torstai 31. tammikuuta 2019

miten saa treenit osaksi arkea ja kiireitä?

Moi! Kiirettä on taas pitänyt ja hädin tuskin ehdin tänne ennen viikonloppua;) Ajattelin kirjoittaa vähän siitä, miten arkeen saa mahdutettua useammankin treenin, tai miten itse olen siinä onnistunut. Vaikeaa on välillä, ja jos mulla olis pienet lapset, olisi palapeli varmasti vaikeampi.
Jaksaminen vaihtelee. Vuodenajoilla ja säillä yms on vaikutusta, miten ja milloin jaksaa treenata.

Välillä sopii toinen juttu, välillä toinen, toiset treenaa aina samoihin aikoihin vuodesta toiseen.
Tällä hetkellä mulla on sellainen vaihe, että en jaksa lähteä treenaamaan heti töiden jälkeen, en vain kertakaikkiaan jaksa. Kun pääsen kotiin , ei huvita heti lähteä. Tällä hetkellä treenaan aamulla ennen töitä 1-2 krt viikossa ja illalla melko myöhään, 20-21.30 välillä. Viikonloppuisin on hyvää treeniaikaa. Ainakin toisena päivänä treenaan aina, useimmiten kumpanakin. Tällä hetkellä mulla on ohjelmassa 3-4 juoksulenkkiä, yksi lihaskunto ja kehonhuoltoa, jota voi yhdistelläkin muihin päiviin. Tällä viikolla juoksin maanantaina Amandan kanssa rauhallisen 45 min.
Aamulenkkitreffit on mun pelastus, onneksi on parikin kaveria, keiden kanssa voi aamulla juosta, muuten voisi jäädä väliin. Toinen vinkki aamuihin on suunnittelu ja ennakointi.Illalla kaikki kamat valmiiksi, niin aamulla ei tarvitse varata kuin 15-20 min nousemiseen ja aamutoimiin. Itse ainakin lähden liikkeelle aikalailla silmät ristissä, kyllä ne siitä oikenee ja aukenee juostessa.. Nousen ylös ja käyn vessassa , juon vettä ja kiskon kamat päälle,sitten ulos. Fiilis aamulenkkien ja treenien jälkeen on ihan mahtava!
Ennen juoksin ja treenasin aina illalla. Nykyään saan houkutella itseni liikkeelle, mutta kun on suunnitellut iltalenkin ja syönyt sopivasti (ei liikaa ja liian lähellä lenkkiä, muttei voi nälissäänkään lähteä) niin kyllä sitä tulee lähdettyä. Ja taas fiilis on mahtava. Mulla kovatkaan treenit ei vaikuta uneen ja nukahtamiseen, se pitää huomioida, jos on nukkumisen kanssa ongelmia.
Viikonloput on niin parasta treeniaikaa. Jos on muuta menoa, voi juosta jo aamulla, tai sitten iltapäivällä menojen jälkeen. Juoksu onnistuu vaikka mökki tai hotelli reissullakin. Tai kehonpainotreeninkin voi vetäistä vaikka mökin pihalla tai hotellihuoneessa.

Tällä viikolla tein lihaskuntotreenin tiistaina illalla olkkarissa. Hiki tuli ja ei tullut lähdön vaikeutta.
Samoin yksi jooga ja yksi venyttely 25 min on tullut tehtyä illalla kotona.
Edelleen mun mielestä on järkevää laittaa treenit kalenteriin. Mulle tulee ohjelma ja mä muokkaan sunnuntaina sen mun viikkoon sopivaksi, niin olen tehnyt omillakin ohjelmilla mentäessä, sitten yllättävien menojen tai vaikka huonon olon takia voi päiviä vaihtaa. Nytkin tiedän, että la on pitempi lenkki , jonka tällä kertaa teen poluilla. Sunnuntaina sitten reippaampi lenkki, ajasta en tiedä, pojan synttärit juhlitaan päivällä. Mulla saattaa jäädä toinen reippaampi tältä viikolta pois, jos en huomenna jaksa raahautua lenkille illalla, huomenna siivotaan töiden jälkeen. Se ei sinänsä haittaa, koska juoksin kuitenkin maanantaina, vaikkakin rauhassa.
Miten sä saat treenit sun kalenteriin? Työmatkoja kävelen välillä osittain, mutta lämpimämmällä kelillä voisin kyllä juosta työmatkoja, 8km on aika sopiva juoksuun.
Ruokavalio on pysynyt hyvänä ja olen yllättänyt itsenikin, miten helppoa on ollut . Iltojen karkkihimoa ei ole tullut. Olen ptänyt ruokarytmiä tasaisena ja suunnitellut ruuat valmiiksi, se on varmasti auttanut. Sunnuntaina sitten tarkempi analyysi, miten on sujunut ja puntarin lukemat.
Nyt painun nukkumaan, nukuttaa tosi paljon. Hyvää yötä ja kivaa tulevaa viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!