeniviikon jälkeen. Torstaina on hölkkää ja kävelyä yhdistävä yhteislenkki joka vedetään Jennynhttps://vastaiskuankeudelle.fi/ kanssa yhteistyössä Naisten Kympin kanssa. Sen jälkeen jos siltä tuntuu, pieni lisälenkki. Ajattelin juosta vielä yhden kovemman n. 5km lenkin ja yhden rauhallisemman reilun tunnin max puolentoista tunnin lenkin. Seuraavalla eli viimeisellä viikolla tankkaan ti-to. Lisään hiilareita aterioilla ja juon enemmän. Töihinkin otan urheilujuomaa ja täysmehua mukaan joita hörpin vissyn ja veden lisäksi. Perjantaina normiruokaa paitsi illasta jotain suolaisempaa esim sipsejä ja nestettä. La aamuna kunnon aamiainen runsaan nesteen kera. Myöhemmin välipalaa ja lounas kolme-neljä tuntia ennen klo 15 lähtöä. Puolisentoista tuntia ennen vielä nestettä ja jotain välipalaa ja sitten ollaankin valmiina lähtöön. Treenit on viimeisellä viikolla vähissä, kehonhuollon lisäksi 2 alle tunnin lenkkiä ja toisessa pieniä herätteleviä vetoja . Tässä mun suunnitelma viimeisille viikoille,miten sä valmistaudut ? Tämä hcm on mun neljäs maraton, eli teen melkolailla niinkuin ennen aikaisempiakin maratoneja . Ootko tulossa hcrd johonkin matkalle tai kannustamaan?
Mä meen vielä hetkeksi venyttelemään ja ajoissa nukkumaan , huomenna jo 6.30 töihin. juoksujalkavipattaa instagramissa voit seurata mun valmistautumista maratonille. Kivaa viikkoa!

Miten lapsista päästää irti?

Moi! En oo taas saanut kirjoitettua mitään. Viime viikko oli treeneistä kevyempi, kaksi juoksulenkkiä 7.6km poluilla ja 14km asfaltilla. ...