Lukijat

sunnuntai 29. syyskuuta 2019

viikko ylimenokautta takana, miten menee?

Moi! Täällä taas! Viikko ylimenokautta takana ja puolessa välissä viikkoa mietin, montako viikkoa on viime juoksulenkistä ;) Ehkä siis oli jo aika vähän höllätä, on vähän vaikea irrottaa totutuista lenkeistä. Pari jumppaa takasi kuitenkin hien pintaan, ja se oli kivaa. Ohjelmassa luki vesijuoksua tälle ja ensi viikolle, mutta en saa aikaiseksi lähteä hallille (vesijuoksu ei jostain syystä nappaa yhtään) Jotain uutta lajiakin pt Anna kehoitti kokeilemaan, mutta en oikein tiedä mitä se ois... Ehdotuksia? Ensi viikkokin on juoksuton ohjelman mukaan, mutta mulla oli ohjelmassa naistenkympin juoksu-kävelylenkki lauantaille ja hcrd rauhallinen lenkki sunnuntaille. Ne kyllä vedän, kun olen lupautunut jo aiemmin ja onhan tuossa jo 2 viikkoa melkein  juoksutonta.. vähitellen hyvä taas vähän lisätä hölkkää kuivioihin.. Ohjelmassa se olisi seuraavalla viikolla, eli en kovin paljoa huijaa kun nyt jo hölköttelen. Venyttelyjä olen lisännyt radikaalisti ja se tekee super hyvää! Aloitin keskiviikkoisin syvävenyttelyt ja niistä aion pitää kiinni, teki tosi hyvää jo toi eka kerta.
Mä en ole pitkiin aikoihin noudattanut ohjelmaa, enkä oikeastaan koskaan tällaista pitempää , jossa on ylimenokausi mukana ja rakennetaan kunnolla kuntoa ensi kauteen. Senkin takia se tuntuu oudolta itselle. Tässä Jukka Viljasen hyvä teksti ylimenokaudesta klik. Tässä Jukan nostamat juoksija lehden ohjeet ylimenokauteen, 1nollaa tilanne henkisesti: homma on mulla vielä hakusessa, mietin juoksua paljon ja on vähän vaativaa nauttia juoksuttomasta ajasta, tosin nyt uutta viikkoa kohden mennessä alkaa jo sujua paremmin.
2 lepää kunnolla : tämä alkaa jo sujua. Olen venytellyt ja huoltanut kehoa ja nukkunut tosi hyvin.
3 kokeile uusia lajeja: joo , ei.. tähän yritän panostaa. Jotain uutta voisi tosiaan olla kiva testata. Kahvakuulia ajattelin hankkia kotiin, jos aloittaisin siitä.. Mutta jotain oikeasti uuttakin voisin kokeilla. (vinkkejä ja treeniseuraa uusiin lajeihin otetaan vastaan)
4 jos harjoittelet harjoittele kevyesti: tämä on toteutunut hyvin. Pitkiskin tuli tehtyä sauvakävellen alle 120 sykkeillä (mulle tosi alhaiset sykkeet)
Eli tässä viime viikon treenit ja muut tärkeät jutut:
Ma: 5km kävely Tiinan kanssa Slåttmossenin luonnonsuojelualueelle jakomäkeen. Asun ihan vieressä, mutten koskaan ole käynyt tuolla. Nyt lupasin viedä eskarit sinne ja halusin käydä katsastamassa millainen paikka se on. tässä lisää slåttmossenista
Kiva paikka ja hyvä rauhoittumiseen. Lähellä kaikkea, mutta tosi kaunis ja mukava paikka.



Ti: 25 min jumppa heti herättyä. Alkuun kevyempiä liikkeitä kropan herättelyyn ja sitten reippaalla tahdilla muutaman liikkeen hiit treeni. Hiki tuli ja se tuntui hyvältä! Illalla 20 min venyttely ja rullailu.
Ke: illalla 1h syvävenyttely. Tosi hyvä koko kropan venyttely, pitkiä rauhallisia venyttelyjä.
To: 2.8km aamukävely, osa työmatkaa.
Pe:  25 min aamuvenyttely ja varvasjumppa

ja pallohieronta sekä 1.8km kävely , osa työmatkasta.
La: 30 min vatsa-pakara jumppa Treenaa kotona. comista. Rauhaisaa oleskelua miehen kanssa kaksin koko viikonloppu. Kävin myös kummitytön pojan 2v synttäreillä.
Su: pitkis kävellen. Järkkäsin yhteislenkin tällä kertaa kävellen vantaanjoen varressa, ja meitä oli minä ja kaksi muuta naista. Kiva lenkki kahvipaussilla Annan kartanolla. 14.2km sauvakävellen,



teki niin hyvää! Kävin vielä Slåttmossenilla kurkkaamassa huomisen reitin. 1.8km Käpsyttelyä polkuja ja pitkospuita.


Illalla 20 min venyttely.
Ei siis ihan laakereilla lepäämistä, mutta erilaista ja kevyempää kuin yleensä. Miten sun treenit sujuu? Mä lähden nyt nukkumaan, jatketaan pitkien unien ja hyvän lepäämisen kanssa.
Kivaa uutta viikkoa!

maanantai 23. syyskuuta 2019

aina ei oo helppoo, rantapuolikas 2019

Moi!Nyt on rantapuolikas juostu. Lopputulos oli hyvä, vaikka ei ollut helppoa. Tässä rönsyilevä rapsa ,olkaa hyvät!
Treenasin viime viikolla kevyesti, puolimaraton mielessä. Olo oli hyvä ja kroppa tuntui hyvältä. Perjantain iltana söin hampurilais aterian ja herkuttelin irtokarkeilla.
Lauantai aamuna heräsin tuntia ennen kuin olisi tarvinnut(6.50) ja kiukutti vähän, kun kunnolla levänneenä olisi mukavampi juosta. Kun alkaa stressaamaan uudelleen nukahtamista, ei varmasti nukahda. Siispä nousin ylös ja tein mikrossa kaurapuuroa ja söin sen mansikkakeiton kanssa. Sen jälkeen vielä kaura proteiini (ju)gurtti ja 3dl vettä. Pötköttelin vielä puoli tuntia ja sitten kokonaan ylös. Venyttelin 25 minuuttia ja availin kroppaa. Join kaksi kuppia kahvia ja yhden kupillisen vettä. Söin kaksi paistettua munaa ja paprikaa ja kurkkua.
Ulla ja Katja tuli hakemaan ja niin sitä mentiin espooseen. Oltiin ajoissa paikalla ja ehdin juoda vielä vissyä 3dl ja syömään banaanin ja 3 lakua. Söin tarkoituksella paljon, kun usein mulla on loppunut energia kesken ja heikottanut. Availin vähän kroppaa ja otin pieniä spurtteja. Ryhmittäydyttiin Karoliinan kanssa 2h jänisten taakse ja odotettiin lähtöpamausta.
Oli kiva jutella Karon kanssa , eikä jännityskään tuntunut niin kovalta siinä höpötellessä. Lähdettiin liikkeelle, alkuun oli ruuhkaa, eikä päästy tavoitevauhtiin , mutta kun päästiin, jänikset pitivät melko kovaa vauhtia , (n.5.15-5.30 min km) kolmen kilsan kohdalla tuntui, etten jaksa sitä tahtia millään. Puuskaisin Karolle, etten millään jaksa roikkua mukana pitkään ja puhuttiin hetki, että jänikset menee vähän turhan kovaa. Päädyin hidastamaan tahtia ja aloin juoksemaan omaa tahtia. Kovensin musiikkia ja vajosin omaan tilaan. Juoksu eteni, mutta flowta ei tullut. Ihailin maisemia ja yritin nauttia matkasta, mutta jalat oli painavat ja tukkoiset. Neljän viikon takainen maraton ja viikko sitten juostu melko kova kymppi tuntui koivissa. Henki kulki hyvin ja syke oli kova, mutta mulle normaali kovassa vauhdissa. Ongelma oli siis jalat. 8-10 km kohdalla mietin keskeytystä, oli sellainen tunne, kuin olisin juossut paikallani. Näin kyllä kellosta, että vauhti oli melko hyvä, mutta en silti uskonut, että pökkelöjaloilla pystyisin pitämään yllä kovaa vauhtia. Soile oli jossain vaiheessa pyörällä reitillä ja kehui etenemistäni, mutta minä marmatin ja valitin, että jalat ei kulje ja saattaa olla, että jätän kohta kesken. Soile rauhoitteli ja sanoi, että hiljennä vähän jos siltä tuntuu, olet hyvässä vauhdissa kuitenkin, kokoajan liikut hyvää tahtia. Jatkoin matkaa. Joka juomapisteellä urheilujuomaa mukillinen ja vettä osa suuhun, osa käsiin ja vähän päähän. Oli viileä ilma, mutta kuuma tuli silti. Söin matkalla myös yhden suolakurkku palan ja 3 geeliä. Sain jatkettua matkaa ja ihmettelin, että vauhti pysyi melko hyvänä, vaikka koivet ei olleet yhteistyöhaluiset.
16 km kohdalla tajusin, että maaliin mennään, enää en edes mieti keskeytystä . Muutamia tuttuja näkyi reitin varrella ja heistä sai voimia. 18 km kohdalla aloin laskemaan, että helkkari vieköön mulla on mahdollisuus enkkaan. 2 tunnin alituksen mahdollisuus oli mennyt, mutta kolmen vuoden takainen ennätys 2h4 minuuttia 45 sekuntia oli mahdollista rikkoa. Enää en antanut itselleni lupaa kävellä mäkiä (kaksi mäkeä kävelin aiemmin) Nyt juostaan kohti enkkaa. Porukkaa meni ohi, mutta pääsin myös monen ohi itsekin. Kilsaa ennen olin jo varma enkasta ja se kevensi askelta kummasti. Loppuun sain puristettua loppukirin ja siinä se oli! Uusi enkka tuli kuin tulikin, 4 viikkoa maratonin ennätyksen rikkomisesta. Uusi aika (netto) on nyt 2h 3 min 13 sek. Jes! Ihan mahtava fiilis!
Näin paljon tuttuja ennen ja jälkeen kisan ja reitin varrella, se oli mahtavaa, juoksuyhteisö on suuri.
Fiilistelin enkkajuoksuani ja tulin siihen tulokseen, että tämä ennätys maistuu vieläkin paremmalle, kun joutui tekemään kunnolla töitä sen eteen.


Ullan ja Katjan kanssa kotimatkalle fiilistellen ja rupatellen reissuista. Kotona lepäilin vähän, sydän pamppaili aika kovaa jostain syystä. Illalla siskolle grillamaan , saunomaan ja parille siiderille, jäätiin yöksi. Aamulla ennen yhdeksää ylös ja aamiaiselle. Oltiin vähän aikaa siskolla vielä ja sitten kohti kotia. Vaihdoin pikaisesti juoksukamat ja suuntasin taas espooseen. Juoksin kympin oppaana näkövammaiselle avustettavalleni, uudelle juoksukaverilleni.
Juoksu sujui leppoisasti höpötellen ja maisemista nauttien. 1h 11 min oli paljon nopeampi kuin oltiin ajateltu (tai minä kyllä uskoin, että hän pystyy juoksemaan kovempaa kuin oli suunnitellut) mutta ihan sopiva palauttava mulle  ja tuntui kokoajan hyvältä.
Juoksupainotteisen viikonlopun jälkeen on hyvä aloittaa pt Annan laatima ohjelma. Pari viikkoa otetaan tosi rauhassa ja sitten aletaan rakentaa peruskuntoa ja huolletaan kroppaa. Nyt on hyvä antaa itselleen lupa ottaa rennosti ja keventää hyvän, mutta kovan kauden jälkeen. Tällä hetkellä tuntuu oudolta, että on niin vähän treenejä kalenterissa, mutta en aio revitellä. Ensi kauteen sitten entistä kovempana.
Nyt on pakko lähteä nukkumaan, silmät alkaa luppasemaan. Palaan taas! Kivaa viikkoa sulle!

torstai 19. syyskuuta 2019

Kohti rantapuolikasta ja ylimenokautta

Moi! Täällä taas!
Päätin ryhdistäytyä ja istua koneen ääreen jo puolessa välissä viikkoa. Olen menossa lauantaina rantamaratonille esposeen juoksemaan puolimaratonin. Hankittiin osallistumiset juoksukamuni Ullan kanssa jo ystävänpäivänä, kun silloin oli hyvä tarjous.
Mulla on kausi sujunut todella hyvin. Vauhti on lisääntynyt ja kunto on ollut todella hyvä. Maraton ennätys parani elokuussa
ja nyt kiinnostaisi kokeilla puolimaratonin ajan parantamista. Mutta en ole varma onko kroppa vielä palautunut maratonilta mistä on kulunut vasta kuukausi. Olen ottanut rauhassa ja palautellut hyvin. Viime sunnuntaina sherwood runin kymppi meni suht kevyesti 57 min.
Vikalla kilsalla kyllä mietin, etten varmaan kykene pitämään tota vauhtia koko puolimaratonia. Toisaalta, ei voi tietää. Lähden kokeilemaan ja jos menee niin huippu juttu, jos ei niin sitten ei mene. Ajattelin yrittää roikkua 2h jäniksen perässä niin pitkään kuin siltä tuntuu. Toisaalta ennätys on 2h4 min, eli vähän yli 2h riittää enkkaan.
hhm 2016 ennätys juoksun jälkeen kotona iloisena.
2h alitus on vaan ollut haaveena jo pitkään, en vaan ole yrittänyt rikkoa sitä pitkään aikaan, kun kunto ei ole ollut sitä luokkaa, että pystyisi sen alittamaan. Nyt on kunto kohdillaan, mutta juostu maraton on aika lähellä. En siis lähde repimään, jos tuntuu pahalta, höllään.
Olin ajatellut, että menen sitten vantaalle parantamaan enkkaa, mutta pt Anna Wauhtikirppu oli sitä mieltä, että saattaisi olla aika höllätä ja siirtyä ylimenokaudelle. Itse en ollut ajatellutkaan asiaa.. Useimmiten olen vaan juossut, ilman mitään suurempia eroja mikä aika vuodesta on ollut. Nyt kun mietin, olen treenannut kovaa jo pitkään. Tekee varmasti hyvää höllätä vähän ja parantaa lihaskuntoa ja huoltaa kehoa. Ensi vuonna tulee taas uusia kisoja. Tuntuu vaan niin vaikealta lopettaa nyt kun kulkee ja kausi on ollut niin hyvä, tuntuu, että kunto "menee hukkaan" jos nyt rauhoittaa vauhtia, vaikkei se niin oo. Lauantaina on siis tämän kauden viimeinen kisa. Tapahtumia saattaa vielä tulla, mutta ei enää täysillä menemistä.
Olen siis jatkamassa taas pienen tauon jälkeen pt Annan kanssa yhteistyötä ja treenaan hänen ohjeillaan kohti vieläkin parempaa ensi vuotta.
Miten sä treenaat? Pidätkö ylimenokautta ? Vieläkö kausi on kesken vai joko on katse ensi vuoteen.
Mä lähden nyt venyttelemään ja kohta nukkumaan. Palaan taas!

sunnuntai 15. syyskuuta 2019

Viime viikon parhaat

Moi! Taas vierähti aikaa luvattoman kauan viime postauksesta. Jotenkin on niin kiire, etten ehdi kirjoittamaan mitään. Tai en vaan saa aikaiseksi, usein olen aloittamassa kirjoittamaan niin myöhään, että valitsen mielummin unet. Nyt taas yritän ryhdistäytyä.
Olin viime viikolla karmean migreenin ja niskajumin kourissa 3 päivää. Aivan karmea olo ja jouduin käymään lääkärissä hakemassa lääkkeitä, ennen kuin alkoi helpottamaan.
Meillä oli hoitokoira maanantai illasta
, ja sen kanssa tuli ulkoiltua, ja ulkoilma ja rauhallinen kävely tuntui helpottavan jonkin verran oireita. Mulle kertyi siis tällä viikolla enemmän kävelyä kuin juoksua, mutta liikettä kuitenkin. Tässä viime viikon tärkeimmät.
Ma: tosi paha päänsärky, vain 1.5km kävely koiran kanssa, muuten poika käytti sen ulkona.
Ti: 3x ulkoilua koiran kanssa yht 6.2km pienet venyttelyt illalla. Lääkkeet alkoi helpottaa ja olo kohentua.
Ke: 3x ulkoilua koiran kanssa yhteensä 10.2km ,45 min venyttely.Hieronta yläkropalle 45 min.
To: 2x koiran kanssa ulkoilu (koira lähti kotiin) 4.5km. Tuurasin Nordic trailin polkujuoksutreenien vetäjää. Pitkät intervallit oli ohjelmassa ja vedin ne juoksijoiden kanssa , mutta en täydellä teholla. Alkuun ja loppuun hölkkää ja alussa myös koordinaatioita. Juostiin kuusijärven lähellä metsässä .


Treeni oli 1min 2min 3min 3min 2min 2min 1min 1min 1-1,5 min kävelypalautuksilla yht 6.02km 53.23 min. 
Pe:  Aamulla avustus lenkki/ opaslenkki näkövammaisen naisen kanssa (olen aloittanut avustus hommat lisätyönä, juoksen 1-2krt viikossa Näkövammaisen naisen kanssa) 3.9km 31min Kävely-hölkkä keskustassa meren tuntumassa.







Aamiainen keskustassa kahvilassa ja pirteänä töihin klo 9.15. Ihan mahtava alku päivään! Työpäivän jälkeen suoraan töölöön adloniin Trib 3 kuntokeskukseen Bootcamp treeneihin.45min Hyvä ja hikinen setti ja tosi hieno paikka.

La: Rentoilua, hakunilapäivillä käymistä ja ilmaiskonsertista (kube) nauttimista ja illalla miehen kanssa kavereilla saunomassa ja viettämässä iltaa.
Su : aamiainen ja kahvit rauhassa. Katsoin ulos ikkunasta ja säikähdin, kun niin jumalaton sade ja parin tunnin päästä ois 10km kisa. No paikalle kuitenkin ja onneksi ei satanut kuin pientä tihkua ja keli oli itse asiassa mainio juoksuun. Sain jo toista kertaa yhteistyön Sherwood runiin. Kiva pikku tapahtuma keravalla. Osallistuin tällä kertaa 10km kisaan, koska ensi viikolla on rantamaratonin puolimaraton. Tasainen ja kiva reitti. Suosittelen ensi vuonna osallistumaan!

Tarkoitus oli juosta rennon kovaa ja yrittää alittaa 1h. Lähdettiin Helinän ja Katrin kanssa yhdessä juoksemaan  ja höpötellen edettiin ihan mukavaa 5.35-5.45 min km vauhtia ja se tuntui helpolta. vähän 3km jälkeen lisäsin vauhtia ja Helinä ja Katri jäi vähän mun taakse. Tuntui hyvältä ja jatkoin melko reipasta tahtia. Vikalla kilsalla tuntui muuten hyvätä, mutta jalat alkoi vähän painaa. 57 min loppuajassa maaliin ja hyvä fiilis! Melko helppo ja kiva fiilis koko juoksun!
Tiina oli odottamassa maalissa ja minä Helinä ja Tiina mentiin syömään yhdessä Lähellä olevaan ravintolaan.

Vielä joudun puntaroimaan, millä vauhdilla lähden juoksemaan rantapuolikkaalla. Katsellaan lauantaina miltä tuntuu.
Vielä pienet venyttelyt ja sitten nukkumaan. Kivaa viikkoa sulle!

maanantai 2. syyskuuta 2019

paluu treeneihin ja mietteitä loppukaudesta

Moi! Täällä taas! Vähitellen taas treeneissä kiinni. Kroppa alkaa tuntumaan hyvältä ja mielikin on yllättävän hyvin mukana. Usein maratonin jälkeen tulee tyhjä olo, eikä oikein kiinnosta mikään. Tai siis mulle tulee. Nyt oon ollu maratonista lähtien intoa täynnä ja mietin seuraavia koitoksia. Viikko on vasta mennyt ja pitää vieläkin edetä rauhassa. Jalat kyllä tuntuu jo hyviltä. Viime viikolla kävin 3 kertaa lenkillä yhteensä 19km.
9.2km opaslenkki hernesaaresta töölönlahteen ja se ympäri ja takaisin

olin runfestissä helsinki cty running dayn joukkueessa. Juoksin 4.2km osuuden. En täysillä, mutta ihan mukavaa vauhtia.

viikonloppu oli kesäinen. Oltiin sipoossa siskon työpaikan kesäpaikassa yötä ja käytiin siskon isomman pojan kanssa meressä uimassa.

ja saman poitsun kanssa käppäiltiin 3.6km osittain metsässä.

kotona tein syyskuun ekan treenin, 5.1km juoksu ja kolmen erilaisen kyykyn ja parin lankku variaation treeni.
Tein myös yhden pienen lihaskuntotreenin ja venyttelin pari kertaa.
Elokuun juoksukilsat oli 153.8km , eli 30km vähemmän kuin heinäkuussa, melko hyvin silti. Maratonia en ole vielä valmis ihan heti juoksemaan, mutta lyhyempiä matkoja kyllä. Sain kunnian tehdä tänäkin vuonna yhteistyötä sherwood runin kanssa. Arvoin kaksi osallistumista ja pääsen itsekin mukaan tapahtumaan. Valittavana tuolla on puolimaraton ja kymppi. Mä valitsin kympin, kun se on kuitenkin aika lähellä maratonia. Kiva päästä taas keravalle kivaan pikku tapahtumaan. Reitti on melko tasainen ja juostaan kahtena kympin kiekkana.Siitä viikon päästä menen espoon rantamaratonille juoksemaan puolimaratonin. En oo koskaan tuolla juossutkaan. Vielä en aseta mitään tavotteita noihin, testailen ja tunnustelen kroppaani. Loppu syksystä voisin vielä juosta maratonin, en ole vielä päättänyt juoksenko ja jos juoksen, niin missä. Vantaan maraton on ollut mielessä, mutta mietin tuleeko se liian nopeasti. tai sitten kokeilen parantaa puolikkaan aikaa nyt syksyllä ja keskityn maratoniin sitten ensi keväänä. Saas nähdä.
Mitä suunnitelmia sulla on loppuvuoteen? Mä jatkan pt Annan kanssa taas syyskuun puolesta välistä.Sitten taas treenaan ohjelman mukaan ja muutenkin palaan kunnolla ruotuun. Nyt oon vaan fiilistellyt ja nauttinut olostani, ei sekään huono ole, mutta kiva taas alkaa noudattamaan ohjelmaa, tietää mitä tekee.
Nyt on lähdettävä nukkumaan, olen ihan poikki. Kivaa viikkoa sulle! Mä palaan taas!

peruskuntokausi käynnissä, viime viikon tärkeimmät

 Moi! Mulla on pientä blogin kirjoitus vaikeutta ollut viime aikoina. Välillä päätän aiheen ja innostun, joo tosta mä kirjoitan, mutta sitte...