sunnuntai 8. lokakuuta 2017

reissu prahassa

Moi!
Selkä alkaa olemaan jo paremmassa kunnossa. Viime viikolla pääsin jo juoksun makuun. Hitsi, että se tuntui mahdottoman hienolta! Tiistaina juoksukävelin 5km ja torstaina juoksin aamulla 6km. Tein myös yhden lihaskuntotreenin.
Torstaina lähdettiin äidin ja siskon kanssa pitkälle viikonlopulle Prahaan. Tässä vähän Tunnelmia reissulta kuvin ja sanoin.
Lähdettiin äidin ja siskoni kanssa ekaa kertaa kolmestaan reissuun. Äiti halusi viedä meidät tyttöjen reissulle ja etsittiin kivaa kohdetta lokakuun alkuun. Päätettiin reissusta vasta elokuun lopussa ja myöhäinen varausaika vaikutti siihen, että monissa paikoissa hinnat nousivat lähellä matkaa. Prahan matkojen hinnat olivat suht edullisia ja päädyttiin siihen.  Varattiin matkat expedian kautta (selailtiin ja vertailtiin PALJON sivustoja ja kohteita) ja päädyttiin huoneistohotelli davidsiin  https://www.davids.cz/en/aparthotel-biskupsky-dvur/
Se oli edullinen (lennot ja majoitus 3lta aikuiselta yht 830e).
Lento lähti klo 16.15 ja kesti vain kaksi tuntia. Tsekeissä kello on tunnin vähemmän eli oltiin perillä jo viiden jälkeen. Oltiin tilattu kuljetus hotellin kautta ja päästiinkin kätevästi perille.  Hotellihuoneet  oli siistit ja tilavat. Meillä oli kaksi huoneistoa joiden välissä oli kylpyhuone. Äiti nukkui toisessa ja me siskon kanssa toisessa.
Mentiin illalla kiertelemään vähän ja syömään hienohkoon pizzeriaan lähelle hotellia. Ruoka oli hyvää vaikkakin pizzojen hinnat oli n. 9e. Prahassa on paljon ravintoloita . Pizzaa ja tsekkiläistä ruokaa löytyy todella useasta paikasta. Hinnat vaihtelevat paljon ja kannattaakin vertailla hintoja , eikä mennä ensimmäiseen paikkaan. Myös oluiden hinnat vaihtelevat paljon. Käytiin muutamissa paikoissa oluilla ja hinnat vaihtelivat (iso tuoppi) n 2.30 eurosta 3.50 euroon.Viinin hintakin oli edullinen, ei tosin juotu kuin kerran hehkuviiniä , kun oli niin kylmä ulkona kävellessä. Monissa paikoissa myydään makeita pulla tötteröitä joihin sai haluamiaan makeita täytteitä. Oli muuten hyviä!
Kierreltiin katsomassa maisemia ja nähtävyyksiä. Tuli käveltyä paljon. Käytiin katsomassa tanssivia taloja , kaarlen sillalla käveltiin ja Prahan linnan alueella katseltiin kauniita rakennuksia ja käytiin vituksen katedraalissa
ja katselemassa prahan astronomista kelloa.
Vaikka Praha ei ole ihan pieni kaupunki , päästiin paikkoihin hyvin kävellen. Yleisilläkin pääsisi, mutta me päädyttiin kävelemään. Kaupunki oli selkeä ja löytyi paljon katseltavaa.
Ruoka oli hyvää ja löytyi paljon vaihtoehtoja,
tosin äidille ei löytynyt kovin paljon vaihtoehtoja koska syö yleensä kasvispainotteisesti ja prahassa ei vielä ole kasvissyönti kovin näkyvästi esillä, mutta löydettiin kyllä kun  etsittiin. Keittoja löytyy monista paikoista ja salaatteja. Ruoka annoksissa ei yleensä ollut mitään kasviksia, mikä oli aika hassua.  Ostettiin salaattitarpeet hotellihuoneeseen ja syötiin välipala salaattia.
Oltiin siis kolme yötä ja kaksi kokonaista päivää. Näkemistä ja kokemista löytyi paljon.
Turisteja oli tosi paljon. Isoissa nähtävyyksissä oli oikein ruuhkaa. Ruokapaikkoja on paljon, eli aina löytyi paikka missä oli tilaa. En ostellut paljon mitään , yhdet  housut ja pojille vähän kalliimmat stick deodorantit ja karkkia. Syötiin hyvin ja juotiin muutamia oluita ja ostettiin joka aamu aamiainen hotellilta (3e) ja mulla meni vajaa 200e rahaa. Lentokentällä tuhlasin loput rahat, eli ostin yhden tuliais pullon ja 4 olutta ja karkkia ja purkkaa. Aika hyvä kohde siis pienellä budjetilla matkustavalle. Vähemmälläkin olisi pärjännyt jos olisi verrannut hintoja enemmän. Hienompiakin paikkoja olisi ollut ja paljon ostospaikkoja. Eli kaikille kaikkea.  Kesällä varmasti upea paikka, nyt oli vähän viileä, mutta ei onneksi satanut, vaikka ennusteet niin pelottelivatkin. Voin suositella! Itsekin lähden mielelläni joskus uudelleen.
Tällä kertaa en juossut ollenkaan, mutta Prahassa oli paljon juoksijoita ja varmasti mahtavia lenkkeilymaastoja. Nyt tuli käveltyä paljon ja se oli kivaa.
Nyt varmasti jaksaa taas paremmin arkea , pikku irtioton jälkeen.