maanantai 18. tammikuuta 2016

talvi tuli, miten mun treenit muuttuu?

Heippa!Aikaa on taas kulunut, enkä oo saanut aikaiseksi kirjoittaa. Talvi tupsahti totaali rytinällä. Lunta on montakymmentä senttiä ja pakkastakin on ollut 10-26 asteen välillä. Noina kovina -26 pakkasilla tein minimi lenkit sauvakävellen tai kävellen n.30 min.
tässä oli pakkasta -19 ja rillit vähän huurussa
Tässä kuussa mun olikin tarkoitus liikkua vähinään 30 min päivässä. Yleensä ottaen on tullut paljon enemmän liikuttua ja vain yksi pummi kun olin vatsataudissa viime viikolla. Seuraavana iltana jo kykenin pienen puolen tunnin kävelyn tehdä.
Innostuin viime vuonna talvijuoksusta. Se on pukeutumiskysymys. Tosin paljon yli 20 asteen pakkasella en tykkää juosta. Kävelyt ja sauvakävelyt reippaasti menee noillakin pakkasilla lyhyinä annoksina.
Talvella on ihana nauttia rauhallisista lenkeistä. -15 astetta on aika maksimi vaikka välillä vähän kylmemmälläkin oon juossut. Mutta pitkät ja rauhalliset sauvakävelyt ja juoksulenkit on nautinnolisempia alle -15 asteessa.

käytiin sauvakävelyllä 6 naisen voimin sipoonkorvessa. -12 pakkasta ja ihana auringon paiste!
Mä pukeudun kerroksiin. En omista talvijuoksuhousuja. Esim eilisellä sipoonkorven lenkillä oli -15 astetta ja mulla oli normi alushousujen päällä urheilukerraston housut , capri pituiset urheilutrikoot ja normi juoksutrikoot. Mulla on noi juoksutrikoot vähän isot, kun oon vähän laihtunut ja siksi sinne mahtuu hyvin kerroksia eikä tuu tönkköä oloa. Paitoina oli merinovillainen paita,urheilukerraston paita ja urheiu t-paita. Päällä oli lidlin talvijuoksutakki joka on palvellut jo pari vuotta. Päässä mulla oli puuvillainen kypärämyssy ja tavallinen juoksupipo. Käsissä oli hiihtohanskat ja alkulenkillä niiden alla tavalliset sormikkaat. Kaulassa oli eilen tavallinen ohut puffi ja fleece puffi jonka sain joululahjaksi ja siitä on tullut mun lemppari. Mulla on silmälasit ja jos käytän kaulaliinaa yms naaman edessä puhallan silmälasit huuruun. Toi löysä mutta jämäkkä (hyvin kerrottu..) fleece puffi on ollu hyvä kun se jää löysästi suun eteen eikä mee heti lasit huuruun. Jalassa oli normi sukat ja nastalliset inovin maastokengät.
Maastolenkit juosten ja kävellen talvella on ihania ja rauhoittavia. Mulla muuttuu lumen tulon myötä lenkit pitemmiksi ja rauhallisemmiksi. Jos pakkasta on paljon, ei tee mieli juosta lujaa. Mulla ei oo nyt salikorttia, eli oon juossut ainoastaan ulkona. Toisaalta rauhalliset ja pitkät lenkit kasvattaa kestävyyskuntoa ja haluaisin myös saada laskettua mun sykkeitä. Vauhtia ehtii kehittämään myöhemminkin..kai.. Eikä noi pakkaset ja lumen tulo kestä ikuisuuksia.
osallistuin juoskukaverini saijan kanssa yhteislenille jolla tutustuttiin keskuspuiston polkuihin. oikein kiva reissu ja mukava  juosta uusissa maisemissa.

susannan kanssa tehdään paljon lenkkejä yhdessä. tässä hypättiin lumihankeen kun sitä tuli kerralla tosi paljon.
Meen tällä hetkellä fiilisten mukaan. En noudata mitään ohjelmaa, mutta pyrin juoksemaan 3-4 lenkkiä viikossa. Väillä teen pitkät lenkit sauvakävellen. Sauvakävelen muutenkin nykyään aika usein. Se on kivaa ja helppoa, mutta nostaa mukavasti sykettä. Venyttelyjä olen yrittänyt saada lisättyä paljon. http://www.sportyfeel.fi/challenge  osallistun tällähetkellä tohon 30 päivän spagaatti haasteeseen. En usko siihen pääseväni, koska olen pökkelö, mutta liikkeet on hyviä ja juoksuun sopivia.

Eli treeniä on tullut paljon ja aika vaihtelevasti. Tyytyväinen oon että ilo ja liikunnan riemu on pysynyt. Ei oo pakkopullaa vaan jotain on tehtävä, muuten tuntuu että jotain puuttuu.
Tykkäätkö sinä treenata talvella ulkona vai sisällä? Muuttuuko sun treenit talvella vai jatkuuko treenit samanlaisina ympäri vuoden?
Oikein mukavia talvitreenejä ja uutta viikkoa!

2 kommenttia:

  1. Kivalta näyttää sun treenailut! :) Mä kans treenaan pääsääntöisesti ulkona kesät talvet! Toki salilla tulee käytyä sisällä, mutta nautin ulkona liikkumisesta (ei ehkä tullut yllätyksenä:))! Pakkasella vaan täytyy just laskea sykkeitä alemmas, vauhtia alemmas ja olla armollinen itselle niin hyvää tulee! Hitaat ja pitkät lenkit pakkasessa on parhautta <3!

    VastaaPoista
  2. joo, pitää muistaa, ettei ihan samallalailla voi mennä kuin kesällä. mut on tää talvi ihanaa, kun se vihdoin tuli!!!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!