maanantai 6. tammikuuta 2020

Suunnitelmia ja haaveita uudelle vuodelle 2020

Moi! Täällä taas! Sain viime vuoden tärkeimmät postaukset ulos juuri ennen vuoden vaihdetta. Nyt olisi aika suunnata ajatukset tähän vuoteen ja tuleviin haaveisiin/tavoitteisiin, suurimmaksi osaksi urheilun saralla.
Vielä en ole ilmottautunut kovin moneen tapahtumaan, mutta ajatuksia tulevasta kaudesta on jo. 
Mun loppukausi meni vähän huonommin, kuin olisin toivonut, mutta krempoille ja sairasteluillehan ei mitään voi. Tai ehkä voi, mutta aina ei osaa olla niin järkevä, ettei esim urheilu/rasitusvammoja tulisi. Nyt isona toiveena terveenä pysyminen ja kropan kunnossa pitäminen. Siihen liittyy paljon asioita, mitkä ovat jo mun elämässä, mutta jotka pitää ottaa säännölliseksi osaksi elämää ja joihin pitää keskittyä erityisesti. 
1. terveellinen syöminen: 
Olen Pt Annan avulla saanut terveellisen ruokavalion jo hyvin arkeen

, mutta vielä on hiomista,varsinkin siinä, ettei lomilla ja vapailla ja sairaslomilla lisää herkuttelua. Viikonloput mulla on ollut herkkupäiviä, mutta nyt välillä on tuntunut, että odotan viikonloppua herkkujen kiilto silmissä ja ahmin sen takia, etten taas syö viikolla herkkuja. Tästä pääsin jo pois, mutta nyt se on taas hiipimässä takaisin, eli ryhtiliike! Monipuoliset ja terveelliset ateriat ja välipalat on kaiken a ja o, tiedän sen, mutta se toteutus..Mutta nyt Taas ryhtiä ja kunnolla kiinni ateriarytmeihin, niin siitä se taas lähtee. 
2. venyttely/kehonhuolto

. Oon lisännyt kehonhuotoa viime vuonna, mutta loppuvuoden olkapää ja varsinkin juoksijan polvivaivat sai mut lisäämään todella paljon kehonhuoltoa. Pyrin venyttelemään joka päivä, ainakin vähän. Tvtä katsoessa on helppo tehdä joitain venyttely liikkeitä , tai vaikka rullailla lihaksia pilatesrullalla. Aamutkin lähtee paremmin käyntiin kun teen muutaman herättelevän liikkeen ja esim istun syväkyykyssä jonkin aikaa. Tän aion pitää! On niin ihana olo kun hoitaa kehoaan. Kropan avaukset ja kierrot , pitkät venytykset tai dynaamiset venyttelyt, kaikki tekee hyvää!
3. lihaskuntotreenit. Viime vuonna otin lihaskuntotreenuksen paremmin haltuun ja sitä jatkan.n 2kertaa viikossa lihaskuntotreeniä.


Pääasiassa oman kehon painolla, mutta tavoitteena olisi käydä esim kerran viikossa salilla.Anna on tehnyt mulle kotitreenejä ja saliohjelmia ja erilaisia pakaraa vahvistavia treenejä. Tietty myös loikka ja hyppytreenejä, niistä tykkään, mutta en nyt oo vähään aikaan uskaltanut tehdä, kun toi polvi on kiukutellut. Nyt taas voi ottaa nekin takaisin ohjelmaan.
4. lepo. Tää on välillä vähän suhteellista, en aina meinaa malttaa pitää täysin lepopäiviä, vaan teen jotain muuta kuin juoksua. Mutta tavoitteena on pitää ainakin yksi täysin lepopäivä viikossa (tietysti kehonhuoltoa voi tehdä) Anna on myös jaksottanut treenit niin, että on myös kevyempiä viikkoja. Ennen olen vain treenannut kovaa kokoajan. 
Tässä hyviä pointteja ja hyviksi todettuja juttuja, näillä pääsee taas hyvään ja terveelliseen arkeen kiinni.Mitkä on sun terveellisen elämän kulmakivet? Onko helppoa pitää niistä kiinni?
Liikunta on mulle tärkeä, varsinkin juoksu. On ollut vaikea olla juoksematta, mutta terveys ennen kaikkea. Nyt toivottavasti krempat on takanapäin, ja pääsen treenaamaan täysillä kohti kevään ja kesän tavotteita.
En ole tosiaan vielä ilmoittautunut yhteenkään tapahtumaan, mutta minulla on osallistuminen  sherwood trail run iin. 28.3. Sain osallistumisen yhteistyön ansiosta. En ole päättänyt vielä, juoksenko tuolla 20 vai 10km. Se selviää lähempänä. Pääsen myös suosikki tapahtumaani hcrd.hen yhteistyön johdosta. Olen kuulunut Hcrd street teamiin jo useamman vuoden. Tällä hetkellä pohdin , osallistuisinko hcm maratonille vai doubleen, jonka juoksin viime vuonna.
Siinä siis juostaan ensin puolimaraton Hcr ja sitten koko maraton Hcm ; samana päivänä . Juoksu oli rankka, mutta sujui todella hyvin ja siitä jäi hyvät fiilikset. Ja koska olen harakka(hih) tänä vuonna saatavat 3 mitalia (hcr,hcm ja doublen oma mitali.) on alkanut kiinnostaa, viime vuonna itse doublesta ei saanut mitalia. Toisaalta, jos treenit sujuu hyvin, voisin yrittää parantaa maraton ennätystä hcm maratonilla jos keskittyisin vain siihen.Vähän enemmän olen Hcm kannalla, mutta asia on vielä hautumassa.
Oletko tulossa HCRD tapahtumaan? Mille matkalle?
Olen Myös saanut yhteistyön kautta osallistumisen Savonlinna city runiin. Tapahtuma järjestetään 6.6 ensimmäistä kertaa. Vähän riippuu, miten hyvin olen palautunut HCRD juoksusta, koska noiden välissä ei ole kovin kauan aikaa. Voin mennä rauhassa juoksemaan 12km tai 21.1km  Mutta haluanko lähteä noin kauas vain fiilistelemään kauniita maisemia? Olisi kiva päästä juoksemaan vauhdikkaammin. Mutta saa nähdä, mielelläni lähtisin uutta tapahtumaa katsastamaan jollain vauhdilla. Vanhempien mökiltä on matkaa n 100km Savonlinnaan. Toisaalta voisi myös vuokrata mökin tai mennä hotelliin niin saisi piku lomankin samalla. Savonlinna on tuttu, koska äitini on kotoisin siitä läheltä Enonkoskelta. Siellä olen viettänyt lapsuuteni kesät ja useat joulut ja muut lomat. 
Muuten en ole tarkemmin miettinyt mihin tapahtumiin osallitun.Haaveissa olisi yksi pitempi kuin Double eli 63.3km. Olen ajatellut Masokistin unelman 100km tai Wihan kilometrien vastavaa, jos se järjestetään tänä vuonna. Jotenkin tasaisella lyhyillä kiekoilla juostava reitti kiinnostaisi , en uskaltaisi tuntureille ultralle, mutta turvallisten kierrosten kiertäminen olisi aika kiinnostava juttu. 
Haluaisin siis pidentää matkaa. Olen juossut kerran 50km Wihalla ja kerran Doublen 63.3km.
Yhteislenkkejä järjestän edelleen. Ne on niin mun juttu. On kiva saada porukkaa liikkeelle ja tutustua uusiin ihmisiin ja saada juosta jo pitempään lenkeillä käyneiden kanssa. Naisten Kympin ja HCRD yhteislenkkejä käyn vetämässä ja sitten omia , sekä poluilla, että teillä.


Ystävien ja perheen kanssa haluaisin viettää enemmän aikaa. Ja muutenkin keksiä jotain muuta harrastusta, kuin juoksu . Siis lisäksi, ei tilalle. Lukemista pitäisi lisätä, viime vuonna luin yhden kirjan ja kuuntelin 6. Kokkikurssi ( meillä on aina samaa ruokaa ) tai kielikurssi kiinnostaisi. Myös kuorossa laulaminen olisi mukavaa. Mitään hirveän usein järjestettävää ja sitovaa en haluaisi tai pystykään ottamaan, mutta joku lyhyempi kurssi tai kerran viikossa oleva juttu ois ok.
Myös jotain uutta urheilulajia olisi kiva kokeilla. Laittakaa ehdotusta ja tulkaa mun kanssa testaamaan jotain lajia, se vois olla kivaa!
Mitä toiveita/haaveita/ lupauksia sulla on tälle vuodelle?
Nyt meen venyttelemään ja nukkumaan, huomenna töihin. Kivaa viikkoa !


2 kommenttia:

  1. Ihana lukea harjoittelustasi! Itse olen myös kärsinyt särkevistä polvista viime vuosina. Onneksi nivelien hoito on tuonut avun polvivaivoihin mutta minun pitäisi myös muistaa terveellinen ruokavalio ja etenkin tuo samainen herkuttelun vähentäminen. Hyvä idea tuo venyttely TV:n katsomisen ohella!

    VastaaPoista
  2. Kiva että olet löytänyt blogiini! Venyttely tvn katsomisen ohessa on kyllä mulle toiminut, myös aamulla aamu tv päälle ja herättelemään kroppaa. Toiv polvivaivat helpottaa, mulla ei oo enää ollut ongelmia niiden kanssa.
    Kivaa syksyä!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!