keskiviikko 6. heinäkuuta 2022

Takapakkien jälkeen takaisin treeneihin

 Moi! Viimekertaisen päivityksen lopussa kirjoitin, että tästä on suunta ylöspäin. No, vähän kävin syvemmässä kuopassa, ennen kuin olen päässyt normaaliin kiinni. Mun olo tosiaan huononi ja jouduin neurologiselle osastolle pariksi päiväksi. MItään vakavaa ei löytynyt, onneksi, vaikka toisen puolen ns halvaus oireet siltä näyttikin. Mulla on migreenissä tullut tuollaisia oireita ennenkin, mutta nyt ei ollut kovaa migreeni päänsärkyä. Migreeni voi kuulemma tulla ilman päänsärkyäkin, ompahan sekin nyt koettu.. Sairaalassa tuli kyllä kovaa päänsärkyäkin mukaan oireisiin. Onneksi lääkkeet lopulta auttoi ja pääsin kahden sairaala päivän jälkeen kotiin. Hemipleeginen migreeni, oli diagnoosi. https://migreeni.org/tietoa/migreeni/hemipleginen-migreeni/. Inhottava sairaus ja vaatii vielä tutkimuksia, mutta niin onnellinen, ettei mitään aivoverenvuotoja tms vakavaa löytynyt.

Pidin useamman päivän totaalilepoa ja kuulostelen kropan tuntemuksia. Äitini ilmoitti juhannuksena sitovansa minut puuhun kiinni jos yritän lähteä juoksemaan. Ei tarvinnut sitoa, keskityin pääasiassa lepoon, perheen ja ystävien kanssa seurusteluun, järvessä lillumiseen ja pariin pieneen pyörälenkkiin. Oli ihanaa!





Sen verran addiktoitunut olen urheiluun ja sen jälkeiseen euforiaan, että vähän piti keskustella itsensä kanssa, että hiki treeniä ehtii tekemään myöhemminkin. Olin kuitenkin melko väsynyt muutaman päivän sairaalassa olon jälkeen, että oli helpohkoa lepäillä.

Olen vähitellen aloittanut treenit. Juossut olen rauhassa sykkeitä seuraten, 5-12.5km lenkkejä.




Pyöräilyä on kertynyt enemmän, se on kivaa ja mun rauhaisalla polku vauhdilla sykkeet pysyy matalina.



Myös kävelyä ja takareisi yms jumppaa on tullut tehtyä. Kehonhuoltoa olen yrittänyt tehdä vähän päivittäin. 

Nyt vointi tuntuu hyvältä. Olen edelleen väsynyt, mutta se saattaa johtua lämpimistä keleistä ja lomalla on ihanaa ottaa päikkäreitä! On ihanaa taas treenailla, mutta yritän kuunnella kroppaa ja tehdä hyvältä tuntuvia asioita. Treenaan ilman valmennusta nyt, koska itse tiedän oman tilanteen parhaiten. Kuulostelen miltä kroppa tuntuu ja asettelen tavoitteita tuntemusten mukaan.

Miten sun kesä on sujunut? Entä treenit? Pystytkö treenaamaan kovilla helteillä? Nyt taidan taas ottaa päivittäisen päikkäriannoksen, palaan taas! Kivaa viikon jatkoa sulle!


torstai 16. kesäkuuta 2022

Takareisivamma ja verenpaineet korkealla.

 Moi! Pääsin mukavasti vauhtiin treeneissä maratonin jälkeen. Mutta sitten takareiteen tuli vamma kesken lenkin. Tai, on se vamma voinut alkaa ennenkin, mutta kesken lenkin iski kova kipu. Terveyskeskuksessa jalka ultrattiin, mutta ei etsitty sen enempää syitä. Päätin mennä fyssarille omakustanteisesti, koska haluan tehdä kuntoutuksen oikein. Löysin Fysioterapia kroppa, tästä meidän läheltä hakunilasta. 

Oon nyt käynyt pari kertaa fyssarilla ja tuntuu siltä, että kyllä tämä kuntoon saadaan. Vasemmassa jalassa on vanha hamstring vamma (oon luullut piriformis vammaksi) ja nyt uusi jänteen osa repeämä. Alkuun pidin jalassa kylmää 5x10 min illassa ja kävelin 45-75min päivittäin (5 päivää vamman jälkeen aloitin) ja viime viikolla aloitin vähitellen juosta.



Ohje oli, ettei kipua saa tuntua ja pitää mennä rauhassa. Juoksu on sujunut hyvin ja tuntunut hyvältä.  Toki takareidessä tuntuu vamma kohdassa ja pakarassa välillä, mutta ei satu. Tällä viikolla sain jumppaohjeet ja olen aloittanut joka toinen päivä takareittä vahvistavia liikkeitä



. Aika alusta lähtee jumpat, jalka aika voimaton vamman takia, mutta tästä se lähtee.

Tällä viikolla oli tarkoitus juosta taas 3 lenkkiä, mutta ajelin pyörällä työmatkat


ja vähän muutenkin ja ajattelin juosta to- la ja su, mutta keskiviikkona illalla alkoi huimata ja verenpaineet oli 120/220. Olo paheni hetkessä ja mies vei minut peijakseen. Olin yön valvonnassa ja sain lisä lääkkeitä verenpaineiden laskuun. Huimasi niin paljon, että kävin vessassa rollaattorilla. Kamalaa.

 Paineet laski lopulta lähelle normaalia ja pääsin lähtemään kotiin aamu kuuden jälkeen.


Syy ei selvinnyt. Varaan ajan terveyskeskus lääkärille jossa katsotaan tilannetta. Ehkä syy ei selviäkään. Mutta verenpainelääkitys pitää tarkastaa kuntoon. Sain lisälääkeen nyt tähän väliin, ennen lääkäriin pääsyä.

Eilinen meni nukkuessa, en nukkunut peijaksessa oikeastaan ollenkaan. Olo oli hutera mutta verenpaineet alkoi jo olla lähellä normaalia eikä huimannut.

Tänä aamuna olo on ollut normaali ja paineet hyvät. Olen sairaslomalla tämän päivän ja otan rauhassa. Liikkua saa ja tehdä mukavia asioita, oli lääkärin ohje. "Älä kuitenkaan maratonia juokse heti huomenna". Joo, en juokse. Mutta liikun hyvälle tuntuvasti.

Eli vähän on vastuksia elämässä, Mut kyllä se tästä taas lähtee. Tiistaina alkaa loma!  Miten sun treenit sujuu? Ootko saanut treenata ilman vammoja?

Nyt lepäilen vähän ja kohta lähden pyöräilemään. Kivaa viikonloppua sulle! 


sunnuntai 15. toukokuuta 2022

Helsinki city maraton 2022, vaikeuksien kautta voittoon

 No nyt se on juostu, tän vuoden eka maraton, Helsinki city maraton. Sain osallistumisen kun toimin hcrd ambassadorina. Maraton on ollut mun tähtäimenä kokoajan, korona maaliskuun lopussa sotki suunnitelmia. Päätin sen kuitenkin juosta ja haaveilin jopa enkasta.

Viime viikolla iski allergiaoireet ja aloin taas miettimään pystynkö juoksemaan ollenkaan. Otin allergialääkkeitä tuplana ja nenäsumutetta yms.

Valmistauduin kuitenkin kokoajan normaalisti, eli tankkasin hiilareita ti-ke-To



Ja treenailin ohjelman mukaan vielä vähän.

Perjantaina hain paidan ja numerolapun ja kävin Lauran kanssa vetämässä shake out runin. Eli juostiin hcrd. Lle tulevien kanssa kevyesti n. 3km ja tehtiin venytyksiä ja spurtteja. Oli mukava nähdä muita juoksuun valmistautuvia ja jutella uusien ihmisten kanssa. 


Lauantai aamuna heräsin aikaisin ja venyttelin lyhyesti, söin puuroa, join vettä,  urheilujuomaa ja kahvia.



Bussissa join vielä vissyä ja proteiinipirtelön.  Kuuntelin äänikirjaa ja yritin olla jännittämättä. Allergiaoireet oli aika kovat, lääkitsin aamulla ja päätin, että lähden fiilistelemään.

Saan viedä vaatteet ja muut tavarat vip tiloihin, koska oon mukana ambassadorina. Olin paikalla ajoissa ja ehdin käydä expossa ostamassa lisää geelejä ja uuden spibeltin hajonneen tilalle. Ostin maxim geelin jossa oli kierrekorkki ja 3 annosta yhdessä pussissa. Oli muuten hyvä! Ei tahmannut ja geeli oli juoksevampaa ja se oli helppo avata. 

Näin tuttuja ja fiilisteltiin. Lähdössä oli tosi hyvä tunnelma, hurrattiin kunniamaratoonareille ja ukrainalaisille kanssajuoksijoille 

Kun lähtöpamaus tuli, kävin heittämässä vitoset työkavereille ja äidille ja isälle jotka olivat tulleet katsomaan lähtöä. Lähdön jälkeen annoin juoksun rullata ja fiilistelin tunnelmaa. Jalat toimi mainiosti ja menin liian kovaa, mutta annoin mennä, koska arvelin että tarvitsen niitä minuutteja loppuun. Ehkä tyhmä ajatus mutta nyt näin. Kymppi 1h1min ja laitoin äänivistiä juoksu kamuille, että kovaa mennään, mutta meen niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Kävelin juomapisteet ja ylämäet, muuten juoksin.





18km kohdalla alkoi painaa keuhkoissa ja silmät alkoi valua. Juoksin hyvää vauhtia 20km (2h06min) ja puolikaskin alle 2h13min. Olin siis Enkka vauhdissa puolet matkasta ja jalat toimi hyvin. Keuhkot vaan ilmoitti että tänään ei mennä kovaa.  Hiljensin ja päätin fiilistellä tunnelmaa, oli ihanaa juosta isossa tapahtumassa! 29-33 oli hitaita, kävelin enemmän, mutta uskoin koko ajan pääseväni hyvävoimaisena maaliin. Viimeiset kymmenen kilsaa menin fiilistellen, enimmäkseen juosten, välillä kävellen vähän. Laskin kokoajan alaspäin, enää 9, 8, 7, 6... Se helpotti. Kun oli 5 jäljellä alkoi itkettää ja tuli niin ihana fiilis, perkele, mä teen tän! Taas yksi maraton juostu ja vaikeuksien kautta voittoon! Olisin voinut juosta alun hiljempaa, olisin voinut juosta väkisin keuhkot vinkuen, olisin voinut sitä ja tätä, mutta oikeesti olen tosi tyytyväinen! Vika kilsa meni euforiassa, itkin ja nauroin ja nautin! 4h41min, ei sitä mitä tavoittelin, mutta ei huono tuokaan.


Suihkun jälkeen menin tiimikaverien kanssa parille siiderille.


Ja sitten kotiin makailemaan ja syömään mäkkiruokaa. 

Syksyllä maraton enkan kimppuun, nyt fiilistelen tätä. 

Oon palautunut hyvin, jalat on jäykät ja yksi varpaankynsi on lähtemässä irti, muuten on hyvä fiilis! 

Huomenna on vapaapäivä ja meen hierojalle ja lepään. 

Olitko hcrd. Llä? Miten meni? 

Nyt meen nukkumaan, palaan taas! Kivaa viikkoa sulle. 





sunnuntai 8. toukokuuta 2022

Kisaviikon mietteitä

Heippa! Istun tässä kotona aamukahvilla ja vähän ajan päästä starttaan kävellen töihin. Tänään on maanantai ja lauantaina on Helsinki city running Day! Mun tavoite on parantaa maraton ennätystä.

Alku vuonna otin etävalmennuksen jalanjälkivalmennukselta juuri sen takia, että saisin itsestäni enemmän irti ja osaisin treenata järkevästi. Treenit sujui hyvin ja vauhdit nousi. Sitten sairastuin koronaan maaliskuun lopussa ja, vaikka pääsin melko helpolla niin keuhkot tuntui alkuun toimivan puoliteholla. Meinasin alkuun, että jätän Enkka haaveet ja menen fiilistelemään maraton tunnelmaa.




Pari viimeistä treeniviikkoa on sujuneet hyvin, vauhdit on selkeästi nousseet ja sykkeet pysyy aisoissa. Myös kolmen viikon takainen 28km lenkki meni kevyesti. Perjantain hyvin sujuneen vk lenkin jälkeen päädyin miettimään, pitäisikö miettiä vielä sitä enkan yritystä.


Mun edellinen ennätys on kolmen vuoden takaa 4h29.40 ja nyt olin asettanut tavoitteeksi 4h25min. Oon miettinyt, että 4h27 voisi olla nyt hyvä tavoite, mutta sen näkee sitten. Eli jännitys nousee, mä lähden Enkka jahtiin! Eihän sitä voi koskaan tietää mitä sinä päivänä tapahtuu ja sattuuko hyvä vai huono päivä vai jopa pöljä päivä 🙂 mutta on hyvä päättää tavoite etukäteen niin pää ei haraa vastaan.

Ihanaa päästä fiilistelemään Helsinki city running Day tunnelmaa. Tänä vuonna on tulossa paljon porukkaa ympäri maailmaa. Ootko sä tulossa jollekin matkalle hcrd. lle?Onko Enkka haaveita, vai meetkö fiilistelemään, vai onko eka puolikas tai koko maraton tulossa?

Nautitaan tästä kisaviikon jännittävästä tunnelmasta! Mulla vielä muutama treeni, ei enää kovin pitkiä, eikä kovia. Tankkaan hiilareita ti-ke-To ja perjantaina syön taas normaalisti.

Tuu nykäsemään hihasta jos näät mut haahuilemassa paikanpäällä tai jos näät mut juoksemassa. Hyviä treenejä ja hyviä tapahtumapäiviä kaikille!

*osallistuminen Helsinki city running dayhin saatu.


tiistai 19. huhtikuuta 2022

Alle kuukausi maratoniin

 Moi! Alle kuukausi  Hcrd tapahtumaan.  Mulla on edelleen tavoitteena maraton. Vaikka korona iski huonoon aikaan, musta tuntuu, että palautuminen on niin hyvällä mallilla, että lähden testaamaan maraton kuntoa 14.5. Ennätyksen yrittämisestä en oo varma, mutta juoksemaan lähden kuitenkin, testailen ja fiilistelen. Viime viikko oli treeneiltään normaali ja hyvä. Fiilis on noussut ja usko palautuvaan juoksu kuntoon on palailemassa. Mutta vieläkin kuulostelen ja tunnustelen kuntoa ja kehon merkkejä tarkasti. Mulla on ohjelma viimeisille viikoille ja treenit jatkuu melko kovina kaksi seuraavaa viikkoa.

Tässä viime viikon treenit :

Maanatai: aamulla ja illalla vartin lenkit hoitokoiran kanssa ja päivällä pidempi puolen tunnin lenkki kävellen metsässä



.

Tiistai: aamulla ensin 15min hoitokoiran kanssa ja sen jälkeen yksin  5.37km lenkki 35min 15 min rauhassa alkuun ja loppuun ja 5min kovempi pätkä väliin.


Tunne oli yllättävän helppo ja hyvä. Koiralenkki 15 min. Venyttelyjä 45min ennen nukkumaanmenoa.

Keskiviikko :Kävelyä 40min  2x45min liikkarien jälkeen, 30 min koiran kanssa. 

Torstai:  aamulla 25min kävely koiran kanssa.  Päivällä 20 min koiralenkki ja sitten kahden lenkin ilta. Ensin rauhallinen opaslenkki Marjaniemessä sokean kaverin kanssa 6.3km 51min





ja vajaan tunnin päästä myllypurosta naistenkympin yhteislenkki. 8.43km 1h6min. 45 min venyttely

Perjantai: 5km kävely, illalla 30min venyttely

Lauantai: 6km juoksu vähän kovempaa ja ilokseni sykkeet pysyi hyvinä ja fiilis oli mahtava 34.51min eli 5.48/ km.




Illalla 1h rullailu ja venyttelyt. 

Sunnuntai: 15km 1h47min yhteislenkki hyvässä porukassa. Illalla 45min venyttely. 




Juoksin eilen maanantaina pääsiäisen vapaiden kunniaksi Torstain lenkin, koska pitempi ja kovempi oli mukavampi tehdä vapaapäivänä. 13km 1h18min. Juoksin pk2 sykkeillä ja tein 2x 5x30s Mäkivedot kovaa. Hyi, kun noi Mäkivedot oli kamalia, mutta toi lenkki oli tosi hyvä ja toi uskoa tekemiseen. 




Eli treenit jatkuu 2.lla kovalla viikolla ja sitten rauhoitellaan kohti maratonia. Miten sun treenit sujuu? Ootko tulossa hcrd.lle? Ootko ollut terveenä? 

Nyt lähden nukkumaan, huomenna taas treeniaamu. Kivaa viikon jatkoa ja mukavia treenejä sulle!