sunnuntai 28. lokakuuta 2018

aseita syysväsymykseen: vinkkejä liikkeelle lähtemiseen

Moi! Syksy on tosiaan muuttanut muotoaan tässä viime aikoina. Ilmat on viilentyneet ja aamut ja illat pimentyneet. Viime yönä siirryttiin talviaikaan ja illat pimenee vieläkin aiemmin. Mulla ei ole ollut syys masennusta , mutta huomaan kyllä väsymystä, makeanhimoa ja muutenkin vähän alavirettä.
Illat tosiaan kärsin makeanhimosta, sen selätykseen  kaipaan vinkkejä . Uskon, että pimeys vaikuttaa asiaan. Väsymys on myös ärsyttävää , päiväunet on mielessä monena päivänä. Nukun yöt hyvin, silti väsyttää aamulla ja pilkin jossain vaiheessa päivää. Wihan jälkeen oikeastaan repsahti tämä väsymys ja aloinkin miettimään , olisiko hemoglobiini alhaalla. Joskus maratonin jälkeen rauta arvot on laskeneet ja raudan puutteen oireisiinhan kuuluu väsymys. Toki ultrasta palautuminenkin voi kestää ja tosiaan pimeä ja kylmyyskin voi vaikuttaa asiaan. Seurailen tilannetta . Toisaalta, jaksan ihan hyvin kun saan aikaiseksi lähteä liikkeelle. Tosin lenkkien jälkeen ne päiväunet taas palaa mieleen.
Olen keksinyt itselleni sopivia keinoja jatkaa liikuntaa aktiivisesti, vaikkei huvittaisikaan lähteä. Toki jos väsymys on ihan mahdoton, lepään enkä lähde.  Ajattelin vinkata teillekin omia hyväksi todettuja tapoja ja keinoja, mullekin saa omia vinkkejä laittaa!
1. Merkkaa treenit kalenteriin . Mä merkkaan treenit löyhästi kalenteriin, laitan sinne mitä pitäis tehdä viikon aikana, mutten välttämättä lyö treeni päiviä lukkoon etukäteen tai siirtelen päiviä viikon aikana.
2. Sovi lenkkitreffejä. Tää on mulle ihan must juttu läpi vuoden, mutta varsinkin nyt syksyllä jäisi monet lenkit tekemättä jos en ole sopinut lenkkejä etukäteen jonkun kaverin kanssa tai järjestänyt tapahtumaa lenkistä. Varsinkin arki illan lenkit jäisi tekemättä helpommin ilman suunnitelmaa ja sopimista.
3. Hyötyliikunnan lisääminen . Tää on aina hyvä, mutta ainakin mulla kertyy hyvin kilsoja kun kävelen useita kertoja viikossa osan työmatkaa. Hyppään miehen kyydistä pois hänen matkansa varrelta ja kävelen n. 3 km töihin, mies myös koukkaa välillä minut matkan varrelta ja kävelen silloinkin osan matkaa. Välillä myös kävelen kotoa Helsingin puolelle pysäkille, vajaa 4 km ja säästän pari euroa bussimatkasta samalla. Päivät alkaa tosi hyvin kun on liikkunut ulkona ennen töitä.  Myös kauppareissun , bussilippujen lataukset yms kannattaa tehdä kävellen.
Mä myös käytän mittaria näissä lenkeissä ja pystyn seuraamaan helpommin kilsoja ja askeleita.
4. Lepää kun väsyttää. Jos tosiaan tuntee itsensä väsyneeksi , kannattaa levätä, mutta välillä on vaikea erottaa onko kyse laiskottamisesta vai väsymyksestä. Yritän erotella fiiliksiä. Joskus myös vaihdan juoksun kävelyksi jos juoksemaan lähteminen tuntuu vaikealta.
5. Lähde lenkille tai salille yms aamulla ennen töitä tai suoraan töiden jälkeen.  Mulla tää toimii! Jos pistän kamat tarkasti valmiiksi ja kellon soimaan ajoissa niin aamulenkki onnistuu hyvin, syön vasta lenkin jälkeen . Iltapäivällä tai illalla töiden jälkeen, jos ehdin istumaan sohvalle niin on tosi vaikea lähteä siitä lenkille, mutta suoraan tai melko suoraan töistä lähteminen onnistuu paremmin. Jos lähtee melkein heti töistä, kannattaa syödä jotain välipalaa jo töissä niin energiat riittää, suoraan ruokapöydästä ei kannata lähteä.
6. Vaihtele treenipaikkoja. Mua piristää kummasti kun lenkkeilen erilaisissa paikoissa, tai teen lihaskuntotreeniä vaikka urheilupuistossa.
7. Aseta tavoite, niin on helpompi treenata sitä kohti. Nyt on monilla ylimenokausi, mutta tavoite voi olla keväällä ja nyt voi hyvin vahvistaa lihaskuntoa ja huoltaa kehoa enemmän ja lisätä lajiharjoittelua sitten talvella . Mä juoksen läpi vuoden, mutta nyt kilsamäärät on pienempiä kuin lähempänä tapahtumia.
Minkälaiset keinot sulla auttaa? Mikä on sun tavoite mihin tähtäät?
Pari viikkoa on ollut vähän hankalampaa lähteä liikkeelle tosin eihän wihastakaan ole kuin kaksi viikkoa. Olen kuitenkin liikkunut ihan mukavasti. Tällä viikolla oon juossut 4 kertaa( yllättävän paljon) 2 hölkkä kävelyä

ja 2 juoksu lenkkiä

yhteensä kilsoja on kertynyt 28 km . Kävelin osan työmatkaa 2 kertaa ja yhden kerran tein iltakävelyn

ja kerran aamukävelyn viikonloppuna. Yhteensä kävelyä kertyi 11.5km. Venyttelin kolme kertaa. 2 rauhallista pitkää venyttelyä ja yhden dynaamisen venyttelyn, yhteensä 2h15 min. Lihaskuntoa pitää lisätä reilusti. Nyt tein vaan yhden pikatreenin jaloille ja pepulle n. 12 min.
Nyt on mentävä nukkumaan, huomenna alkaa taas uusi viikko. Kivaa uutta viikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!

paluu treeneihin flunssatauon jälkeen

Moi! Koko viime viikko meni enemmän ja vähemmän flunssan kourissa. Torstain lepäsin kotona silmätulehduksessa ja yskässä ja se teki tosiaan...