sunnuntai 18. marraskuuta 2018

kehonhuolto osaksi arkea ja treenejä

Moi! Täällä taas. Tämäkään viikko ei lähtenyt käyntiin toivomallani tavalla . Vetämätön olo jatkui ja pänsärkyä oli useana päivänä. Kävin kerran alkuviikosta lyhyellä hölkkä kävelyllä, muuten menin aikalailla kävelyillä ja kehonhuollolla
. Perjantaina Pääsin lääkäriin päänsärkyjen takia ja verenpaineet oli korkeat(127/185) ja sain välittömästi lääkityksen. Menen lääkäriin uudelleen myöhemmin ja kerron teillekin miten verenpainelääkityksen kanssa treenaaminen sujuu.
Olo on ollut hyvä lääkityksen ja parempien särkylääkkeiden kanssa ja pääsin la ja su suunnitellusti lenkille. Tosin, lauantain polkulenkin lyhensin aiotusta 16km 10 km , se oli sopiva tähän väliin

. Sunnuntaina olin lenkillä töölön kisahallilta. Vedän hcrd yhteislenkkejä. Niitä järjestetään 2 kertaa kuussa, kerran kisahallilta ja kerran pirkkolasta. Yleensä vedän pirkkolassa , nyt olin lupautunut kisahallin lenkin vetäjäksi. Meillä on 4 vauhtiryhmää ja nyt vedin lenkin hitaimmalle vauhtiryhmälle eli mentiin 7.50 km vauhtia. Tosi kiva lenkki keskuspuistossa. täältä tietoa lenkeistä 
Muutenkin viikonloppu oli rentouttava ja mukava. Väsymystä on edelleen, mutta olo on pirteämpi. 
Ajattelin kirjoittaa asiasta, josta olen ennenkin jotain kirjoittanut , mutta mikä on ollut minulla retuperällä, eli kehonhuollosta. Miten minä olen saanut lisättyä kehonhuollon osaksi arkea ja myös tän hetken lemppariliikkeitä.
Kehonhuolto on ollut minun akilleen kantapää kokoajan. Kun aloitin juoksun 4.5v sitten, juoksin , enkä tehnyt muuta. Välillä tein lihaskuntoa, mutta kehonhuolto jäi väliin. Pari vuotta juostuani alkoi tulemaan jumeja ja aloin vasta silloin venyttelemään. Mutta kun jumit aukesivat, loppui venyttelytkin. Välillä olen käynyt myös hierojalla ja se on tehnyt aina hyvää. 
Nyt kun jumeja on ollut vähän jatkuvasti, siellä sun täällä ja muutenkin olen huomannut, että olen kokoajan kankeampi ja kankeampi, päätin aloittaa säännöllisen kehonhuollon. 
Suunnittelen treeniviikot etukäteen, en lyö lukkoon kaikkia päiviä, mutta noin suurinpiirtein merkkaan mitä teen. Nyt olen alkanut myös merkkaamaan kehonhuollot kalenteriin. Teen viikossa keskimäärin 2 pitempää n. 4o min- 1h15 min venyttelyä/joogaa/pilatesta/liikkuvuustreeniä yms. ja lisäksi venyttelen tai rullailen pilatesrullalla telkkaria katsoessa 3-6 iltana viikossa n 15-30 min kerrallaan. Teen usein pitemmät kehonhuoltotreenit jonkun lehden , videon, blogin tms ohjeilla, samoja ei kannata aina junnata. Käytän säännöllisesti  https://treenaakotona.com/ ohjelmia. Sieltä löytyy paljon erilaisia kehonhuoltotreenejä.Joogat ja venyttelyt on suosikkejani. http://www.superfitme.fi/koko-kropan-venyttelyohjeet/ nanalla myös paljon hyviä liikkeitä mistä voi napata vinkkejä.
Onko sulla ongelmia saada kehonhuolto osaksi arkea? Mikä on sun lemppari kehonhuolto tapa?
Tässä mun tämän hetken lemppari venyttelyliikkeitä. Aina ei kannata tehdä samoja, vaan vaihdella erilaisia variaatioita.
Mä en ole liikunta alan ammattilainen, mutta olen nämä liikkeet napannut erilaisista venyttelyohjeista. 


tässä kolme hyvää liikettä ohjeineen


Muitakin liikkeitä on mitä tykkään tehdä, mutta tässä nyt muutama. Palaan myöhemmin taas vinkkaamaan venyttelyjä yms itselle sopivia liikkeitä, toiv niistä on sinullekin apua!
Nyt menen nukkumaan, huomenna alkaa uusi viikko. Kivaa viikkoa sulle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!