sunnuntai 16. lokakuuta 2016

nousuja,mutaa,kalliota,juurakoita, kaunista maisemaa ja upeaa tunnelmaa :helsinki city trail 2016

Moi! Nyt se on tehty! yksi peikko on selätetty. Mä en tiedä mistä pelko polkukisoja kohtaan on tullut.  Olen juossut melko paljon maastossa ja tykkään siitä kovasti. Jostain syystä tapahtumiin en  ole osallistunut , minusta on tuntunut siltä, että voimat ei riitä ja olen niin hidas.. No hidas olen , mutta hyvin pärjäsin!
Ehkä juuri se, että en pysty hallitsemaan nopeuttani ja suoritustani niin hyvin poluilla kuin tasaisella teki tästä "peikon". Onneksi sain takomorunnersin ja Helsinki city trailin yhteistyön kautta osallistua tapahtumaan.
Tapahtumassa oli valittavina 5km 11km ja 21km. Minä valitsin 11km matkan , mikä oli minulle todellakin sopiva!
Aamu alkoi puurolla ja banaanilla ja kupilla kahvia. Olo oli rauhallinen. Söin vielä ennen lähtöä muutaman chian siemen merisuola riisikakun (ihan lemppareita!) ja join vettä ja lasin mehua.
Ajoin autolla jäähallin parkkiin ja kävelin siitä tien poikki kisa alueelle laakson ratsastus stadionille.
Porukkaa oli jo mukavasti ja tunnelma odottava ja jännittynyt, siellä alkoi itsellekin selvitä, että kohta mennään itselle oudolle alueelle. Jännää!  Intersportilla oli piste laaksossa ja päädyin ostamaan ensimmäiset polkujuoksukengät (salomon) kun halvalla sai , enkä moisia vielä omista. Minulla on inovin nastakengät, mutta niillä olen enimmäkseen juossut talvella. Siinä samassa päätin tehdä hullun tempun ja juosta juuri pakasta vedetyillä polkukengillä. Oli aika liukasta ja tavalliset lenkkarit olisi aika liukkaat, mulla oli kyllä noi nasturitkin mukana, mutta en niitä sitten laittanut.
Yhdeltätoista lähti bussikuljetus laaksosta paloheinään. Toi oli hieno juttu, koska lähtö ja maali oli eri paikassa. Toki oli mahdollista mennä myös suoraan paloheinään ja kamat mitä ei juoksussa tarvinnut kuljetetttiin laaksoon. Mulle toi 5e bussi kuljetus oli loistava ja hyvä. Sain auton lähelle ja bussilla oli helppo mennä.
Paloheinässä oli jo kuhinaa ja jännitys alkoi mukavasti kuplimaan vatsassa. Kävin vessassa ja vaihdoin vaatteet. Juoksukaverini Eevin mies otti kamani ja lupasi odottaa minua maalissa Eevin kanssa. Eevi lähti 12 lähdössä ja minä 12.10. Alun perin lähtöjä piti olla 3 mutta lopulta lähdettiin kahdessa ryhmässä.
Lähtölaukaus tuli ja läpsyt yhden juoksukaverin Sarin kanssa ja sitten mentiin! Ei tosin sitä vauhtia kuin olin ajatellut.. Alussa oli pari aikamoista nousua jotka oi mutaisia ja liukkaita ja mentiin pitkässä letkassa. Alamäetkin oli hankalia liukkauden takia. Nuo olikin varasti liukkaimmat ja mutaisimmat osuudet. Sitten tuli paljon juurakkoisia polkuja, kallionousuja ja laskuja, hiekkaa yms. Todella vaihtelevaa ja kaunista maisemaa ja maastoa.
ehdin vauhdissa nappaamaan kaksi kuvaa ja tämä oli selkeämpi
Nousut todella tuntui! Kävelin miltei kaikki ylämäet ja alamäet menin kieli keskellä suuta. Alle puolessa välissä vatsassa tuntui hankalalta ja oksetti . Energia karkit helpotti vähän ja juomapisteellä join lasin vettä ja urheilujuomaa. Sitten olo oli siedettävä , vaikkei ihan normaali. Jalat tuntui löperöiltä , mutta kyllä niillä eteni. Fiilis oli mainio kuitenkin! Porukkaa oli edessä ja takana ja mua ohiteltiin ja mä ohittelin porukkaa. Viimeisen kahden kilsan aikana kaaduin kerran ja meinasin kaatua kaksi kertaa, ihan väsymyksestä johtuvaa. Uudet kengät toimi hyvin ja tuntui hyviltä. Kuulin kun edessä olevat naiset puhuivat, että puolentoista tunnin alitus on jo melko selvää, koska oli 600m maaliin ja reilut 6 min aikaa. Mutta lopussakin oli kallionousu ja kieli keskellä suuta mentävä alamäki. Sitten alkoi näkyä laakson maali alue ja kuulutukset ja kannustukset kuuluivat selvästi. Pienen loppukirin sain aikaiseksi kun näin Eevin miehensä kanssa kannustamassa ja yritin puristaa vielä loput mehut. Maalissa ajassa 1h 27 min , alitin siis tavoite aikani 1h30 min. Tyytyväinen olen! mahtava fiilis maalissa ja näin tuttuja ja onnittelin Eeviä mahtavasta juoksusta 1h6min!!! Illalla huomasin, että hän voitti naisten 40 sarjan, upeaa!
Nesteiden imeytymisessä on vielä jotain häikkää, illalla oli hankala syödä ja join pakottamalla paljon. Päänsärky ja pahoinvointi kesti muutaman tunnin. Sitten vointi parani ja olo oli hyvä.
Aamulla olo on ollut hyvä , eikä paikat ainakaan vielä tunnu kipeiltä.
Olipas mahtava kokemus! Tapahtuma oli toimiva ja mukava. Uudelleen ensi vuonna! Ennen sitä on kyllä treenattava voimaa jalkoihin ja takapuoleen eli kuntosalille vie tämän naisen tie. Vaihtelevammat juoksutreenit ja mäkiä, mäkiä , mäkiä.
Kivaa uutta viikkoa!

2 kommenttia:

  1. Hyvä Merituuli,että juoksu sujui hyvin, onnea ja hyviä lokakuisia ulkoilu päiviä!

    VastaaPoista
  2. kiitos! hyvin meni ja usko itseen kasvoi. kiitos samoin sinulle , nauti syksystä!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!