Lukijat

tiistai 29. kesäkuuta 2021

Pitkät matkat on mun juttu!kohti 100km

Moikka! Multa on kyselty, miksi juoksen ultra matkoja, miten olen muuttanut treenejä, kauan on kestänyt lisätä kilsoja yms. Myös uudesta ohjelmastani on kyselty, miten se muuttaa treenejäni. Tässä vastaus näihin ja muutamaan muuhunkin kysymykseen ja katsaus, miten treenaan tällä hetkellä.
Aloitin juoksun 7,5 vuotta sitten. Olin juossut aiemminkin laihduttaessani, mutta 7.5 vuotta sitten juoksu alkoi tuntua hyvältä ja vähitellen siitä tuli osa elämääni. Ensin juoksin alle 10km lenkkejä, sitten vähän pitempiä ja aloin treenata puolimaratonille ja sitten maratonille heti ekan puolikkaan jälkeen. Maraton iski mulle täysillä. Oli ihana haastaa itseään ja huomata, että minäkin, tavallinen talliainen pystyn juoksemaan maratonin, 42.2km!!




Juoksu kaverini Tiinan kanssa juostiin 50km rauhassa turisten wihan kilometreillä muutama vuosi sitten. Yhdessä ystävän kanssa juoksu sujui hyvin.

Siitä jäi kipinä, pitäisikö pidentää matkoja. Tiina kyllä ilmoitti, että kerta riitti 50km hulluttelua ja maratonit riittää hänelle.
Kun hcrd siirtyi toukokuulle kokonaan, jotkut juoksivat sekä puolikkaan, että kokonaisen peräkkäin. Seuraavana vuonna se oli virallinen osa tapahtumaa ja minäkin juoksin doublen, eli ensin puolimaraton ja pienen tauon jälkeen kokonainen maraton. Yhteensä siis 63.3km. Lopussa oli jäykät jalat ja jotain kolotuksia, mutta niin hyvä fiilis!! Nälkä siis kasvaa syödessä ja juoksumatkat juostessa. 
Satanen oli kummitellut mielessäni jonkin aikaa. Kun korona siirsi tapahtumia ja juoksin omatoimi maratonin vuosi sitten toukokuun lopussa parin kaverin kanssa, jäi niin hyvä fiilis, että päätin ilmoittautua elokuun masokistin unelmalle 100km matkalle. Lisäilin vähän kilsoja, mutta en radikaalisti, koska maratonista piti palautua kunnolla, eikä aikaa treeneille ollut paljonkaan.  Pisin juoksutreeni oli n. 3h lenkki. Muuten juoksin 1h30-2h30min pitkiksiä viikottainen. Eli treenasin aikalailla samaan tapaan kuin maratonille.
Masokistin unelma oli rankka. Oli helle ja 100km on pitkä ja haastava matka. Pääsin sen läpi kuitenkin🙂 16h18 min ajassa. Eli 1h18 min yli aikarajan. Katkesin täysin ja viimeiset 12km köpöttelin hiljempaa kuin lonkkavikainen mummo rollaattorilla, 12km meni 4h! Olin siis niin rätti. Onneksi sain kavereilta ja mieheltäni seuraa loppu kiekoille. Päätin treenata paremmin tänä vuonna, josko saisin paremman kokemuksen tänä vuonna, kun treenaan kunnolla kohti 100km. Niin hieno fiilis jäi tosta 100km matkasta, mä tein sen, etenin omin jaloin 100km!



Katsotaan helpottuuko matka ollenkaan kun muutan treenejäni.  Tänä vuonna tavoittelen 15h alitusta, mikä pitäisi olla mahdollista jos saan tasapainoisen ja hyvän juoksun. 
Tänä vuonna sain juosta koko talven terveenä. Juoksin muutaman 3h lenkin 2 x4h lenkin  ja yhden 50km/7h juoksun juoksukaverini Mian kanssa.

Mulla oli tarkoitus juosta kesäkuussa 3-4h lenkkejä ja heinäkuussa maraton. 
Sain avukseni juoksukaverini Marikan miehen Jarin joka on juossut 160km matkoja. Halusin apuja järkevään treenaamiseen. Jari ilmoitti heti, ettei yli kolmen tunnin lenkkejä kannata tehdä, niistä palautuminen kestää. Tykkään 4h lenkeistä, voi olla, että ujutan yhden vielä ennen elokuuta, koen että palaudun niistä hyvin. Muuten kyllä ymmärrän ajatuksen. Kannattaa treenata laadukkaammin kuin kahmia kerralla paljon ja menettää sitten useita päiviä/viikkoja treeni aikaa. 
Nyt saan Jarilta ohjelman 3ksi viikoksi kerrallaan. N kuukausi on menty Jarin avustuksella ja tuntuu hyvältä kun joku katsoo vähän mitä teen ja miksi. En olisi Merituuli, jos tekisin ihan täysin ohjelman mukaan, mutta yritän kuitenkin mahdollisimman paljon noudattaa ohjelmaa. Kysyn kyllä Jarin mielipidettä jos teen radikaaleja muutoksia, ja viikon lopussa kerron fiilikset ja miten toteutin ohjelmaa. Meillä oli siis alusta lähtien sovittuna, että saan rungon ja toteutan sitä sitten minulle sopivasti. Nyt oon kuitenkin treenannut melko hyvin ohjelman mukaan.
Vaikkei Jari olekaan valmentaja, ohjelma tuntuu hyvältä ja sopii mulle. Siinä nostetaan vähitellen kilsoja kohti elokuuta. Olen opetellut kuuntelemaan kroppaa ja parina viikkona olen tehnyt lisä treenejä, mutta pitänyt sitten ylimääräisiä totaalilepo ja. Oon huomannut, että mulle sopii aamu ja iltatreeni samana päivänä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa ja sitten 2 lepopäivää. 
Venyttelyä teen paljon ja lihaskuntoa

kotona 2kertaa viikossa. Kävelen myös, välillä paljon ja välillä vähän. Juoksua tulee n 45-55km viikossa . Yksi vktreeni (ei enää 1min vetoja joista tykkään, vaan pidempiä 10 min - 20min vk vetoja.)

tähän asti on ollut yksi 1h30- 2h

pitkis viikossa, kohta niitä tulee välillä kaksikin viikossa. Tulee myös selkeästi kevyempiä viikkoja, että kroppa palautuu. 
 Kohta alkaa kesäloma ja voin treenata enemmän. Mulla tulee töissä paljon askelia ja oon jalkojen päällä kokoajan, eli lomalla toi kokonaisrasitus on erilainen. Yritän myös monipuolistaa treenejä lomalla ja lepäilen ja nautin vapaista. Juoksu sujuu tällä hetkellä hyvin, eikä tunnu raskaalta, vaan odotan treenejä kovasti. 
Treenaatko sä tavoitteellisesti? Onko sulla tavoitteita, vai juoksetko iloksesi ilman tavoitteita? 
Pistä kysymyksiä tulemaan jos joku juttu jäi mietityttämään, tai jos on jotain mitä haluat kuulla. Instagramissa (juoksujalkavipattaa) löydät kaikki juoksut ja paljon treeneistä. 
Nyt lähden nukkumaan, aamulla aikaisin juoksemaan. Palaan taas! 

lauantai 12. kesäkuuta 2021

Kesä on täällä!

 Moikka! Melkein kuukausi edellisestä postauksesta , sori sori sori! Olin flunssassa reilun viikon ja muutenkin on jotenkin ollut vaikea keskittyä kirjoittamiseen. Nyt sain itseni kännykän ääreen kirjoittamaan. Kyselin instassa aiheita, mistä voisin kirjoittaa ja sain muutamia hyviä aiheita, tässä yksi niistä.

Treeneistä ja kesäsuunnitelmista kyseltiin parissakin kysymyksessä, eli tässä tän hetkisistä treeneistä ja kesästä.

Mä oon kesäihminen. Kevät ja syksy on ihania myös ja talvesta tykkään jos ei sada vettä ja ole loskaa koko talvea. Mutta kesä on ihana! Myös juoksussa kesä on ihanaa aikaa kun ei tartte pukea niin paljon. Toki kuumilla keleillä on mukavampi juosta aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Mutta jos nappaa vettä mukaan, kevyet vaatteet ja hatun, kuumallakin säällä juoksu onnistuu. Tykkään myös tehdä venyttelyjä ja lihaskuntoa ulkona. Aamutreeni ennen töitä on paljon helpompaa tehdä kun on valoisaa.

Pyysin juoksu kaverini Marikan mieheltä Jarilta apuja kilsojen turvalliseen lisäämiseen ja treenien koostamiseen koska itse juoksisin pitkiä treenejä usein ja se ei kuulemma ole järkevää 🙈 Jari tekee ohjelmaa /runkoa ohjelmalle hyvää hyvyyttään ja ultra juoksijan kokemuksella. Tästä uudesta ohjelmasta/ treenaamisesta kysyttiin, mutta en ole sitä vielä saanut, olen saanut täsmätreenejä ja vinkkejä järkevään treenaamiseen, elokuun 100km tähtäimessä. Palaan siis ohjelmaan tarkemmin myöhemmin. Iso muutos ja ajatusten herätys oli jättää pitkät yli 4h lenkit tekemättä (olin suunnitellut heinäkuussa maratonia yms) koska palautumisessa menee kauan aikaa. Korkeintaan 3h lenkit on hyviä ja noinkaan pitkiä ei joka viikko tehdä. Myös vk treeneihin tuli muutoksia. Ei enää lyhyitä vetoja vaan esim 15 tai 20min vk yhtenä putkena tai tällä viikolla oli 20 min pk 10min vk 5min mk 10min vk ja 20min pk. Epämukavuusalueelle mentiin, mutta ei ollut ollenkaan niin paha kuin ajattelin etukäteen.

Olen nyt ekalla lomapätkällä. Jäin lomalle keskiviikkona ja vielä koko ensi viikon saan lomailla. Tää lomapätkä on vielä mun omaa aikaa, mikä on tuntunut mahtavalta. Mun miehellä on 3 viikkoa lomaa nyt kesällä ja se pätkä pidetään yhdessä heinäkuussa. Nuorempi poika pitää lomaa vain jonkun pikku pätkän, eikä halua meidän kanssa todennäköisesti minnekään lähteä.

Päätin jo etukäteen, että treenaan paljon, mutta myös lepään ja nautin olostani enkä suunnittele liikaa etukäteen. Varsinkin tää eka puolitoista viikkoa on kiva nauttia ja mennä fiiliksen mukaan kun lomailen kotimaisemissa yksin. Olen menneinä kolmena päivänä juossut 5 lenkkiä, yhteensä vähän vajaa 40km





tehnyt lihaskuntoa, koordinaatioita ja venytellyt. Herkutellut, nukkunuto päikkäreitä, siivonnut, kuunnellut äänikirjoja ja musaa yms kivaa. Eilen vietettiin mun Siskonpojan 12v synttäreitä ja käytiin hänen kanssa kahdestaan Jumbossa lahjaostoksilla ja raxissa syömässä


. Iltapäivällä vietettiin synttäreitä hänen kotipihallaan pienessä porukassa.


Tänään on lepopäivä juoksusta, kävelen ja venyttelen kyllä.

Ensi viikolle on jotain suunnitelmia, kummilasten kanssa olemista ja työkaverien kanssa syöminkejä yms. Myös yhteislenkkejä oon päässyt aloittelemaan ja se on ihan mahtavaa. 

Heinäkuun 3 viikon lomalle ei ole mökkeilyä enempää suunnitelmia, mietitään sitten lähemmin mitä tehdään.

Juoksua ja treenejä tulee tehtyä varmasti lomailempa sitten missä tahansa. Toki myös lepo, perhe, ystävät, herkuttelu ja mukava yhdessä olo näkyy lomalla varmasti.

Olen aloittanut kasvatustieteiden perusteiden lukemisen avoimessa yliopistossa ja niitäkin olisi hyvä aloittaa kunnolla loman aikana.

Mistä sä haluaisit lukea blogissa tai nähdä instagramissa? Mitä kesäloma suunnitelmia sulla on? 

Katse kohti Helsinki City Running Daytä

 Moi! Taas ehti kulua kolme viikkoa edellisestä postauksesta. Oon palautellut rauhassa masokistin unelmalta ja nyt alkaa tuntua melko lailla...