Lukijat

maanantai 22. helmikuuta 2021

viime viikon tärkeimmät

 Moi! Viikot vierii ja kevät  sekä kevään tavoitteet lähestyy. 15.5 on hcrd ja siellä 63.3km double. Kilsoja siis keräillään ja lisäillään ja olenkin saanut pt oililta uuden juoksuohjelman.  Aloitin sen vähän niinkuin lopusta, koska oon jo treenannut melko paljon itsekseni ja mulla on ns harjoitus tapahtuma, eli järkkään itselleni 13.3 pitkän n. 4h-4h30min harjoituksen jossa testaan ravinto ohjelmaa, miten valmistaudun tapahtumaan ja menen myös treeniohjelman mukaan, kolme viimeistä viikkoa ennen tapahtumaa. Vähän vaihdoin viikkojen paikkaa, muuten ohjelman mukaan. Ohjelmassa on myös uudenlaisia juoksutreenejä, eli innolla niitä odotan. Tuosta pitkästä treenistä on sitten 2kk tapahtumaan ja ehdin vielä treenata palautumisen jälkeen hyvin. 

Tässä viime viikon treenit ja muut tärkeimmät jutut. 

Ma: lasten liikuntaleikkikoulun veto 45min, juoksua ja hyppyjä yms . 40 min venyttelyt

Ti: aikainen aamuvuoro (6.15-) ja ehdittiin hyvin Pian kanssa päivälenkille auringon paistaessa.


7km 50min kiva ja leppoisa lenkki. Illalla työkavereille 55 min jumppa, liikkuvuutta lihaskuntoa, kuminauhajumppaa ja venyttelyä. 

Ke: aamulla Iida Jeminan cardio jumppa instagramista. 7 liikettä 45s/ liike ja 2 kiekkaa. Tulipahan hiki!


Eskarien kanssa hiihtämässä malmin lentokentällä. 40 min tosi rauhaisaa hiihtoa. Kivaa kun lapset innostuvat hiihdosta! Illalla 30min venyttelyt

To: Lasten liikuntaleikkikoulun veto, taas oli hiki päässä! Sen jälkeen Pian kanssa iltalenkki kirpsakassa säässä. Alkuun ja loppuun hölkkää, välissä koordinaatioita ja loikkia ja treeninä 4x3min vedot 3 min hölkkä kävely palautuksilla. 53.55min 8km. 


Pe: aamulla toisen porukan kanssa hiihtämässä n 50 min.  Illalla 8km rauhallinen lenkki siskon pojan treenien ajan tapulissa ja ympäristössä 55 min. 


Nappasin lenkin jälkeen siskon pojan kyytiin ja meille yökylään. Mun mies ja pojat oli mökillä viikonlopun. Rentoilua ja herkuttelua.

La: aamulla pitkä lenkki. Sovittiin siskon 11v pojan  kanssa, että käyn lenkin välissä kotona varmistamassa, että kaikki hyvin. Olihan kaikki tietty hyvin 45 min juoksun jälkeisellä välipysähdyksellä. Yhteensä tuli juostua rauhassa 1h27 min 12.5km.  Hyvä lenkki!


Sisko ja 6v poika tulivat myös meille ja loppu ilta meni rentoillen, pulkkamäessä ja herkutellen. Pienet venyttelyt n. 15 min leffaa katsoessa.

su: siskon kanssa 2.5km kävely,



kummitytön pojan 3v kanssa tunnin puistoilut ja pulkanvedot ja naapurin kanssa 4km sauvakävely. Illalla 32 min venyttelyt.

Aika kiva viikko! Tykkään kun on monipuolista treeniä ja paljon kaikenlaista.  Mites sun treenit sujui? Mä palaan pian , kivaa viikkoa sulle!

maanantai 15. helmikuuta 2021

kuopuskin täysiikäinen, kirje 18vuotiaalle pojalleni

 Moi! Aika kuluu kuin siivillä. Vasta elettiin pikkulapsi arkea ja nyt toinen poika on jo 22 ja asuu omassa kodissa ja nuorimmainenkin täytti 18! Kirjoitin kirjeen 18 vuotta täyttäneelle pojalleni 4 vuotta sitten ja ajattelin kirjoittaa nytkin. Koska perhe on kuitenkin tärkein. 

Kirje 18 vuotiaalle pojalleni:

Oli helmikuun 15 päivä vuonna 2003 klo 6.08 kun synnyit. Olin ollut sairaalassa jo useita viikkoja, raskausmyrkytyksen takia. Keuhkojasi oli yritetty vahvistaa pistoksin (vatsan päältä), mutta se ei ollut vielä tuottanut tulosta ja odotin edelleen. Ystävänpäivän iltana oloni huononi vauhdilla ja lääkityksistä huolimatta menin  huonoon kuntoon ja sinunkin sydänäänet alkoivat huonontua ja päädyttiin pikaiseen sektioon. Isä ei ehtinyt mukaan, mutta en ehtinyt sitä edes murehtia kun jännitin sinun puolestasi, olihan vasta 32 viikko.  Kun synnyit näytit pieneltä ja hauraalta, mutta äänesi oli kova ja ajattelin, että tuo poika pärjää varmasti. painoit 1930g ja olit 42 cm pitkä. 

Ensimmäiset viikot vietit vastasyntyneiden teho osastolla ja alkuun tarvitsit hengityskonetta ja letkuja meni valtavasti joka suuntaan. Olit hauras ja pelkäsimme menettävämme sinut.



Pian aloit kuitenkin vahvistua ja uskalsin nukkua kotona koko yön heräämättä soittamaan sairaalaan ja kysymään vointiasi. 2 viikon ikäisenä sinut siirrettiin kätilöopistolle tarkkailuosastolle ja neljän viikon ikäisenä pääsit vihdoin kotiin 2500g painoisena reippaana ja ihanana poikana. 

Vatsakipuja ja valvomista, korvatulehduksia ja astmakohtauksia ja sairaalajaksoja oli paljon ennen 3 vuoden ikää. Mutta olit iloinen ja reipas poika. Puhuit omilla sanoillasi ja hauskuutit meitä höpötyksilläsi.



Osasit myös näyttää mielipiteesi ja naapuritkin kuulivat varmasti karjuntasi välillä.

Isompana astma  helpotti ja olit terve ja reipas poika. Harrastit jalkapalloa ja jääkiekkoa muutamia vuosia, mutta tietokonepelit lopulta veivät pidemmän korren, niissä olet hyvä edelleen ja useamman kerran äidin ja isän hermoja on koeteltu kun olisi pitänyt nukkua ja naputus vaan kuului. Pelikielto onkin ollut kaikista toimivin "rangaistukeino"sinun kohdallasi. 

Sinua ei ole tarvinnut etsiä mistään viikonloppuisin, olemme aina tienneet missä olet, aika usein olet pelannut kotona. Koulunkäyntisi oli hankalaa ja yläasteella oli todella haastavaa kun aloit lintsaamaan vaikeiden oppimisvaikeuksien yms takia. Oli lastensuojelukokouksia ja puheluja rehtorin kanssa, mutta onneksi jaksoin taistella ja saatiin sinulle ihana perhetyöntekijä , joka auttoi sinua heräämään ja menemään kouluun. Sait koulun käytyä oikealla ajalla, vaikka pahoin pelättiin. Olin todella ylpeä , kun pääsit myös hakemaasi kouluun. Se ei kuitenkaan ollut sinun alasi ja vaihdoit koulua ja alaa, mutta nyt viimeviikolla sait oppisopimuspaikan kiinteistönhoitajana, paikasta jossa olit ollut 2kk työharjoiottelussa, teit ahkeruudellasi heihin vaikutuksen. 

Olet hauska, huomaavainen ,pohdiskeleva ja kiltti.Tiedät kyllä mitä haluat. Rakastat musiikkia ja osaat laulaa, luottaisit vain itseesi,äänesi on hieno! Käyt salilla veljesi, entisen taistelukaverisi kanssa ja vietät aikaa kaverien ja tyttöystävän kanssa ja pelaat (liian) paljon edelleen . 

Olet ihana poika, äiti on ylpeä sinusta! Jatka samaan malliin , pärjäät varmasti elämässäsi.


15.2 2021 ÄITI

maanantai 8. helmikuuta 2021

vähitellen pidempiä lenkkejä, viimeviikon liikunnat.

Moi! Taas vierähti viikko hujauksessa. Viikko meni muuten hyvin, mutta niska oli juminen ja parina päivänä olin aika jäykkä, mutta venyttelyllä ja lämpötyynyllä sain sen kuriin. Juoksin tarkoituksella vähemmän viikolla, koska oltiin suunniteltu pitkää n 25-30 km lenkkiä sunnuntaille. Ruokailut sujuivat taas mukavasti, herkkuja vain viikonloppuna , eikä silloinkaan övereitä.  Juteltiin pt Oilin kanssa viikottainen puhelu  perjantaina ja hän kertoi laskeneensa mulle kaloritarpeen liikuntojen ja muun kulutuksen perusteella, 2800 kaloria päivässä, tuntuu kyllä valtavalta määrältä. Toki vähän vajaaksi saa jättää, kun pientä maltillista painonpudotusta havittelee. Siinä saa kuitenkin tehdä töitä, että osaa syödä tarpeeksi paljon terveellistä ruokaa. Aamupaloihin olen panostanut ja niistä on tullut kyllä täyttäviä ja ravitsevia kokonaisuuksia ja tykkään tosiaan miettiä, mitä aamulla söisin.


Tässä viime viikon liikunnat:

ma: vapaapäivä. 6km sauvakävely

ja 45 min venyttely. Ihanaa oli arkenakin päästä valoisaan aikaan lenkille.
Ti: aamulla ennen töitä 35 min lihaskuntotreeni jossa oli myös 7 min hyppytreeni loppunostona, hyvin sai hien pintaan!


Päiväkodissa lasten kanssa luistelemassa, itsekin 50 min luistimilla.

Illalla 5.25km sauvakävely Pian kanssa. 
Ke: Illalla työkavereille jumppaa, itse tietty jumppasin mukana. alkuun liikkuvuutta , sitten lihaskuntotreeni osittain kuminauhoilla ja loppuun venyttelyt, yhteensä 55 min.

To: 45 min iltavenyttelyt.

Pe:  14 asteen kipakka pakkanen tuntui poskissa , kun juoksin viikon ekan lenkin iltapäivällä, ehdin juuri valoisaan aikaan koko lenkin. 6.5km 46min rauhallinen lenkki

. Illalla 50 min venyttelyt.
La: Pian kanssa kiva lenkki juosten rauhaisaan tahtiin 7.2km 52 min


. Iltapäivällä 30 min venyttelyt ja illalla kaverien luona saunomista ja paljuilua.
Su: pakkanen oli onneksi laskenut ja päästiin kivassa säässä juoksemaan tuusulanjärven ympäri. Siitä kierroksesta tuli puolimaraton joka riitti Tiinalle ja minä ja Mia juostiin vielä 6 km lisää, eli 27km rauhallinen ja yllättävän helpolta tuntunut lenkki



. Ihan mahtavaa, kun huomaa rauhallisten pitkisten parantaneen kuntoa ja laskeneen sykkeitä. Lisää vaan duunia niin hyvä tulee  ja jaksan varmasti paremmin  ultramatkat. Illalla 35 min venyttely. 

Kiva viikko kaikenkaikkiaan, vaikka niska vähän vaivasikin, onneksi helpotti. Juoksua tuli yhteensä 40.7km. Mites sun treenit sujuu? Juoksetko/treenaatko ulkona vaikka on kylmä? Kivaa viikkoa sulle , palaan taas!



maanantai 1. helmikuuta 2021

tammikuun juoksut, miten meni?

 Moi!Viikko vierähti taas ja tammikuukin vaihtui helmikuuksi. Mullahan on tarkoitus nostaa kilometrimääriä maltillisesti ja järkevästi, rikkomatta itseäni. Viime viikolla juoksukilometrejä tuli 45 ja olen ihan tyytyväinen siihen. 

Tässä postauksessa ajattelin kertoa koko tammikuun juoksut, paljonko juoksin  ja mitkä oli fiilikset.

1. viikko: 5 juoksua yhteensä 52km. lyhyin lenkki oli 6km ja pisin 24km  Tässä on huomioitavaa, että olin vielä lomalla osittain tässä, eli aikaa oli enemmän juosta ja tässä on yksi päivä enemmän kuin muissa viikoissa, eli tässä 2.1 la- 10.1 su.


Mutta tosi mainio ja hyvä startti vuoteen!

2. viikko: 3 juoksua  yhteensä 23.35km .lyhyin lenkki oli 5km ja pisin 12.24km. Tällä viikolla oli kovia pakkasia ja lumisateita. Mulla oli tarkoituskin pitää kevyt viikko ja siitä tuli vähän kevyempi kuin olin ajatellut, mutta ihan hyvä kuitenkin. Kroppa kiittää kun malttaa välillä keventää.


3. viikko: 4 juoksua , yhteensä  38.2km . Lyhyin lenkki oli 6km ja pisin 17.07km. Tässä taas aloitin nostamaan kilsoja ja mukavasti meni. Säät heitti häränpyllyä ja oli vetistä ja märkää. 


4.viikko : 5 juoksua, yhteensä 45.5km. Lyhyin lenkki oli 6km ja pisin lenkki oli 13km. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä heräsin aamuyöstä kovaan päänsärkyyn ja siirsin aamulenkin päivään. Olo oli jo hyvä, mutta katkonaisten unien ja päänsäryn jättämän väsymyksen takia jätin suosiolla lenkin 1h30 minuuttiin, vaikka olin ajatellut 2h lenkkiä. Tosi hyvin onnistunut viikko! Juoksin sekä aamulla, että illalla.


Olisiko ruokavalion muutoksella vaikutusta, kun jaksoin tosi hyvin.

Yhteensä juoksin 159km tammikuussa, mikä on mulle tosi hyvä! Kävelyä kertyi 32.8km. Jes, tästä on hyvä jatkaa. Tein lihaskuntoa 1-2krt viikossa ja venyttelin paljon.Tällä viikolla saan pt Oililta ruokavalioon uusia ohjeita ja uskon, että jaksan vieläkin paremmin. Miten sun kuukausi meni? 

Kivaa viikkoa ja mukavaa helmikuuta kaikille!

Katse kohti Helsinki City Running Daytä

 Moi! Taas ehti kulua kolme viikkoa edellisestä postauksesta. Oon palautellut rauhassa masokistin unelmalta ja nyt alkaa tuntua melko lailla...