sunnuntai 29. joulukuuta 2019

vuosi 2019 miten meni? (tammi-kesäkuu)










Moi! Viimeisiä päiviä tästä vuodesta viedään ja ajattelin vetää yhteen, miten  on mennyt, huonot ja hyvät jutut. Pääasiassa siis liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvät asiat, niinkuin blogini aiheeseen kuuluu, toki muitakin asioita tulee käsiteltyä.Vuosi meni kokonaisuudesaan hyvin, alkuvuonna sairastelin ja keuhkokuumeen jälkeen kuntoutuminen vei aikaa ja loppuvuonna on ollut jos jonkinlaista kremppaa ja juoksu on jäänyt vähemmälle. suurin ongelma loppu vuonna on ollut polven ulkosyrjässä oleva vihlova kipu, joka on todennäköisesti juoksijan polvi. alkuun liikuin vaikka sattui ja kärvistelin särkylääkkeiden avulla. sitten jalka kipeytyi niin, että oli pakko hellittää ja jättää juoksu pois ja ottaa korvaavat lajit ohjelmaan. Lopulta vasta viikon totaalilevon(angiina) jälkeen jalka on ollut melkein kivuton. Todella hyvä jo, mutta saa olla tarkkana ja huoltaa vieläkin erityisen hyvin, ettei tule takapakkia.
Vastoinkäymisistä huolimatta vuosi jää plussan puolelle selkeästi. Olen juossut paljon ja liikkunut monipuolisesti pt Anna on pitänyt minua kurissa ja laittanut järkeä treeneihin ja varsinkin( Tästä Annan sivuille) ruokavalioon. Olen saanut terveellisen ja järkevämmän ruokarytmin arkeeni ja viikonloppuisin höllään ja herkuttelen jos siltä tuntuu. Olo on ollut hyvä ja olen jaksanut paremmin kuin aiemmin. Mulla oli sopimus Annan kanssa 3kk alkuvuonna ja nyt taas syksystä lähtien. Kesän kovat kilsat oon siis mennyt omin nokkineni.
Käytän treeneissä ja muutenkin kokoajan ranteessani garmin 645 music kelloa. Garmin connectin kautta tiedän kuinka paljon olen liikkunut , eli vuonna 2019 olen juossut 1128.3km (Kymppi todennäköisesti vielä tulee Hakunilan uudenvuoden juoksussa tiistaina) kävellyt 415km ja muutenkin liikkunut melko paljon. Jumppia ja kaikkia vesijuoksuja en ole laittanut ylös tai en ole käynnistänyt kelloa mittaamaan treeniä. Jumppaa on tullut keskimäärin 1-2 krt viikossa 20min-45 min kerrallaan. Kaikista ylpein olen kehonhuollon lisäämisestä viikkoihini. Sitä on tullut todella paljon enemmän kuin aiemmin. Nyt jalkavaivan aikana ja jälkeen, se on lisääntynyt entisestään.
Ajattelin fiilistellä vuotta kuvien kautta ja kertoa niiden avulla joka kuukauden kohokohdista.
Tässä siis vuoden 2019 tärkeimmät tammi-kesäkuu:
TAMMIKUU:
juoksua 55.8km
yhteislenkkejä ystävien kanssa

heron treenipäivässä sai koivetkin kyytiä

oltiin Tiinan kanssa Heron jumppapäivässä, oli kova setti!

ihania yhteislenkkejä poluilla ja teillä

HELMIKUU:
juoksua 51.4km
kalkkiruukin luontopolku on ihan lemppari! kaunis eri vuoden aikoina.
mun pojat on syntyneet helmikuussa. nyt juhlittiin pojan 16v synttäreitä

helmikuussa sai juosta ihanissa talvisäissä

mulle tehtiin holterin testi useiden sydämen tykytysten vuoksi, mitään ei löytynyt

sisko järjesti ihanat tuparit 20 luvun tyyliin, ihanat juhlat, mutta illan aikana mulle nousi kuume ja sairastuin lopulta keuhkokuumeeseen, kamala tauti.

siskon juhlista
MAALISKUU:
juoksua 44.9km

keuhkokuume oli kova tauti. mun oli pakko välillä tehdä sängyssä kevyttä mindfullness joogaa, mun kroppa oli ihan jumissa, yleisesti ottaen kyllä makasin pitkin pituuttani ja yskin. 

terveelliset ja värikkäät ruuat piristivät ja toivat voimia sairasteluun ja parantumiseen

Maaliskuussa oli eka 2019 Naisten kympin yhteislenkki, jouduin pyytämään ihania ystäviäni tuuraamaan minua, koska oma kunto ei kestänyt vielä tunnin lenkkiä.

HUHTIKUU:
juoksua 135.6km
terveelliset lounaat ja välipalat osana arkea

vietettiin mun synttäreitä Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanien keikalla

vanhempi poikakin tuli mukaan keikalle vaikka onkin rap miehiä

ihania lenkkejä ystävien kanssa ja yksin

Naisten Kympin yhteislenkillä oli mukavasti porukkaa

treeniä treeniä treeniä

sain pojatkin kaveriksi treenaamaan

Annan johdolla tekniikka treeniä

ihan mahtavia yhteislenkkejä, tässä oltiin pilvijärvellä polkulenkillä
TOUKOKUU:
juoksua 129.4km
1.5 oli malmilla Jeesuskymppi ja maraton, kiva pikku tapahtuma ja mahtava keli. Juoksu sujui hyvin ja tunnin alitus 10km tuli helposti.



ihana kevät lenkki ja yhteiset nyyttärit kuusijärvellä

kaikki toi jotain ja saatiin skumppaakin
käytiin porukalla lammassaaressa, ihana paikka!
vuoden päätapahtuma oli hcrd

juoksin tapahtumassa 1km minimaratonin siskon ja poikansa kanssa ja sen jälkeen puolimaratonin ja lopuksi vielä maratonin, yhteensä 63.3km .olipa urakka, mutta niin mahtavaa! doubleen meni aikaa 7h 45min.

Naisten Kymppi kävellen ystävien kanssa, niin kivaa! 

kesäkuu:
juoksu 135.3km
isojen haasteiden jälkeen nuorempi poika sai kuin saikin päästötodistuksen

hhm puolimaraton. niin kuuma! ei ollut helppoa, mutta  läpi meni!

lenkkejä yhdessä ja yksin, poluilla ja teillä

paljon kehonhuoltoa

Ihania kelejä juoksennella

eri maisemissa juoksemista, se on niin siistiä!

mökkimaisemissa juokseminenkin on niin kivaa! 
mökillä tuli käytyä liian harvoin, on niin ihana paikka



juhannus vietettiin mökillä, ei kaupunki juhannus tuntuisi miltään

helsinki centralpark run. 56 .35min. helppo ja ehjä juoksu, vaikka olin ollut vatsataudissa samalla viikolla.

tykkäsin treenata ulkona. sain välillä kavereitakin mukaan treeneihin.
Ihan mahtava alku puolisko. Jatkan pian loppu vuoden tapahtumilla. Miten sun vuosi meni, vieläkö on juoksuja tiedossa? Palaan pian, kivaa viikkoa sulle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!