torstai 21. helmikuuta 2019

mitä muutoksia olen tehnyt aloittaessani elämäntaparemonttia

Moi! Mulla on ollut kahden päivän pikku lomanen ke ja to ja huomenna töihin, onneksi vain päiväksi, pehmeä lasku on just hyvä. Ihana liikunnan ja levon täyteinen loma kotioloissa teki terää ja virkisti mieltä.
Ajattelin tässä ennen nukkumaanmenoa kertoa vähän minkälaisia muutoksia olen treeneissä ja ruokailuissa tehnyt nyt kun haluan tehdä pysyvää elämäntapamuutosta ja pudottaa painoa ja kiinteytyä.
Kaikkihan tietää, miten laihtuu, kuluttaa enemmän kuin syö. Mutta liian vähänkään ei saa syödä ja usein luovuttaa, heti kun tulee pienikin vastoinkäyminen. Mä olen laihduttanut monesti. Elämäntapamuutosta olen yrittänyt tehdä pari kertaa, mutta ruuan osalta en ole siinä onnistunut. Silloin kun laihdutin reilu kymmenen vuotta sitten 27kg , kaikki tähtäsi vain laihtumiseen ja mietin vain laihtumista, kun olin laihtunut, olikin vaikea keksiä mitään syytä pysyä tiukoissa ruokavalioissa ja pakkoliikunnassa.
Kun aloitin blogin kirjoittamista 5 vuotta sitten tarkoitus oli pudottaa reilu kymmenen takaisin tullutta kiloa ja löytää liikunnan riemu.


Liikunnan riemu löytyi, mutta ruokailut on mennyt ees taas. Vähän olen laihtunut välillä,mutta se n. 10kg on edelleen pudotettavaa. Jostain syystä ruokaremppa loppuu kuin seinään ja palaan takaisin vanhoihin huonoihin tapoihin.
Nyt otin avuksi personaltrainerin ja tuntuu siltä, että mä pystyn nyt muuttamaan elämäntapoja pysyvästi, ainakaan en mieti, että laihdutan ,vaan että näin tulen elämään loppuelämän. En syö karkkia ja herkkuja viikolla ollenkaan, viikonloppuna otan vähän rennommin jos siltä tuntuu.
Tässä pienet ja suuret muutokset joita olen tehnyt nyt reilun kuukauden aikana.
1. 5-7 pientä ateriaa päivässä. Kun syö vaikka appelsiinin tai muuta pientä välipalan ja ruuan välissä, jaksaa seuraavaan ateriaan helpommin, vaikka vähän venyisikin ruokailu. Tää on tosi tärkeä! Mulla venyi aina liian pitkiksi ruokailuvälit ja sitten olinkin illan jääkapilla ja herkkupiiloilla.
2. säännöllisyys ja rutiinit syömisissä. Tää on melkein sama kuin eka, pitää siis pitää kiinni ruokarytmistä myös viikonloppuisin ja lomilla. Huomaan, että kun syön säännöllisesti, ei tee niin paljon mieli herkkuja.
3. armollisuus itseään kohtaan. Vaikka pitää ollakin tiukkana, että saa tuloksia aikaan ja varsinkin alussa joutuu miettimään paljon mitä suuhunsa pistää, ei kannata heittää rukkasia tiskiin heti kun joku juttu ei mene niinkuin on suunnitellut. Jos sortuu herkkuihin, vaikka oli miettinyt ettei syö mitään herkkuja sinä päivänä, palaa seuraavana päivänä rutiineihin ja anna itsellesi anteeksi, ei se maailmaa kaada. Mulla oli yksi hankala viikko, mutta silloinkin pysyin ruokarytmissä melko hyvin. Seuraavat viikot onkin sujuneet hyvin. Mulle on sopinut, että viikonloput otan vähän rennommin, tai ainakin lauantaina sallin itselleni herkkuja. Välillä herkut ei edes maistu, kun antaa luvan itselleen.
4.Monipuolisuus. Tää on mulla ollut tärkeä muutos myös. Liikunnassa olen junnannut pitkään rauhallisissa ja mukavissa treeneissä ja juossut aikalailla paljon ja säännöllisesti, mutta muut treenit on ollut epäsäännöllisiä. Nyt ptn kanssa olen monipuolistanut juoksutreenejä ja mennyt myös epämukavuus alueelle, vk ja intervallitreenit on nyt osana treeni viikkoja. Lihaskuntotreenit yritän myös pitää viikottain mukana, nyt olen treenannut kotona, ensi viikolla mennään salille yhdessä harjoittelemaan salitreeni. Tällä hetkellä treeni viikkoni on suurinpiirtein tällainen: 1 lihaskunto, 1 reipas (20 min reipasta ja 10-20 min kevyttä alkuun ja loppuun) 1 intervalli ( taas alkuun ja loppuun rauhallista ja erilaisia intervalleja, pyramidiharjoituksia tai muuten eri pituisia vetoja n. 15- 20 min) 1 pitkä ,yli 90 min rauhallinen lenkki. Lepoa ja kehonhuoltoa tietenkin myös joka viikko
. Kolmen neljän viikon välein kevyempi viikko.
Ruuassa monipuolisuus on myös tärkeä, ei kukaan jaksa syödä koko ajan samaa. Välillä syön puuroa, mutta koska se kyllästyttää mua helposti, välillä syön munakkaita, banaanilettuja, leipää yms. Ruualla pitää myös olla värejä ja makuja vaihtelevasti.


kaikilla aterioilla proteiineja ja hiilareita ( ei tietty pikku välipaloilla). Tosi suuri muutos on ollut proteiinin lisääminen aamupaloilla. Jaksan tosi paljon paremmin kun olen syönyt monipuolisen ja runsaan aamiaisen jossa on sekä hiilareita, että proteiineja.
Tässä siis tärkeimmät muutokset ja tarkoitus on pysyä näissä ja muuttaa niitä mahdollisesti vielä terveellisemmäksi ja monipuolisemmiksi, yritän olla palaamatta vanhoihin huonoihin tapoihin.
Sain muuten luettavaksi ihanan Jennyn uuden kirjan, jossa käsitellään juuri näitä elämän muutos asioita.
Palaan kertomaan kirjasta lisää, kun olen lukenut sen kokonaan. Ainakin selaillessa näytti mielenkiintoiselta.
Nyt on mentävä nukkumaan, huomenna töihin. Oletko muuttanut elämäntapoja? mikä ollut vaikeinta ja mikä helpointa?
Kivaa tulevaa viikonloppua!

2 kommenttia:

  1. Aloitin itse elämäntaparemontin marraskuussa 2017 myös lukuisien epäonnistuneiden yritysten jälkeen, ja syy miksi onnistuin nyt tiivistyy mielestäni juoksuharrastukseen. Tulee syötyä paljon järkevämmin ihan vapaaehtoisesti, kun ajattelee ravitsevansa kroppaansa sinne seuraavalle juoksulenkille.

    Helpointa omassa projektissa on ollut jaksaa treenata, ei ole kertaakaan tarvinnut pakottaa itseään lenkille tai salille. Toinen helppo juttu on ollut kaiken rasvaisen ruuan ja herkkujen poisjättäminen, koska ne tuntuvat kropassa TOSI huonoilta lenkkeillessä! Olen myös melkein huomaamatta löytänyt itselle sopivan, säännöllisen ruokailurytmin ja olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että se on tärkeä juttu.

    Vaikeaa on välillä se järkevän ruokavalion pitäminen, vaikka olen saanut aikaan paljon isoja muutoksia myös. Rasva oli helppo jättää pois, mutta sokeriherkut on sitten ihan toinen juttu! Olen kyllä päässyt tässäkin eteenpäin, mutta ärsyttää kyllä ihan kamalasti, kun joskus tekee vieläkin niin vastustamattomasti mieli pullaa ja suklaata... Ja siis olen samaa mieltä siitä, että herkuttelu viikonloppuna ei ole mikään maailman kamalin asia, mutta itselläni herkuttelu tuppaa niin helposti luiskahtamaan sinne arkipäivienkin puolelle...

    Tässä tekstissäsi oli hyviä pointteja armollisuudesta ja siitä, että ei toteuta mitään tappokuuria vaan tekee valintoja, joiden kanssa voi elää loppuelämänsäkin terveellisesti. :) Tsemppiä ruokaremppaan ja treeneihin, tässä mennään jo lujaa kohti HCRD:tä!

    VastaaPoista
  2. joo, mitkään ihmedieetit ja kuurit ei toii pitemmän päälle. terveellisesti voi myös laihduttaa, niinkin olen tehnyt, mutta se että palaa takaisin huonoihin tapoihin kun on päämäärässä, ei toimi. kiitos samoin! kevät tulee vauhdilla!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!