Lukijat

sunnuntai 24. tammikuuta 2021

viime viikon treenit (ensimmäinen kovempi viikko)

Moi! mulla oli viime viikko ensimmäinen kolmesta kovemmasta viikosta, edellis viikko oli kevyt. Nyt nostan vähitellen kilsoja ja treenaan muutenkin enemmän ja sitten taas keventelen. Mä en ole tällaista kevyt-kova viikko systeemiä ennen toteuttanut, nyt kokeilen miltä tuntuu. Ainakin viime viikko tuntui hyvältä, kun oli ottanut rennosti viikon.
Tässä siis viime viikon treenit;

Ma: illalla töiden jälkeen väsytti, mutta päätin kuitenkin lähteä juoksemaan ja hyvältähän se tuntui!Alkuun ja loppuun 2km rauhassa ja 10x1min vedot 1 min palautuksilla . Hyvä fiilis! 7km 47min.


Ti: venyttelyä 45 min

Ke: vedin (ja jumppasin itsekin) työkavereille 50 min jumpan. Alkuun liikkuvuutta, sitten lihaskuntoa ja loppuun venyttelyt. Hyvä setti! Jumpan jälkeen 6km 41min hölkkä


To:  Pian kanssa sauvakävelylenkki 1h2min 5.2km . Jopas oli keli! tuuli ja satoi lunta ja tiet ihan pöpperössä. Tulipahan tehokas treeni kun puski eteenpäin.


Pe: aamulla 40 min venyttely ja illalla 20 min venyttely.

La: ihan mahtava lenkki! jotenkin kaikki sujui, vaikka oli loskaista ja liukastakin paikoin. alkuun 1km rauhassa sitten 2x2km vedot joiden välissä 1km rauhassa. Loppuun 2km rauhassa. Yhteensä 8km 49min.


illalla 20 min venyttelyt

Su:  Pitkis kavereitten kanssa. Ajatus oli 2h rauhallista hölkkää ja tuloksena oli 2h11min rauhallista hölkkää, eli hyvin meni! 17km tuli kilsoja kuin huomaamatta höpötellen. Polkutossuilla pärjäsi hyvin.



Iltapäivällä siskonpojan 6v synttärit.

Illalla 45 min venyttelyt.

Aloitin myös PT tuotetestauksen Fitverstaalla. Viikko sujui syömisten kanssa hyvin. Viikonloppuna vapaammin ja viikolla terveellisemmin ja säännöllisemmin. Tosi hyvä viikko kaikken kaikkiaan. Miten sun viikko sujui?
Nyt lähden töihin, kivaa viikkoa sulle! Palaan pian!

perjantai 15. tammikuuta 2021

tavotteita ja haaveita vuodelle 2021

Heipparallaa!

Ollaan tammikuun puolessa välissä ja ajattelin avata vähän tämän vuoden suunnitelmia. Pääasiallisesti liikunnallisia, mutta vähän myös muitakin. En tee suoranaisia uudenvuoden lupauksia, mutta mietin ja summailen, mitä voisi ehkä tehdä toisin tai mitä todellakin kannattaa jatkaa samaan malliin. 

Viime vuonnakin monia asioita mietin, kaikki ei toteutunut, eikä tarvitsekaan.Paljon muutakin kuin suunniteltuja juttuja tulee tehtyä vuoden aikana. Mutta on kiva miettiä vuotta etukäteen ja unelmoida ja haaveilla.

Juoksun ja liikunnan ulkopuolelta olen tehnyt jo pientä muutosta arkeen. Meidän perhe asuu ihan pikku kaupan vieressä. Se kauppa ei ole ihan pienimmästä päästä, mutta on kuitenkin melko kallis,eikä sieltä löydy kaikkea tarvittavaa. Olen kuitenkin melko laiska ja päädyn miltei aina ostoksille lähikauppaan. Mua suututtaa aina, etten suunnittele ostoksia etukäteen vaan menen nälkäisenä kauppaan ja ostan mitä löydän. 

Nyt päätin tehdä muutoksen. Olen alkuvuodesta asti suunnitellut ostoksia etukäteen ja ostanut useamman päivän ruokia etukäteen isommasta kaupasta. Tulee säästöä ja saa vaihtelua ruokiin enemmän kun valikoima on isompi. Oon käynyt parin viikon aikana lähikaupassa vain kaksi kertaa, ostamassa maitoa tms pientä puuttuvaa. Tästä aion pitää kiinni. 

Lukeminen oli viime vuoden tavoite, mutta sekin jäi vähiin. Sen sijaan löysin äänikirjat ja niitä ahmin paljon. Sitä jatkan mytös. Äänikirjat toimii mulla lenkeillä


ja myös telkkarin tilalla relauksena. Myös siivotessa ja touhutessa on kiva kuunnella kirjoja. Oon kuunnellut kirjoja laidasta laitaan, jännitystä ja roomaaneja ja elämänkertoja. 

Opiskelu on kiinnostanut mua pitkään, nyt olen ottanut pieniä verkkokursseja lasten liikunta kasvatuksesta, kokeilen vähän miltä opiskelu tuntuu. Viime vuonna opiskelin myös mobility ohjaajaksi ja sain siitä hyviä vinkkejä ja ohjeita kehonhuoltoon.

Nyt sitten liikuntaan ja hyvinvointiin. Juoksu on ja pysyy ykkösenä. Se vaan on mun juttu. Mutta muutakin voi ja pitää tehdä. Edelleen etsin monipuolisempaa tapaa treenata . Kävin viime vuonna juoksijan voimavalmennus kurssin ja se oli antoisa kurssi, missä opeteltiin juoksijalle tärkeitä voimaliikkeitä kotiin ja salille. Se oli antoisa ja hyvä kurssi.En kuitenkaan ole saanut tehdyksi tarpeeksi usein lihaskuntoa. en tiedä mikä siinä mättää. Hain  https://www.fitverstas.com/palvelutestaaja pt palvelu testaajaksi. Pääsin mukaan ja 3kk palvelutestaus starttaa maanantaina. Personal trainerikseni sain https://www.fitverstas.com/oili Oili Erosen. Hän toimii jyväskylässä, mutta valmennus toimii verkon välityksellä, niin välimatka ei haittaa. Ollaan puhuttu kerran puhelimessa ja sain hyvän kuvan Oilista ja uskon että yhteistyömme onnistuu hyvin. Hain testaajaksi suurimmaksi osaksi ravintopuolen takia. Haluaisin laihtua muutaman kilon, mutta kaikkein tärkeintä olisi löytää vaihteleva ja riittävä ruokavalio paljon liikuntaa sisältävään arkeeni. Usein syön päivisin liian vähän ja illat herkuttelen. Eli viilausta ruokailuihin ja monipuolisempaa treeniä tukemaan juoksua. Tulen päivittämään fiiliksiä testauksen edistymisestä somessa.

Juoksussa jatkan kilometrimäärien lisäämistä vähitellen. Tällä hetkellä olen suunnitellut meneväni  https://helsinkicityrunningday.fi/  hcrdlle 15.5 juoksemaan doublen eli ensin puolimaraton ja sitten kokonainen maraton. Juoksin sen toissa vuonna ja siitä jäi hyvät fiilikset.


  Hcrd on mun lemppari tapahtuma. Olen saanut kunnian olla hcrd street teamissa jo muutaman vuoden ja tänä vuonna ekaa kertaa ollaan ambassodereita eli lähettiläitä. Pääsen ilmaiseksi tapahtumaan ja saadaan yhteistyökumppaneilta erilaisia tuotteita. Minä lähettiläänä kerron tapahtumasta ja treeneistä kohti Hcrd päivää. Nyt siis treenaan kohti doublea 63.3km. Vielä on hyvää aikaa treenata ja vahvistaa itseään pitkää matkaa varten. Voi olla, että osallistun johonkin puolimaratoniin ennen sitä ja johonkin kymppeihin myös. En nyt ole ilmottautunut mihinkään, kun koronan takia asiat on aika auki, mutta toivotaan, että tapahtumat saadaan järjestettyä. Siitä sitten hcrdn jälkeen riittävän levon jälkeen alan treenata vähitellen kohti elokuun  masokistin unelmaa ja 100km matkaa. Viime vuonna juoksin sen ja nyt haluaisin treenata kunnolla kohti pitkiä matkoja ja tavoitella ehjempää suoritusta, etten väsyisi niin totaalisesti ja alittaisin 15 tunnin aikarajan. Viime vuonna juoksin 16h 18 minuuttia.

Nämä kaksi tapahtumaa ja matkaa on minun tämän vuoden päätavoitteet. Niitä kohti treenaan. Muitakin tapahtumia tulee varmasti, mutta nyt olen päättänyt nämä kaksi.

 Jostain syystä maratonit ja niitä pitemmät matkat on mun juttu. Nautin itseni ylittämisestä ja minusta tuntuu, että diesel tyyppinen koneistoni herää henkiin ja lämpenee pitkillä matkoilla. Talven ja kevään treenit tähtää doubleen ja vahvistan keskivartaloa ja muutenkin lihaksia tukemaan juoksua. Lisään myös monipuolista juoksuharjoittelua vähitellen ja keväällä haluaisin juosta 50-70 km viikkokilometrejä, että olisin valmis doubleen. Kesän aikana lisään kilometrejä niin, että vähitellen juoksen 80-100km viikossa.Onneksi tykkään juosta, muuten tulisi tylsää ;) . 

Kehonhuollosta tuli viime vuonna tärkeää mulle ja sain sen arkeeni.



Nyt jatkan samaan malliin. Teen usein aamulla pienen kropan avauksen ja kiertoliikkeitä. Muutaman kerran viikossa teen pitemmän venyttely ja liikkuvuustreenin tai joogaan. 

Perhettä ja ystäviä haluan tavata enemmän. Varsinkin ystäviä olen nähnyt tosi vähän, koronan takia. Toivotaan , että päästään pian normaaliin.

Minkälaisia suunnitelmia sulla on vuoden varrelle? Mulle muuten saa ehdottaa uusia lajeja kokeiltaviksi ja tuu ihmeessä mun kanssa testaamaan niitä!

Tää saa riittää nyt, palaan kyllä vuoden aikana näihin, kun treenikuviot ja tapahtumat vielä tarkentuu.

Nyt pienet venyttelyt ja nukkumaan. Kivaa viikonloppua!


lauantai 2. tammikuuta 2021

vuosi 2020 pikakelauksella, miten meni?

Moi! Uusi vuosi ehti jo vaihtua, nyt summaan vuoden 2020 pikakelauksella. 
Vuosi oli erikoinen korona viruksen takia ja paljon tapahtumia jäi järjestämättä ja muutenkin se rajoitti elämäämme. Rajoittaa vieläkin, mutta nyt keskityn vuoteen 2020. Kirjoitin toiveita ja haaveita postaukseen ja peilaan vähän sitäkautta miten meni ja tuon tietty tärkeimmät jutut esiin. täältä löydät vuoden takaisen postauksen . 
Terveellinen ruokavalio lähti käyntiin hyvin, mutta on välillä ollut enemmän ja vähemmän rempallaan. Alkuvuoden Anna oli mun pt ja kaikki sujui hyvin, mutta sitten kun aloin itse touhuamaan, ruokavalio taas levähti.



En oikein jaksa keskittyä ja miettiä parempia ja terveellisempiä ratkaisuja. Syön paljon salaattia ja tuoreita tai pakastekasviksia ruokailuissa ja se on jäänyt arkeen. Herkuttelu on jäänyt päälle ja varsinkin iltaisin kaipaan herkkuja. Syön useamman kerran päivässä, enkä ahmi kerralla isoja annoksia, siitä olen tyytyväinen. Tämä tavoite jää ja siirtyy ensi vuoteen.
venyttelyt ja lihaskuntotreenit on tulleet Jäädäkseen. Venyttelyä tulee miltei jokapäivä.

Välillä vain parin minuutin syväkyykky ja välillä pitempi joogahetki.

Lihaskuntotreeniä tulee 1-2 kertaa viikossa ja siihen sain lisää ohjeita ja ideoita juoksijan voimatreeni kurssilla. 
Lepo. Tää on toteutunut hyvin. Mulla on yleensä ainakin yksi täysin lepopäivä, välillä kävelen kevyesti tai venyttelen, mutta otan kyllä rennosti ja lepään.
Nämä On tärkeitä asioita ja olen saanut niitä jo hyvin elämääni, Jatkan niiden parissa edelleen .
Tapahtumista toteutui HCRD, mutta vasta lokakuussa ja Masokistin unelma elokuussa ja.järkkäsin itse toukokuun lopussa omatoimimaratonin.
Tapahtumat peruuntuivat ja Päätin järjestää omatoimimaratonin Pienelle porukalle, koska kokoontumisrajoitukset oli ennen kesäkuuta korkeintaan 10 henkilöä ulkona tapahtuvissa jutuissa.täältä blogitekstiin Meitä juoksi kolme henkilöä kokonaisen maratonin ja kolme juoksi puolikkaan , yksi ekan puolikkaan ja kaksi jälkimmäisen. Olin saanut järkättyä juomapisteitä matkalle ja se olikin tosi hyvä juttu! Oli lämmin ja onnistunut päivä! Pysähdyksineen aikaa kului 5h30 min ja 5h pelkkää juoksua. Olen iloinen, että järkkäsin tämän, oli niin kivaa.




Juhannuksena ilmottauduin Masokistin unelman 100km juoksuun.tästä blogitekstiin En ehtinyt lisätä kovin paljon treeniä, mutta pidin maratonia hyvänä treeninä. Treenasin melkein samallalailla kuin maratonillekin, ja se ei kyllä riittänyt. Jaksoin edetä koko matkan , mutta vaikeaa oli. Kuumuus teki osansa, mutta kilsojen vähyys näkyi kyllä tekemisissä. 50km meni helposti, seuraavat 20km ihan ok, sitten alkoi painaa toden teolla. Viimeiset 12 km vei aikaa 4h! Olin siis ihan loppu, mutta tepastelin maaliin ajassa 16h 13 min!!


Tää oli kyllä ihan ylivoimaisesti paras ja huikein kokemus koko vuonna! Ihmettelen vieläkin, miten mä pystyin siihen, etenemään omin jaloin 100km? Mutta pää kesti, vaikka hankalaa olikin. Ihanat kaverit ja mies jotka kiersivät mun kanssa tota 2 km matkaa varsinkin loppuvaiheessa oli ihan tosi tärkeitä, ilman heitä en olisi jaksanut loppuun. Ihanat kanssajuoksijat ja radan varrella olleet ja järjestäjät, jotka odottivat , vaikka meni noin kauan ( virallinen aika on 15h , useimmiten odottavat kaikki maaliin kuitenkin), ihan mahti kokemus kertakaikkiaan!
Hcrd Saatiin järjestettyä lokakuussa ja olin siellä hommissakin aamulla ennen juoksua. Järjestelyt onnistui mainiosti ja tapahtumasta jäi hyvä ja turvallinen olo. Juoksin lopulta puolimaratonin, koska palautuminen oli vielä kesken 100km matkalta elokuun lopulta. Puolimaraton sujui mainiosti hyvällä fiiliksellä, en halunnut juosta äärirajoilla, vaan kroppaa kuunnellen ja nauttien tunnelmasta.

Se sujui hyvin ja nautin joka hetkestä. tästä blogitekstiin
Tuli juostua 1307km ja käveltyä 604km . Vedin yhteislenkkejä, juoksin yksin ja kaksin ja isommissa porukoissa.




Juoksin ja kävelin vaihtelevissa maastoissa ja maisemissa. Toukokuussa juoksin 185km ja heinäkuussa 195km jotka oli mun vuoden kovimmat kuukaudet kilsojen osalta. Maaliskuussa ja lokakuussa kilsoja tuli sairastumisien ja pikku vaivojen takia vähemmän, muuten melko tasaisesti 100-120km tuli juostua joka kuukausi.
Maaliskuussa juuri kun päiväkodit ja koulut meni etäopetukseen ja minimikäytölle, minä sairastuin keuhkokuumeeseen ja se oli yhtä kamala, ellei kamalampikin kuin vuotta aikaisemmin sairastettu. Nyt tilanteen takia sain pitkän toimumisloman ja se tekikin hyvää, olin jo melko hyvässä kunnossa kun menin töihin. Muuten flunssia oli vähemmän kuin yleensä, tosin nyt loppuvuonna pienemmistäkin flunssista piti jäädä kotiin, mutta ne meni nopeasti ohi. Pieniä kremppoja oli, mutta ei pahempaa.
Kirjojen lukemiseen tai oikeastaan kuunteluun hurahdin totaalisesti keuhkokuumeen kourissa ollesani ja nyt tulee kuunneltua päivittäin jotain kirjaa tai välillä podcasteja. 
Kokeilin pari kertaa sveitsi rentissä sähköfatbike ajelua ja olipa se hauskaa!

Ei siitä uutta harrastusta tullut, mutta varmasti vuokraan uudelleenkin sähköfättejä, oli se niin kivaa! Käytiin myös testaamassa suppailua töölönlahdella ja sekin oli kivaa!

Muuten lajikokeilut jäi, ehkä tänä vuonna sitten?
Kokkikurssit ja kuorotkin jäi. Mutta kivasti kaikkea tuli kuitenkin tehtyä ja koettua. Oltiin paljon mökillä kesällä ja nähtiin perhettä, kun keväällä oli taukoa. 


Kiva vuosi loppujen lopuksi, vaikka saisi korona jo helpottaa, kyllä se vaikeuttaa ja rajoittaa elämää kummasti. 
Miten sun vuosi sujui? Pääsitkö tavotteisiin, vai oliko sinulla tavotteita?
Nyt on mentävä nukkumaan, palaan pian tämänvuoden haaveiden ja suunnitelmien tiimoilta.

Katse kohti Helsinki City Running Daytä

 Moi! Taas ehti kulua kolme viikkoa edellisestä postauksesta. Oon palautellut rauhassa masokistin unelmalta ja nyt alkaa tuntua melko lailla...