https://www.blogit.fi/juoksujalka-vipattaa/seuraa

blogini löytyy myös blogit.fi blogilistalta.

keskiviikko 16. toukokuuta 2018

viimehetken vinkit maratonille

Moi! Ajattelin antaa viime hetken vinkkejä maratonia edeltäville päiville ja itse maraton päivälle. Nää ei ole mitään uusia ja ihmeellisä, mulle on sopinut tehdä asiat näin tai sitten ei ole :) annan myös huonoista valinnoistani esimerkkejä.
Tää on mun neljäs maraton ja kolmas hcm. Tosin ennen hcm on juostu elokuussa ja tämä onkin eka kerta kun juoksen maratonin keväällä.
Treeneistä olenkin kertonut aiemmin . Tällä viikolla olen venytellyt ja joogannut ja juossut vain yhden lenkin : tänä aamuna 5.5km rauhallinen lenkki pienillä spurteilla.
Loppuviikonkin otan rauhassa, perjantaina saatan juosta pienen lenkin tai käyn kävelyllä tms. La aamuna kävelen pienen kävelyn ja kevyet venyttelyt teen myös.
Eilen aloitin tankkauksen. Lisään kolmena päivänä aterioille hiilareita

ja syön myös välipaloja useammin. Painotan täysjyvä tuotteisiin , esim täysjyvä pastaa ja leipää, ruisleipää, puuroa. Hedelmiä ja marjoja syön myös enemmän. Juon myös enemmän vissyä, vettä ja jonkin verran täys mehua, mitä en muuten juo usein.To ja pe juon urheilujuomaa, samaa kuin maratonilla, sportyfeelin urheilujuomat sopii minulle joten se on turvallista ottaa myös juomapisteillä.
Perjantaina syön normaalisti, juon vieläkin vähän enemmän.Illalla syön sipsejä tai muuta suolaista. La aamuna syön yhden runsaan tai kaksi pienempää aamiaista, riippuu monelta herään. Syön lihakeittoa tai jotain muuta keittoa sämpylän kera (juustoa kinkkua kasviksia) yhdentoista ja kahdentoista välissä ja vielä urheilujuomaa tässä kohtaa. Puolen litran vissyn juon vielä ennen maratonia ja syön jotain pientä, Proteiinipatukan,pähkinöitä, banaanin tms n. puolitoista tuntia ennen lähtöä. Toi kello 15 lähtöaika on mulle hankala, meinaan menettää hermoni moneen kertaan, koska jännittää niin paljon ja syöminen on hankalaa, ei saa syödä liian vähän, eikä vatsa täynnäkään voi juosta. Tää on mun kolmas hcm ja neljäs maraton. Kaksi aiempaa kertaa olen tehnyt näin ja aion tehdä nytkin, koska energiat on riittäneet hyvin. Tampereneen maratonilla viime vuonna oli aikaisempi lähtö ja runsas hotelliaamiainen riitti.
Maratonille otan mukaan karkeaa merisuolaa kelmuun käärittynä, siripiriä, pari geeliä ja pari lasten hedelmäsosetta pussissa ja energia karkkeja. Jos on tosi kuuma, otan pienen vesipullon käteen ja lisään siihen vettä juomapisteillä. Kaadan myös vettä päähäni jos on lämmin , se helpottaa oloa ja viilentää.
Kerran hcr oli vaikea kun olin syönyt vähähiilarisesti edeltävinä päivinä. Puolimaratonille ei tarvitse sen enempää tankata, mutta ainakin mulle on tärkeää syödä hiilareitakin, ettei energiat lopu kesken.
Pukeutuminen on sitten oma taiteenlajinsa. Nyt on ollut lämmin ja luulen, että ilman takkia pärjää ja caprihousut on hyvät.Ostin björn borgin bokserimalliset alushousut ja olen nyt testaillut niitä(kolmet paketissa) ne tuntuu hyviltä ja olen päättänyt laittaa yhdet niistä maratonille. Mulla nimittäin hankaa pitkillä lenkeillä jos on vähänkin pitsiä alkkareissa. Kerran menin maratonille jännityksissäni täys pitsisissä alkkareissa..olipa karmea kokemus! Kävelin huonosti viikon verran kun nivuset oli ihan verillä. Eli ei pitsihousuja. Myös lyhyet sortsit on mulle huonot, reidet hankaa yhteen ja tulee nirhaumia. Caprit on siis hyvä vaihtoehto. Tapahtuapaidan laitan jos se vaan tuntuu hyvältä. Kengistä arvon kahden parin välillä. Keltaisilla juoksin viime vuonna maratonin ja ne toimi hyvin.
Mustat taas on uudet ja tosi hyvät, mutta en tiedä onko ne tarpeeksi tukevat viimeisille kilsoille kun olen jo väsynyt.Vyölaukku/spibelt on tosi hyvä.
siihen saa evästä ja puhelimen.Otan myös kuulokkeet mukaan ja kuuntelen musiikkia matkalla. Sukissa pitää olla vartta, muuten ne rullautuu ikävästi.Aurinkolippa on melko varma valinta.
Jos on kuuma se suojaa ja lipan sisäpuolella oleva frotee imee vettä eikä kaatamani vesi valu heti silmille, jos taas sataa, suojaa lippa silmälaseja kastumiselta.
ekalta maratonilta 
Eipä tässä sen kummempia tule mieleen. Älä tee mitään uutta tai laita uusi vaatteita tai kenkiä. Varsinkin maratonilla se voi olla kohtalokasta.onko sulla jotain lemppari vaatteita tai onnen tavaroita mitä pitää olla mukana? Miten viimeistelyt on sujuneet? Tsemppiä kaikille tuleviin koitoksiin! Mä yritän olla hermoilematta liikaa ;)Mä lähden nyt nukkumaan, huomenna vielä töitä ja perjantaina vapaa päivä. Perjantaina mut löytää hcrd exposta kisahallilta 10-14, tuu moikkaamaa!  Mä palaan taas!

1 kommentti:

  1. Hei tsemppiä kisavalmisteluihin ja -jännitykseen! Mulla kolmas puolimara lauantaina, nyt jännittää vasta se, että enhän sairastu... Uutuusvaatteena ostin hellekelin varalta valkoisen lippiksen, saa nähdä tuleeko sille tarvetta nyt Tsekin kisassa (Karlovy Vary Half Marathon) tai HHM:lla. Mulla on kompastuskivenä syöminen, kisapäivänä kun jännittää ei ole oikein ruokahalua ja se kostautuu sitten juostessa. Nyt tiedän jo, että pitää syödä selvästi enemmän kuin tekisi mieli. Tähänastisen kokemuksen mukaan mulla toimii pulla tms. hiilaripitoinen herkku parhaiten!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!

Miten lapsista päästää irti?

Moi! En oo taas saanut kirjoitettua mitään. Viime viikko oli treeneistä kevyempi, kaksi juoksulenkkiä 7.6km poluilla ja 14km asfaltilla. ...