https://www.blogit.fi/juoksujalka-vipattaa/seuraa

blogini löytyy myös blogit.fi blogilistalta.

torstai 23. marraskuuta 2017

talven odottelua ja viikon treenit

Moi! Syksy on jo pitkällä ja talvi lähenee vääjäämättä, tai mistä se talvi oikein alkaa, en tiedä. Nyt on ollut jo muutamia lumisateita jotka on jääneet maahan. Tosin on sulanut päivän tai kahden jälkeen pois, mutta on päässyt jo näkemään lumen valaisevat vaikutukset. Aamulla on mukavampi lähteä kun ei ole pilkkopimeää. Tosin lumi täällä pääkaupunkiseudulla on vielä ollut märkää, eikä oikeita pakkaspäiviä ole ollut. Silti koen lumisateet kivoina ja odotan innolla talvea lumineen, vesisadetta ja pimeyttä on riittänyt ihan tarpeeksi.
Juoksen läpi talven. Mieluummin juoksen talvella lumisilla teillä ja poluilla, kuin vetisillä ja mutaisilla. Ostin pari vuotta sitten inovin nastakengät nettikirppikseltä ja olen tykännyt niistä. Luulen, että ne palvelee vielä pari talvea ainakin, sen verran hyvässä kunnossa ovat vielä.
Talvivaatetukseen, eikä nastakenkiin ole vielä ollut tarvetta täällä etelä suomessa tänä syksynä juostessa. Jollain lenkillä olen pitänyt merinovillaista villapaitaa takin alla ja jollain lenkillä olen valinnut päälleni paksumman talvijuoksutakin ja onpa kerran ollut pitkät kalsaritkin juoksuhousujen alla. Olen niin kova hikoilemaan, että ennen kunnon talvikelejä on vaikea löytää vaateusta jossa ei tule hiki. Nyt on ollut muutaman kerran sen verran kostea ja kolea keli, että sormikkaat on olleet tarpeen eikä ole joutunut riisumaan niitä kesken lenkin.
Lenkit on sujuneet hyvin. Liikunta on taas tullut arkeen hyötyliikuntoina ja jumppina ja lenkkeinä. Olen ollut pirteä ja energinen. Arkena tarkkailen ruokailujani, enkä herkuttele. Viikonloppuna syön vapaammin, mutta en silloinkaan päästä repsahtamaan täysin. Olo on keventynyt ja turvotus on alkanut vähenemään.Paino on putoamaan päin vaikka hyvin maltillisesti n. 200g viikkotahdilla.
Olen nyt noudattanut juoksuohjelmaa melko tarkkaan, vaikka vähän muokaten. Tässä tämän viikon treenit tähän asti.

Sunnuntai 19.11 klo 12.00 juoksuliikkeen hcr yhteislenkin hitaimman ryhmän veto 7.7km 59 min. oikein ihana ja rauhallinen lenkki töölön kisahallilta keskuspuistoon.
klo 14.15 opaslenkki savelasta osittain asfalttia ja osittain joenvartta hiekkateitä. 1h21 min 9.34km.
Tuli yhteensä melkein 17km ,  tunne tosi hyvä , eikä väsynyt.
maanantai 20.11 aamulla 32 min kävely työmatkalla ja illalla 42 min kävely kaverin kanssa ihastellen lumista luontoa.
ti 21.11 aamulla 32 min kävely työmatkalla ja illalla hikinen hiittreeni.
ke 22.11 aamulla 5km kävely ja päivällä töissä hoitolasten kanssa luistelemassa jäähallissa 1h ( rauhallista luistelua, kannattelua kädestä pitämistä jäältä ylös auttamista yms..) illalla yhteensä 9.5km lenkki josta reilu. 7km opaslenkki.
to 23.11 aamulla aikaisin 32 min aamukävely (2.68km) illalla vielä joku  puolen tunnin jooga tai pilates treenaa kotona.comin kautta.
Ihanaa päästä kunnolla treenaamaan. Tykkään kovasti aamukävelyistä. Lähden vähän aiemmin liikkeelle ja kävelen osan työmatkaa. Herättää kivasti ja antaa virtaa päivään.
Huomenna lihaskuntotreeniä kotona tai salilla ja lauantaina 12km yhteislenkki allas seapoolilta (tuu mukaan! lähtö klo 10.00) sunnuntaina lenkki jossa vetoja. siinähän sitä onkin ohjelmaa. Muuten ei ollakaan suunniteltu viikonloppua, rentoilua ja lepäilyä varmaan luvassa ja hyvää ruokaa.
Nyt alan joogaamaan. Kivaa tulevaa viikonloppua!

sunnuntai 12. marraskuuta 2017

ei ihan paras syksy, mutta suunta ylöspäin!

moi! Hermoja todellakin koetellaan meikäläisellä.  Koko syksy on ollut repaleista ja tapaturmien ja sairastelun sävyttämää. 16.9 tampereen maratonin jälkeen iski noidannuoli selkään ja treenit jäi tauolle. Palailin vähitellen liikuntaan ja juoksuunkin ja sitten iski flunssa. Se meinasi jäädä totaalisesti päälle ja repiä viimeisetkin hermon rippeet meikäläisestä. Lääkekuuri tarvittiin lopulta , että karmaiseva yskä hellitti. Palailin hiljalleen treeneihin ja kolmen viikon juoksemattomuus (olin pystynyt viikon verran kävelemään ja tekemään pieniä lihaskuntotreenejä ja pilatesta) katkesi odotettuun yhteislenkkiin sipoonkorvessa viime lauantaina.

Meitä oli taas iso porukka, parikymmentä innokasta polkujuoksijaa. Lenkki meni kivasti, vaikka isosta porukkamäärästä johtuen oli paljon tapahtumia ja pieniä haavereitakin.Onneksi mitään pahempaa ei sattunut. Oma kuperkeikka liukkaalla kalliolla taisi olla pahin, tai ainakin lopputulos siitä. Polvet tärähtivät kovaan kallioon ja muutenkin kolhin itseäni pyörähtäessäni noin metrin pudotuksen alas. Housut rikki ja verta vuosi jonkin verran polvesta.
Alkuun oli vaikea liikkua, mutta sain paperia jonka painoin ruhjeen päälle, niin pystyin jatkaa matkaa. Loppumatkan aikana tunsin tykytystä polvessa ja arvelin , että taas saattaa tulla taukoa juoksusta...Lauantai illan pärjäilin hyvin, mutta yöllä jalka turposi ja sunnuntai olikin aika haastava. Helkkari! Mä olen kauhea tunari. Pitikö nyt teloa ittensä? Just olin päässyt liikunnan riemuun takaisin. Ei auttanut riutua itsesäälissä, ei näille mitään voi. Piti vain toivoa, että selviäisin vähällä, eikä tulisi pitkää taukoa liikuntaan tai vaikka leikkausta yms..
Maanantaina menin lääkäriin ja kovasta turvotuksesta huolimatta ei ollut mitään hälyttävää. Kuvissa ei näkynyt murtumia.  Muutama päivä lepoa, jalka koholla ja kylmää niin helpotti huomattavasti. Pystyin kokoajan pysymään vaihtoehtoisessa marrasputkessa. Joka päivä tein vähintään 25 min lihaskunto/keppijumpan tms
. En siis luovuttanut, koska en ollut sairas vaikka jalka ei kunnolla toiminutkaan.
Loppuviikosta pystyin jo kävelemään jonkin verran. Osallistuin eilen järjestämälleni yhteislenkille allas seapoolilta.
En päässyt juoksemaan vaan juoksuporukkaa luotsasi sateessa ja tuiverruksessa Jenny (vastaiskuankeudelle.fi) ja Elina (lenkillä blogi) ja minä sain kävelyseuraa Tarjasta.
Reilu tunti käveltiin ja tekipä se hyvää! Vähän jalkapöydässä tuntui kävely, muuten ihan ok tuntemus. Vielä vähän linkutan, mutta tästä noustaan! Osa porukkaa tuli minun kanssani pulahtamaan allas seapoolin ulkoaltaaseen.
Hauska kokemus sekin! En ole koskaan käynyt, ja kokemus oli positiivinen, vaikka ilma oli viileä ja vettä satoi, altaassa oli lämmin vesi. Seuraava yhteislenkki järjestetään 25.11 klo 10 samasta paikasta ja toivottavasti en ehdi teloa itseäni uudelleen ennen 15km yhteislenkkiä. Eli vakaa aikomus päästä juoksuporukkaan mukaan. Eilen juoksijoita oli 12 vaikka keli oli sateinen.
Pääsin aiemmin syksyllä mukaan takomotrainingin running academy testiryhmään. Takomotraining kehittelee uudenlaista juoksuvalmennusta ja olen innolla siinä mukana. Saatiin loppuviikosta ensimmäiset 8 viikon ohjelmat, ja toivon pääseväni aloittamaan ohjelman mahdollisimman pian. Jalka tietty kuosiin ja sitten juoksemaan. Onneksi ohjelma alkaa maltillisisesti, eikä vielä ole isoja kilometrimääriä.
Nyt toivon pysyväni terveenä ja välttyväni tapaturmilta yms. Liikkelle taas ja kyllähän tässä ehtii. Tuleepahan pidettyä juoksukilsat maltillisina ylimenokaudella ja sitten uusin voimin takaisin  treeniin.
Mites sulla menee? Onko syksy sujunut suunnitelmien mukaan?
Kivaa uutta viikkoa!

torstai 2. marraskuuta 2017

uudella innolla liikkeelle

Moi! Täällä taas. Hitsi, että veti tiukille flunssan kanssa. Hermo meinas totaalisesti ratketa. On kyllä ollut repaleinen syksy. Tampereen maratonin jälkeen selkävaivat ja sitten flunssa. Lähdin varmaan liian aikaisin lenkille, tai olisi se flunssa muutenkin saattanut palata.. Mutta Parin viikon takaisen polkulenkin jälkeen en ole juossut yhtään. Viikko meni ihan karmeassa yskässä ja lopulta menin lääkäriin ja sain antibiootit. Ne onneksi purivat ja tällä viikolla olen päässyt jo palailemaan liikunnan pariin. Olen ottanut rauhassa, vaikka uskokaa tai älkää menohaluja olisi!
Tällä viikolla olen liikkunut seuraavasti:
ma 5.5km kävely  osan työmatkaa ja illalla 3.5km kävely vanhempieni luokse (töistä)
ti 4.5km kävely töistä osan työmatkaa
illalla 30 min jooga treenakotona.comista
ke aamulla 30 min jooga ja 5.5km kävely, illalla 30 min jooga ja vatsa pakara jumppa 30 min.
to aamulla 3.5km kävely
ja illalla 4.5km kävely ja 30 min reisi pakara jumppa
Liikunta maistuu mahtavalle! Vaikka olen tehnyt paljon , en ole uskaltanut vielä kovin hikisiä treenejä tehdä. Juoksuakin odotan vielä, la on polkulenkki kalkkiruukin luontopolulle.
Vaikka olen kaivannut juoksemaan ja liikkeelle, ei ollut vaikeaa olla liikkumatta flunssan aikaan, koska olo oli niin nuutunut, ettei jaksanut edes ajatella liikuntaa..
Viikko sitten manantaina aloitin puhdistamaan ja järkeistämään ruokavaliotani . Selkävaivat ja flunssa on vaikuttanut liikuntamääriin ja pimenevistä illoista yms johtuva makeanhimo on alkanut näkyä ulkomuodossa ja tutumaan olossa. Olen palannut n. 3h ruokailuväleihin. Veden juomista olen lisännyt ja herkut jättänyt arjesta pois , vain viikonloppuisin herkuttelen.. Mutta ei övereitä silloinkaan. Maanantaisin on punnituspäivä ja tavoitteena tiputtaa 5-8kg rauhalliseen tahtiin. Ekalla viikolla tippui 800g, toivottavasti tippuu edelleenkin.
Aloitin eilen varjo marrasputken. Marrasputkessa juostaan joka päivä väh 25 min ja mun vaihtoehtoisessa marrasputkessa liikutaan vapaavalintaisesti väh 25 min joka päivä. Lähde säkin mukaan sulle sopivalla tyylillä kaatamaan kaamosväsymystä. Lisääntyykö sulla makeanhimo syksyllä? Millä keinoin taistelet kaamosväsymystä vastaan, vai tuleeko sulle sellaista? Mä lähden nyt nukkumaan. Palaan taas!

Juoksua, lepoa ja rippijuhlia, ihana loman aloitus

Moi! Viikko vierähti taas vauhdilla, enkä ehtinyt kirjoittaa lupaamani kesäloma suunnitelma postausta. Kirjoitan sen tulevalla viikolla. Nyt...