sunnuntai 15. toukokuuta 2022

Helsinki city maraton 2022, vaikeuksien kautta voittoon

 No nyt se on juostu, tän vuoden eka maraton, Helsinki city maraton. Sain osallistumisen kun toimin hcrd ambassadorina. Maraton on ollut mun tähtäimenä kokoajan, korona maaliskuun lopussa sotki suunnitelmia. Päätin sen kuitenkin juosta ja haaveilin jopa enkasta.

Viime viikolla iski allergiaoireet ja aloin taas miettimään pystynkö juoksemaan ollenkaan. Otin allergialääkkeitä tuplana ja nenäsumutetta yms.

Valmistauduin kuitenkin kokoajan normaalisti, eli tankkasin hiilareita ti-ke-To



Ja treenailin ohjelman mukaan vielä vähän.

Perjantaina hain paidan ja numerolapun ja kävin Lauran kanssa vetämässä shake out runin. Eli juostiin hcrd. Lle tulevien kanssa kevyesti n. 3km ja tehtiin venytyksiä ja spurtteja. Oli mukava nähdä muita juoksuun valmistautuvia ja jutella uusien ihmisten kanssa. 


Lauantai aamuna heräsin aikaisin ja venyttelin lyhyesti, söin puuroa, join vettä,  urheilujuomaa ja kahvia.



Bussissa join vielä vissyä ja proteiinipirtelön.  Kuuntelin äänikirjaa ja yritin olla jännittämättä. Allergiaoireet oli aika kovat, lääkitsin aamulla ja päätin, että lähden fiilistelemään.

Saan viedä vaatteet ja muut tavarat vip tiloihin, koska oon mukana ambassadorina. Olin paikalla ajoissa ja ehdin käydä expossa ostamassa lisää geelejä ja uuden spibeltin hajonneen tilalle. Ostin maxim geelin jossa oli kierrekorkki ja 3 annosta yhdessä pussissa. Oli muuten hyvä! Ei tahmannut ja geeli oli juoksevampaa ja se oli helppo avata. 

Näin tuttuja ja fiilisteltiin. Lähdössä oli tosi hyvä tunnelma, hurrattiin kunniamaratoonareille ja ukrainalaisille kanssajuoksijoille 

Kun lähtöpamaus tuli, kävin heittämässä vitoset työkavereille ja äidille ja isälle jotka olivat tulleet katsomaan lähtöä. Lähdön jälkeen annoin juoksun rullata ja fiilistelin tunnelmaa. Jalat toimi mainiosti ja menin liian kovaa, mutta annoin mennä, koska arvelin että tarvitsen niitä minuutteja loppuun. Ehkä tyhmä ajatus mutta nyt näin. Kymppi 1h1min ja laitoin äänivistiä juoksu kamuille, että kovaa mennään, mutta meen niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Kävelin juomapisteet ja ylämäet, muuten juoksin.





18km kohdalla alkoi painaa keuhkoissa ja silmät alkoi valua. Juoksin hyvää vauhtia 20km (2h06min) ja puolikaskin alle 2h13min. Olin siis Enkka vauhdissa puolet matkasta ja jalat toimi hyvin. Keuhkot vaan ilmoitti että tänään ei mennä kovaa.  Hiljensin ja päätin fiilistellä tunnelmaa, oli ihanaa juosta isossa tapahtumassa! 29-33 oli hitaita, kävelin enemmän, mutta uskoin koko ajan pääseväni hyvävoimaisena maaliin. Viimeiset kymmenen kilsaa menin fiilistellen, enimmäkseen juosten, välillä kävellen vähän. Laskin kokoajan alaspäin, enää 9, 8, 7, 6... Se helpotti. Kun oli 5 jäljellä alkoi itkettää ja tuli niin ihana fiilis, perkele, mä teen tän! Taas yksi maraton juostu ja vaikeuksien kautta voittoon! Olisin voinut juosta alun hiljempaa, olisin voinut juosta väkisin keuhkot vinkuen, olisin voinut sitä ja tätä, mutta oikeesti olen tosi tyytyväinen! Vika kilsa meni euforiassa, itkin ja nauroin ja nautin! 4h41min, ei sitä mitä tavoittelin, mutta ei huono tuokaan.


Suihkun jälkeen menin tiimikaverien kanssa parille siiderille.


Ja sitten kotiin makailemaan ja syömään mäkkiruokaa. 

Syksyllä maraton enkan kimppuun, nyt fiilistelen tätä. 

Oon palautunut hyvin, jalat on jäykät ja yksi varpaankynsi on lähtemässä irti, muuten on hyvä fiilis! 

Huomenna on vapaapäivä ja meen hierojalle ja lepään. 

Olitko hcrd. Llä? Miten meni? 

Nyt meen nukkumaan, palaan taas! Kivaa viikkoa sulle. 





sunnuntai 8. toukokuuta 2022

Kisaviikon mietteitä

Heippa! Istun tässä kotona aamukahvilla ja vähän ajan päästä starttaan kävellen töihin. Tänään on maanantai ja lauantaina on Helsinki city running Day! Mun tavoite on parantaa maraton ennätystä.

Alku vuonna otin etävalmennuksen jalanjälkivalmennukselta juuri sen takia, että saisin itsestäni enemmän irti ja osaisin treenata järkevästi. Treenit sujui hyvin ja vauhdit nousi. Sitten sairastuin koronaan maaliskuun lopussa ja, vaikka pääsin melko helpolla niin keuhkot tuntui alkuun toimivan puoliteholla. Meinasin alkuun, että jätän Enkka haaveet ja menen fiilistelemään maraton tunnelmaa.




Pari viimeistä treeniviikkoa on sujuneet hyvin, vauhdit on selkeästi nousseet ja sykkeet pysyy aisoissa. Myös kolmen viikon takainen 28km lenkki meni kevyesti. Perjantain hyvin sujuneen vk lenkin jälkeen päädyin miettimään, pitäisikö miettiä vielä sitä enkan yritystä.


Mun edellinen ennätys on kolmen vuoden takaa 4h29.40 ja nyt olin asettanut tavoitteeksi 4h25min. Oon miettinyt, että 4h27 voisi olla nyt hyvä tavoite, mutta sen näkee sitten. Eli jännitys nousee, mä lähden Enkka jahtiin! Eihän sitä voi koskaan tietää mitä sinä päivänä tapahtuu ja sattuuko hyvä vai huono päivä vai jopa pöljä päivä 🙂 mutta on hyvä päättää tavoite etukäteen niin pää ei haraa vastaan.

Ihanaa päästä fiilistelemään Helsinki city running Day tunnelmaa. Tänä vuonna on tulossa paljon porukkaa ympäri maailmaa. Ootko sä tulossa jollekin matkalle hcrd. lle?Onko Enkka haaveita, vai meetkö fiilistelemään, vai onko eka puolikas tai koko maraton tulossa?

Nautitaan tästä kisaviikon jännittävästä tunnelmasta! Mulla vielä muutama treeni, ei enää kovin pitkiä, eikä kovia. Tankkaan hiilareita ti-ke-To ja perjantaina syön taas normaalisti.

Tuu nykäsemään hihasta jos näät mut haahuilemassa paikanpäällä tai jos näät mut juoksemassa. Hyviä treenejä ja hyviä tapahtumapäiviä kaikille!

*osallistuminen Helsinki city running dayhin saatu.


tiistai 19. huhtikuuta 2022

Alle kuukausi maratoniin

 Moi! Alle kuukausi  Hcrd tapahtumaan.  Mulla on edelleen tavoitteena maraton. Vaikka korona iski huonoon aikaan, musta tuntuu, että palautuminen on niin hyvällä mallilla, että lähden testaamaan maraton kuntoa 14.5. Ennätyksen yrittämisestä en oo varma, mutta juoksemaan lähden kuitenkin, testailen ja fiilistelen. Viime viikko oli treeneiltään normaali ja hyvä. Fiilis on noussut ja usko palautuvaan juoksu kuntoon on palailemassa. Mutta vieläkin kuulostelen ja tunnustelen kuntoa ja kehon merkkejä tarkasti. Mulla on ohjelma viimeisille viikoille ja treenit jatkuu melko kovina kaksi seuraavaa viikkoa.

Tässä viime viikon treenit :

Maanatai: aamulla ja illalla vartin lenkit hoitokoiran kanssa ja päivällä pidempi puolen tunnin lenkki kävellen metsässä



.

Tiistai: aamulla ensin 15min hoitokoiran kanssa ja sen jälkeen yksin  5.37km lenkki 35min 15 min rauhassa alkuun ja loppuun ja 5min kovempi pätkä väliin.


Tunne oli yllättävän helppo ja hyvä. Koiralenkki 15 min. Venyttelyjä 45min ennen nukkumaanmenoa.

Keskiviikko :Kävelyä 40min  2x45min liikkarien jälkeen, 30 min koiran kanssa. 

Torstai:  aamulla 25min kävely koiran kanssa.  Päivällä 20 min koiralenkki ja sitten kahden lenkin ilta. Ensin rauhallinen opaslenkki Marjaniemessä sokean kaverin kanssa 6.3km 51min





ja vajaan tunnin päästä myllypurosta naistenkympin yhteislenkki. 8.43km 1h6min. 45 min venyttely

Perjantai: 5km kävely, illalla 30min venyttely

Lauantai: 6km juoksu vähän kovempaa ja ilokseni sykkeet pysyi hyvinä ja fiilis oli mahtava 34.51min eli 5.48/ km.




Illalla 1h rullailu ja venyttelyt. 

Sunnuntai: 15km 1h47min yhteislenkki hyvässä porukassa. Illalla 45min venyttely. 




Juoksin eilen maanantaina pääsiäisen vapaiden kunniaksi Torstain lenkin, koska pitempi ja kovempi oli mukavampi tehdä vapaapäivänä. 13km 1h18min. Juoksin pk2 sykkeillä ja tein 2x 5x30s Mäkivedot kovaa. Hyi, kun noi Mäkivedot oli kamalia, mutta toi lenkki oli tosi hyvä ja toi uskoa tekemiseen. 




Eli treenit jatkuu 2.lla kovalla viikolla ja sitten rauhoitellaan kohti maratonia. Miten sun treenit sujuu? Ootko tulossa hcrd.lle? Ootko ollut terveenä? 

Nyt lähden nukkumaan, huomenna taas treeniaamu. Kivaa viikon jatkoa ja mukavia treenejä sulle! 



sunnuntai 10. huhtikuuta 2022

Takaisin treeneihin koronan jälkeen

 Moi! Niin se sitten iski mullekin, korona. Mies sairastui vajaa kolme viikkoa sitten keskiviikkona ja mulle tuli pieniä oireita sitten lauantaina, illalla tein positiivisen testin


.  Sunnuntaina oli 37. 5 ja maanantaina 37.1, sen jälkeen ei ollut lämpöä. Muuten oireet vaihteli päivittäin. Oli kurkun kutinaa, nuhaa, aivastelua, lihassärkyä, päänsärkyä ja väsymystä.  Torstaina alkoi olemaan aikalailla oireet pois, mutta olin vielä perjantain sairaslomalla, kun olin tosi väsynyt. Tein pieniä kävelyjä torstaina ja perjantaina, kun selkä jumitti makaamisesta ja raitis ilma teki terää. Lauantaina kävelin jo vähän pitempään, koska sykkeet pysyi hyvin alhaalla ja kävely tuntui hyvältä.


Siirsin 10.4 (eli tän päivän) hsm puoli maratonin, koska en olisi millään pystynyt tänään vielä juoksemaan edes rauhassa puolimaratonia.

Olimme viime viikon lomalla miehen kanssa ja sainkin palailla rauhassa liikuntaan, kun pystyi lepäillä pitkin päivää. Kävelin ja jumppailin kevyesti ja venyttelin paljon. Keskiviikkona juoksin 6 min ja kävelin 2min rytmityksellä 4.2km,



mutta keuhkot tuntui vähän tukkoisilta, eli siirryin takaisin kävelyyn. Lauantaina oli naistenkympin yhteislenkki jonka olin siirtänyt viikon takaa,juostiin n. 5min ja käveltiin 2 min rytmityksellä ja se tuntui hyvältä! Mulle kertyi 1h 7.37km.


Tänään sunnuntaina kävelin hoitokoiran kanssa aamulla 5km ja myöhemmin päivällä juoksin 7.5km 50min, juoksu luisti ja sykkeet oli melko lailla normit.


Tästä se lähtee taas kunnon rakentaminen kohti Helsinki city running Dayn maratonia. Uskon, että jaksan juosta 5 viikon päästä maratonin, tuskin ennätys vauhtia, mutta voin lähteä fiilistelemään. Toki jos tuntuu, etten pääse kuntoon, voin vaihtaa puolimaratoniin. Mutta nyt vielä havittelen maratonia. 

Jatkan siis paluuta treeneihin ja yritän päästä mahd hyvään kuntoon. Harmittaa, kun olin niin hyvässä kunnossa ennen sairastumista ja nyt tuntuu kuin joutuisi aloittamaan alusta. Mutta ei tälle mitään voi ja tapahtumia tulee ja ennätyksiä voi yrittää myöhemminkin. Nyt on tärkeää kuunnella kroppaansa ja tunnustella miltä tuntuu. Toivotaan, että nyt saan treenata terveenä kohti maratonia.

Kävin hierojalla tänään hierottamassa alaselkää, pakaroita ja jalkoja, vitsi kun teki hyvää!


Pitää mennä uudelleenkin hierojalle, se on hyvä lisä kehonhuoltoon.

Nyt lähden nukkumaan, huomenna töihin, johan tässä on kaksi viikkoa levätty. Kivaa viikkoa sulle! 

sunnuntai 13. maaliskuuta 2022

Miksi valitsin etävalmennuksen ja miten se toimii?

 Moi! Taas vierähti luvattoman paljon aikaa postausten välissä, sori siitä! Oon huomattavasti aktiivisempi instagramissa, eli sieltä löytyy enemmän juttua.

Oon nyt noudattanut 2kk jalanjälkivalmennus etävalmennusta ja treenit on muuttuneet radikaalisti. Aiemmin treenailin itsekseni ja kesällä sain apua kaverilta 100km viimeistelyihin. Oon ennenkin noudattanut ohjelmaa ja mulla on ollut pt. Omat treenit oon sitten räätälöinyt itselleni vähän vanhoja treenejä mukaillen.

Nyt etävalmennus tuntuu mulle sopivalta. Vaihtoehtoja on paljon ja voikin olla vaikea löytää itselleen paras vaihtoehto. Toiselle sopii valmis ohjelma (hcrd sivuilta löytyy tosi hyviä!) Mä halusin kokeilla miltä tuntuu treenata etä valmennuksessa kohti Hcrd päivää ja maratonia. Mulla on tavoitteena parantaa aikaa, niin on hyvä saada toimivat ohjeet ja opasteet treeneihin. Mulla on myös kerran kuussa puhelu jossa jutellaan valmentajan kanssa fiiliksistä ja sen pohjalta saan kuukaudeksi uudet treenit. Saan myös kysellä viestein, jos tulee jotain kysyttävää. Oma valmentaja, säännöllisin yhteistreenein on varmasti todella toimiva myös, mutta huomattavasti kalliimpi vaihtoehto, siksikin päädyin tähän.

Eli omat tavoitteet ja elämäntilanne vaikuttaa siihen mitä ja minkälaista treenaamista haluaa. Kannattaa etsiä ja kokeilla erilaisia juttuja jos tuntuu, että junnaa paikallaan ja haluaisi haastaa itseään ja tavoitella parempia tuloksia tai pidempiä matkoja. Ammattilaisten tekemät ohjelmat tuntuu turvallisilta, toki pitää omaa kroppaa kuunnella jos treenit tuntuu liian kuormittavilta.

Mulla toimii tällä hetkellä hyvin se, että saan kuukauden treenit valmiiksi, laitan ne kalenteriin ja voin valmiiksi miettiä miten mahdollisesti vaihdan päiviä yms. Voin myös kysyä jos en ymmärrä mitä jollain treenillä haetaan. Olen myös kertonut mun taustat ja miten oon tottunut treenaamaan, kaikki ei sovi kaikille. 

Onko sulla valmentaja tai joku ohjelma millä treenaat?

Tässä mun viime viikon treenit:

Maanantai : 45min venyttely

Tiistai : Marin kanssa lenkki. Mun sykkeet huiteli ja oli tahmeaa, mutta loppua kohti helpotti. 8.5km 1h2min


Keskiviikko: lasten liikkarit 2x45min ja sen jälkeen koordinaatioita ja loikkia 15min. 

Torstai :30min venyttelyt

Perjantai : aamun aikainen treeni, startti 05.15. 4x8min vedot 2min hölkkäpalautuksilla ja alkuun ja loppuun 10min kevyttä. 9.6km 1tunti. Melko hyvin sain tehtyä, vaikka noin aikaisin en ihan oo terävimmilläni, mutta hyvä fiilis!



Illalla 45min venyttely

Lauantai : Mian kanssa rauhallinen pitkis ihanassa auringonpaisteessa. 20km 2h28min. Ihanaa ja kevyttä, välillä oli jo Asfaltti näkyvissä! 






Sunnuntai :aamulla 30min venyttely. 10.5km 1h13min rauhallinen ja palauttava lenkki.  Illalla 30min venyttelyt. 

Treenit on sujuneet hyvin, viikko sitten oli kovempi pitkis ja se tuntui kropassa monta päivää ja nosti sykkeitä, mutta tuntuu hyvältä haastaa itseään ja huomata, että saa itsestään irti vaikka mitä. 

Nyt lähden valmistautumaan iltavuoroon. Kivaa viikkoa sulle!