Lukijat

sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

treeniä, lepoa ja rentoutumista, ekan lomaviikon tärkeimmät

Moi! Taas on mukava viikko takana ja toivottavasti vähintään yhtä mukava edessä. Tämä viikko oli treeneiltään kova ja monipuolinen. Ensi viikolla ainakin vähän kevyempää tiedossa.
Ilmat on hellineet ja on ollut ihana touhuta kaikenlaista ulkona.
Olin tämän viikon lomalla , ensi viikon olen töissä, sitten alkaa kunnolla loma.
Tässä viime viikon tärkeimmät:
Ma: sunnuntaina kummityttö, melkein 7v tuli yökylään ja maanantaina mentiin korkeasaareen.


Isäni ja äitini tulivat mukaamme siskoni poikien kanssa. Kiva päivä, vaikka olin aivan poikki illalla.
Ti: aamulenkkinä pitkis helsingissä. Ensin yhteislenkkiporukan kanssa 17km ja juoksin yksin vielä uimastadionille.


yhteensä 22km 2h31min . Uimastadionilla rauhallinen 550m uikentelu. Ihan mahtava aamu ja aamupäivä.
ke: 30 min jooga ja 15 min rullailu.

Iltapäivällä ajeltiin miehen kanssa prätkällä(mies ajoi, minä istuin kyydissä) mökille hartolaan .

to:tosi lämmin jo 9.00 kun lähdin lenkille. alkuun ja loppuun hölkkää ja treeninä pyramiditreeni. 100m 200m 300m 400m samanpituisilla hölkkäpalautuksilla. 400m 300m 200m 100m takaisinpäin. Aika kiva, vaikka tiukka treeni. Yhteensä 7.km 44.18min .


Mökillä tuli grillailtua, levättyä ja saunottua joka päivä.

pe: lainattiin äidin ja isän autoa ja mentiin juhannusaatoksi kaverien mökille kangasniemelle. Heidän mökkinsä on niemessä, eli heitin talviturkinkin järveen. Tein treenin ulkona ystävien mökin pihapiirissä. Tein 5 liikkeen hiit treenin ja joka patterin jälkeen juoksin kevyesti 200-300m ja taas uusi kierros tiukkaa treeniä. Hikinen treeni ja loppuilta nautiskelua hyvässä seurassa.

La: ajeltiin takaisin hartolaan ja vietettiin rauhaisa ilta lepäillen ja saunoen.
Su: nukuin tosi hyvin ja pitkään. Menin kuitenkin lenkille, kun olin illalla niin päättänyt. Alkuun 1km rauhassa ja sitten päätin huvikseni testata cooperin testiä. En uskaltanut alkuun juosta kovin lujaa, mutta lopussa menin jo melkolailla täysillä. Tulos oli 2370m. Yllätyin, että niinkin hyvä, vaikka en ollut ottanut itsestäni kaikkea irti. Täytyy testata loppukesästä uudelleen radalla, tien varressa ei saa itsestään niin hyvin irti. Loppuun vielä 3km rauhassa. Hyvä treeni!


Ootko koskaan juossut cooperia? Mä inhosin sitä koulussa ja mun tulos oli 1800m ennen tätä. Eli enkka paukahti.
Illalla 20 min  venyttelyt.
Miten sun viikko ja juhannus meni? tuliko treenattua, vai lepäilitkö?
Nyt täytyy lähteä nukkumaan, huomenna on töitä. Kivaa viikkoa sulle, palaan pian!

sunnuntai 16. kesäkuuta 2019

kiva monipuolinen treeni viikko

Moi! Viime viikon pikkuflunssa, lepo ja helle puolikas on takana ja tää viikko sujui hyvin! Treenit on sujuneet mukavasti. En suunnitellut mitään, vaan menin fiiliksellä. Tiistain metsälenkki ja tämänpäiväinen pitkis oli suunniteltuja , muuten tein mieleni mukaan. Olipas kivaa tehdä treenit miten huvittaa, mutta kyllä taidan vähitelen taas alkaa noudattamaan p.tn tekemää ohjelmaa. Sovittiin Annan kanssa, että voin aloitella ohjelmaa uudelleen ja mennä sen mukaan kesällä, varsinkin jos tuntuu, että olen ihan hakoteillä treenien kanssa.Nyt kuitenkin ajattelin  vielä mennä fiiliksellä.
Ensi viikon olen lomalla ja on kiva treenailla vapaasti, toki mulle on tullut tutuksi ohjelman runko ja sen mukaan jollain lailla menen, vaikka en orjallisesti sitä noudatakaan.
Tässä menneen viikon tärkeimmät.
Ma: illalla 8 liikkeen core ja alakropan treeni. Reilu 20 minuuttia ja hiki lensi!
Ti: rauhallinen lenkki kalkkiruukin luontopolulle.



7.62km 1h9min . Kotona 15 min rullailut
ke: 20min venyttely ja liikkuvuustreeni illalla.
To: Juulia otti minusta taas muutamia kuvia, joita voin käyttää somessa.
Juoksentelin radalla ja siitä innostuneena jäin kuvaussession jälkeen tekemään juoksuradalle 3x400m vedot 400m hölkkäpalautuksella ja sitten 3x200m vedot 200m hölkkäpalautuksilla. Loppuun hölkkää rauhalliseen tahtiin radalla. 5.15km 31.47min.
pe: 30 min liikkuvuus ja venyttely treenaa kotona. comista.

la: intervallitreeni . Alkuun 2km rauhassa, sitten 3km kovempaa ja loppuun 2.5km hiljempaa. 7.5km 47.01 min. Menin sykkeiden mukaan, enkä yhtään katsonut vauhteja. Yllätyin, kun kotona katsoin vauhdit ja kovat kilsat meni 5.09-5.20min km vauhdilla, ja tunne oli hyvä!


Illalla käytiin miehen , pojan ja pojan kaverin kanssa katsomassa lähikuppilassa Nikke Ankaraa.

Su: aamupäivän yhteislenkille tuli 3 minun lisäksi. Oli kivaa! Lämmin oli, mutta kun mentiin hiljaa, se ei haitannut. Juostiin Joen vartta ja käytiin jätskillä Ravintola Annan kartanossa joka on tuomarinkylän kartanossa hienossa miljöössä.



yht 17km ja 1h57min.
Kummipojan 10v synttärit.
Kummityttö tuli yökylään, huomenna korkeasaareen.
Tässäpä tää viikko, miten sun viikko sujui?
Nyt nukuttaa, menen nukkumaan, huomenna korkeasaareen. Kivaa viikkoa!

sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

kuumaa kyytiä, hhm 2019

Moi! Täällä taas. Viikko meni alakanttiin treenien osalta, mulla oli joku kurkkukipuhäsäkkä su yöstä ja tiistaina oli vähän lämpöä .Makasin koko iltapäivän ja illan ja keskiviikkona olin ihan kunnossa. Kävin nieluviljelyssä, mutta se oli puhdas. Niimpä, kun sain mahdollisuuden juosta hhm puolimaratonin lauantaina , lähdin mielelläni. Toki lopullisen päätöksen tein perjantaina, kun mitään oireita ei enää ollut keskiviikon väsymyksen jälkeen. Kaverini Marika ei päässyt osallistumaan ja sain hänen numeronsa.
Lauantaina heräsin kuudelta ja söin puuroa ja mehukeittoa, join kupin kahvia ja ison lasin vettä ja toisen lasin c poretapletilla.
Puin vaatteet ja rasvasin ihon aurinkovoiteella, oli tulossa kuuma päivä.
Tiina tuli sovitusti seitsemältä koukkaamaan mut kyytiin. Join valmiin smoothien autossa ja join 2dl vettä. Oltiin hyvissäajoin kisapaikalla ja nautittiin tunnelmasta. Tavattiin paljon tuttuja ja tein pienet liikkuvuus ja venytteluliikkeet ja sitten hölkättiin lähtöalueelle. Porukkaa oli paljon ja iloinen ja jännittynyt puheensorina kuului jokapuolelta. asetuttiin 2.20 ja 2.10 jänisten väliin. Lähdettiin liikkeelle rauhassa, oli aikamoinen ruuhka. Mulla lähti kulkemaan melko kovaa ja annoin mennä porukan mukana, kaverit jäi taakse. Tiesin kyllä, etten pysty juoksemaan kovaa, 3 viikkoa ultrasta painoi varmasti. Oli tosi kuuma, vaikka startti oli 8.30. Mulla oli pullovyö johon sain ennen lähtöä Suvilta pikku pullon, kun onnistuin rikkomaan oman pullon vessan lattialle. Join parin kilsan kohdalla jo ekan kerran huikan ja kaadoin vähän vettä käsiin. Ekalla juomapisteellä reilussa 3km otin vettä ja urheilujuomaa, koko urheilujuoma naamariin ja vesi puoliksi suuhun ja puoliksi päähän ja puserosta sisään. Olin päättänyt hidastaa, kuumuus ja voimattomat jalat ei tienneet hyvää juoksuun. Mä tykkään lämmöstä, mutta nyt oli liian kuuma. Hiljensin vauhtia ja jatkoin matkaa. juomapisteillä samat setit kävellen rauhassa ja sitten jatkui matka 5km kohdalla otin geelin ja 7km kohdalla 2 siripiriä, varaamani suolakiteet hävisi jonnekin ja oli pärjättävä ilman. Kauppatorin kohdalla Tiina tuli rinnalle ja tuskailin siinä voimattomuutta ja kuumuutta ja sanoin, että hiljaa menen jos loppuun pääsen. Tiina jatkoi matkaa ja minä jäin sinnittelemään matkaani. 10km kohdalla alkoi huimata ja heittää päässä (ei pahasti, mutta tuntuvasti kuitenkin) aloin kävellä ja oin melko varma, etten jatka loppuun. Otin pari huikkaa vettä ja geelin kävellen ja tein videon instagramiin missä kerroin, että varmaan joudun keskeyttämään. Lopulta kuitenkin helpotti ja aloin vaihtelemaan kävelyä ja hölkkää.

Vauhti pysyi rauhallisena ja matka jatkui. 16km kohdalla aloin tajuta, että ehkä pääsenkin maaliin, hiljaa ja rauhassa. Aloin nauttia maisemista ja kävein kun siltä tuntui ja hölkkäsin kuitenkin suuremmaksi osaksi. Kelloa en katsellut. Ihmisiä oli paljon tuupertunut matkalla, kuumuus oli varmasti monelle liikaa. Kaikilla oli joitakin auttamassa , niimpä jatkoin matkaa. 19km kohdalla tuli ilo, taas yksi puolikas maaliin, hidas kyllä, mutta 21,1km on pitkä matka ja jaksoin sen hellekelillä maaliin asti. Otin matkan aikana 4 geeliä ja 5 siripiriä ja täytin 2dl pullon 2 kertaa ja lopussa join siitäkin kaikki. Juomaa meni paljon ja se oli järkevää, mulle riitti juomaa, valitettavasti kaikille ei riittänyt, mikä oli huono juttu. Pääsin maaliin ja lopussa otin pienen kirin, maalissa! Mahtava fiilis, ajasta viis kukistin kuumuuden. otin maalieväät ja mitalin ja etsin tiinan ja muita tuttuja.

istuskeltiin varjossa juoden vettä ja jutellen kokemuksista. Onniteltiin toisiamme kun vaikeassa kelissä päästiin maaliin.
Kotona suihkuun ja söin sipsejä jotka helpotti heikohkoa oloa. Vettä meni paljon ja kävin ostamassa vissyä myös. Otin päikkärit ja mentiin siskon luo grillailemaan ja viettämään aikaa ja jäätiin miehen ja toisen pojan kanssa sinne yöksi.
Tänään olen ottanut rennosti ja lepäillyt, jalat on ollut yllättävän tönköt, vaikka juoksin hiljaa, olisiko kuumuus vaikuttanut lihasten kipeytymiseen. Kiva tapahtuma ja hyvin meni lopulta kuitenkin. Harmittavan monet oli jääneet ilman juomaa jossain vaiheessa, onneksi mulle riitti, olisin ollut lirissä muuten.
Ensi viikolla toivottavasti taas treeneihin normaalisti kiinni. Ei mulla ole mitään lähi tavotteita tässä, mutta normitreeneihin olisi kiva taas päästä.
Nyt lähden nukkumaan, huomenna ajoissa töihin. Kivaa viikkoa sulle!

sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

juoksua,jumppaa ja juhlia, viime viikon parhaat

Moi! Täällä taas. Eilen en saanut aikaiseksi kirjoittaa, eli nyt viime viikon tärkeimmät.
Oon päässyt treeneihin kiinni jo melko hyvin.Pitkää lenkkiä en ole vielä tehnyt, mutta pieniä palauttavia kyllä. Jalat tuntuu hyvältä ja tunne alkaa olla normaali. Palautuminen 18.5 helsinki city doublesta on siis sujunut hyvin ja olen antanut kropalle aikaa toipua.
Tässä siis tärkeimmät:
maanantai: venyttely ja liikuvuus treeni 35min
tiistai: illalla 30 min kävely ja 10 min rullailut.
keskiviikko: aamulenkki ennen töitä. 5.1km 35min , ihan oko tunne ekalle juoksulle doubllen jälkeen, mutta ei ihan parasta lennokkuutta.
Illalla 20min dynaaminen venyttely.
torstai: järkkäsin helatorstaille kävelylenkin kalkkiruukille ja storträskille. Kiva porukka mukana, osa kokonaan ja osa ekan kierroksen. Osan porukan kanssa syötiin eväät storträskillä. 10km 2h6min plus 35 min evästauko.





perjantai: Säntäsin aamulla lenkille, mutta en kurkistanut ikkunasta ulos ennen. Jumakekka mikä sade. Kastuin minuutissa. Ei huvittanut juosta suunniteltua 45min vaan jätin lenkin 29 minuuttiin. 4.3km , jalkojen tunne tosi hyvä!

Illalla dynaamiset venyttelyt 15 min ja vatsa-pakaratreeni.

lauantai: Nuoremman pojan peruskoulu saatiin kuin saatiinkin päätökseen. Huh mikä rypistys pojalta, mutta myös meiltä muilta. Vaikeuksia oli paljon, mutta läpi meni ja kyllä liikutus oli valtava kun istuin viimeistä kertaa peruskoululaisen äitinä kevätjuhlassa.


Pidettiin pienet kahvikekkerit lähimmille , oli ihana tunnelma.
Iltapäivällä 30 min dynaaminen venyttely ja 10 min hyppytreeni.
sunnuntai: pyysin Tiinan etsimään sipoonkorpeen uusia polkuja. Bakunkärr parkkis knutersintie 421 oli lähtöpaikka. Seurattiin osan matkaa oransseja salmiakkikuvioita, mutta jossain vaiheessa ne jäi , mutta tiukkana me jatkettiin vain suoraan. Oltiin jossain vaiheessa vähän hukassa, mutta pari kertaa kysäistiin tietä ja hyvin lopulta päästiin takaisin lähtöpaikkaan. Ihanaa polkua, seuraavan kerran etsitään reitit kokonaan, voin sitten järkätä tuonnekin yhteislenkkejä.

Kiva viikko! Vähitellen kohti normitreenejä. Mites sun treenit? Onko palautuminen sujunut hyvin, vai onko tapahtumat vasta tulossa?
Nyt lähden töihin, kivaa viikkoa!

Neljä lenkkiä päivässä, lomapäivä mun makuun

Moi! Olin lomalla pe- ti ja käytiin Kiuruvedellä juhlimassa anopin ja hänen kaksoisveljensä 70v synttäreitä. Siellä meni siis pe...