sunnuntai 5. elokuuta 2018

Toka vikan lomaviikon hommia ja retki pulkkilaharjun luontopolulle

Moi! Viime postauksen jälkeen olen ehtinyt käydä Mikkelissä kummitytön ja äitinsä ja mummonsa luona. Oltiin siellä pari päivää. Kelit oli kuumat ja onneksi siinäkin oli vesi lähellä. Käytiin muutaman kerran uimassa urpolan lammella.  Juoksin yhden aamulenkin ennen kuuminta hellettä kun saatoin kummitytön äidin töihin. Hän neuvoi minulle lenkkiä, mutta enhän mä sitä enää muistanut kun juoksentelin ympäriinsä.

Vähän aikaa olin pois kartalta, mutta pääsin melko pian takaisin. Kiva lenkki hiekkaa ja asfalttia. Puoli yhdeksän jälkeen olin jo perillä ja silloin alkoi olla jo kuuma.10km 1h13 min.
Torstai iiialla myöhään tultiin miehen kanssa hartolan mökille jossa ollaan vieläkin. Perjantaina oli taas kuuma ja lenkille lähtö venyi. Sauna oli lämpeämässä ja sain houkuteltua kymmenen aikaan illalla mieheni kaveriksi pyörällä nopealle ilta lenkille. 5km 32 min.
Ei ollut helppoa, muutama isohko mäki, kuuma ilta ja soratie ei helpottanut tunnetta, mutta Lenkin jälkeen fiilis oli hyvä.
La meni lepäillessä ja kehoa huoltaen.
Sunnuntaina eli tänään käytiin äidin ja isän kanssa Päijänteen kansallispuistoon kuuluvalla Pulkkilan harjulla.pulkkilan Harju on kahdeksan km pitkä Harju, josta avautuu upeat maisemat  molemmin puolin Päijännettä. Käveltiin kariniemen sillan vieressä olevalta parkkipaikalta 4.4km luontopolku, paluu samaan paikkaan. Luontopolku on hyvin merkitty sinisillä maaleilla puiden rungoissa. Reitti on helpohko, mutta esim pyörätuolilla tai lastenrattailla ei pärjää. Polku on selkeä  ainakin kesällä ja osittain juurakkoista tai kivikkoista ja pikku pätkä pitkospuita. Me myös käveltiin osa reitistä kaunista hiekkarantaa pitkin. Sitten kun reitti meni liian kapeaksi pujahdettiin takaisin metsään ja päästiin helposti takaisin reitille.

Oli kaunis ja mukava reitti yhdet raput ja jonkin verran nousua ja laskua, mutta oikeinkin mukava pikku lenkki. Ollaan äidin ja isän kanssa totuttu liikkumaan ja haluttiin lisälenkki luontopolun jälkeen. Päätettiin kävellä kari salmen sillan yli ja kauniissa maisemissa, vaikkakin asfalttia ja ajotien vieressä.

Oltiin luettu, että kesäravintola reimari on kolmen kilsan päässä sillalta/luontopolulta. Reitti oli suurimmaksi osaksi asfalttia, mutta pieni pätkä meni metsässä, mikä piristi kummasti. Kesäravintola
olikin pettymys, siellä oli melko tyhjät hyllyt  eikä vessaa. Ei pysähdyttyä sinne ja jouduttiin käymään pissalla metsässä. Luontopolun alussa, parkkipaikalla on kesä kioski
josta ostettiin munkki kahvit. Parkkipaikalla oli puuvessa, mutta se haisi ulos asti pahalta. Olen tottunut ulkovessoihin, mutta tuo haju oli luotaan työntävä.  Parkkipaikalta olisi päässyt alas rantaan uimaan, mutta emme tällä kertaa menneet. Meille tuli kilsoja yhteensä 10.4 ja jäi reitiltään mukavana mieleen, tosin vessa ja ruokailutarjonta voisi parantaa kokemusta.
http://www.luontoon.fi/paijanne/reitit tuolta lisä tietoja reitistä ja muistakin Päijänteen reiteistä. Täytyy ottaa ohjelmaan kiertää noita reittejä  ympäri Suomea lisääkin, ne on hyvin merkattuja ja jopa minä eksyjänä löydän pois reitiltä.
Ootko käynyt kansallispuistoissa? Onko hyviä reittejä ja vinkkejä?
Nyt alkaa silmät a luppasemaan, mä painun unille. Kivaa viikkoa!