lauantai 12. kesäkuuta 2021

Kesä on täällä!

 Moikka! Melkein kuukausi edellisestä postauksesta , sori sori sori! Olin flunssassa reilun viikon ja muutenkin on jotenkin ollut vaikea keskittyä kirjoittamiseen. Nyt sain itseni kännykän ääreen kirjoittamaan. Kyselin instassa aiheita, mistä voisin kirjoittaa ja sain muutamia hyviä aiheita, tässä yksi niistä.

Treeneistä ja kesäsuunnitelmista kyseltiin parissakin kysymyksessä, eli tässä tän hetkisistä treeneistä ja kesästä.

Mä oon kesäihminen. Kevät ja syksy on ihania myös ja talvesta tykkään jos ei sada vettä ja ole loskaa koko talvea. Mutta kesä on ihana! Myös juoksussa kesä on ihanaa aikaa kun ei tartte pukea niin paljon. Toki kuumilla keleillä on mukavampi juosta aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Mutta jos nappaa vettä mukaan, kevyet vaatteet ja hatun, kuumallakin säällä juoksu onnistuu. Tykkään myös tehdä venyttelyjä ja lihaskuntoa ulkona. Aamutreeni ennen töitä on paljon helpompaa tehdä kun on valoisaa.

Pyysin juoksu kaverini Marikan mieheltä Jarilta apuja kilsojen turvalliseen lisäämiseen ja treenien koostamiseen koska itse juoksisin pitkiä treenejä usein ja se ei kuulemma ole järkevää 🙈 Jari tekee ohjelmaa /runkoa ohjelmalle hyvää hyvyyttään ja ultra juoksijan kokemuksella. Tästä uudesta ohjelmasta/ treenaamisesta kysyttiin, mutta en ole sitä vielä saanut, olen saanut täsmätreenejä ja vinkkejä järkevään treenaamiseen, elokuun 100km tähtäimessä. Palaan siis ohjelmaan tarkemmin myöhemmin. Iso muutos ja ajatusten herätys oli jättää pitkät yli 4h lenkit tekemättä (olin suunnitellut heinäkuussa maratonia yms) koska palautumisessa menee kauan aikaa. Korkeintaan 3h lenkit on hyviä ja noinkaan pitkiä ei joka viikko tehdä. Myös vk treeneihin tuli muutoksia. Ei enää lyhyitä vetoja vaan esim 15 tai 20min vk yhtenä putkena tai tällä viikolla oli 20 min pk 10min vk 5min mk 10min vk ja 20min pk. Epämukavuusalueelle mentiin, mutta ei ollut ollenkaan niin paha kuin ajattelin etukäteen.

Olen nyt ekalla lomapätkällä. Jäin lomalle keskiviikkona ja vielä koko ensi viikon saan lomailla. Tää lomapätkä on vielä mun omaa aikaa, mikä on tuntunut mahtavalta. Mun miehellä on 3 viikkoa lomaa nyt kesällä ja se pätkä pidetään yhdessä heinäkuussa. Nuorempi poika pitää lomaa vain jonkun pikku pätkän, eikä halua meidän kanssa todennäköisesti minnekään lähteä.

Päätin jo etukäteen, että treenaan paljon, mutta myös lepään ja nautin olostani enkä suunnittele liikaa etukäteen. Varsinkin tää eka puolitoista viikkoa on kiva nauttia ja mennä fiiliksen mukaan kun lomailen kotimaisemissa yksin. Olen menneinä kolmena päivänä juossut 5 lenkkiä, yhteensä vähän vajaa 40km





tehnyt lihaskuntoa, koordinaatioita ja venytellyt. Herkutellut, nukkunuto päikkäreitä, siivonnut, kuunnellut äänikirjoja ja musaa yms kivaa. Eilen vietettiin mun Siskonpojan 12v synttäreitä ja käytiin hänen kanssa kahdestaan Jumbossa lahjaostoksilla ja raxissa syömässä


. Iltapäivällä vietettiin synttäreitä hänen kotipihallaan pienessä porukassa.


Tänään on lepopäivä juoksusta, kävelen ja venyttelen kyllä.

Ensi viikolle on jotain suunnitelmia, kummilasten kanssa olemista ja työkaverien kanssa syöminkejä yms. Myös yhteislenkkejä oon päässyt aloittelemaan ja se on ihan mahtavaa. 

Heinäkuun 3 viikon lomalle ei ole mökkeilyä enempää suunnitelmia, mietitään sitten lähemmin mitä tehdään.

Juoksua ja treenejä tulee tehtyä varmasti lomailempa sitten missä tahansa. Toki myös lepo, perhe, ystävät, herkuttelu ja mukava yhdessä olo näkyy lomalla varmasti.

Olen aloittanut kasvatustieteiden perusteiden lukemisen avoimessa yliopistossa ja niitäkin olisi hyvä aloittaa kunnolla loman aikana.

Mistä sä haluaisit lukea blogissa tai nähdä instagramissa? Mitä kesäloma suunnitelmia sulla on? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!