tiistai 20. huhtikuuta 2021

3kk pt palvelutestaaja aika alkaa olemaan ohi, onko mitään muutoksia tapahtunut?

 Moi! Kevät ja ihanat aurinkoiset kelit ja sulat tiet on täällä! Liikkeelle lähteminen on helppoa ja mukavaa ja olen tehnyt jo osittain lihaskuntotreenitkin ulkona



, se tuntuu kesältä!

Treenit sujuu hyvin ja tulevana viikonloppuna olisi taas 4h pitkän lenkin vuoro. 15.15 on sitten edessä se pitkä lenkki.7h ja vähintään 50km Mian kanssa. Olen luottavaisin mielin, näillä treenimäärillä pitäisi onnistua kyllä. Treenimäärät ei ole lisääntyneet vielä kovin paljon, mutta olen juossut useammin pitkiä lenkkejä. Ennen 2h lenkit oli aika maksimi ja nyt 3 ja 4h lenkit tuntuu melko helpoilta ja palaudun niistä helposti.Uskon  että nämä treenit riittää hyvin toukokuun tavoitteeseen, mutta kesän aikana pitää lisätä treenejä, että voin juosta kunnialla 100km läpi elokuussa. Viime vuonna treenimäärät oli tätä n 120km-180km kk tasolla. Uskon, että lisäämällä kilometrejä maltilla, mutta määrätietoisesti, 100km tavoite helpottuu. 

Uskon myös, että Tekemäni muutokset ruokavalioon ja treeneihin auttaa mua pysymäään ilman vammoja ja pystymään juoksemaan enemmän. Olen siis ollut Fitverstaan https://www.fitverstas.com/ pt palvelutestaajana ja pt Oilin https://www.fitverstas.com/oili asiakkaana 3kk. Kerron tässä alla lyhyesti miten on mennyt. Laitan myös muutoksesta ottamia kuvia mukaan, vaikka mietin aluksi, etten julkaise niitä. Ei niissä kuitenkaan ole mitään hävettävää ja olen tosiaan onnellinen, kun otin ne kuvat säännöllisesti, en muuten tajuaisi itsekään miten suuri se muutos on ollut. 

Olen siis treenannut juoksua 7 vuotta ja voinut ihan hyvin. Mutta ruokailut aina tuppaa karkaamaan käsistä. Pysyn ruodussa hetken ja sitten taas menee plörinäksi. Nyt toivon, että nämä muutokset jää pysyviksi, ne ainakin tuntuu tällähetkellä hyviltä ja normaalilta osalta elämääni, enkä laihduta. 

Hain testaajaksi, koska tiesin, että ruokailuissa on jotain pielessä, en pitänyt kropastani (varsinkaan mahasta) ja olo oli aika väsynyt, varsinkin pitkien suoritusten jälkeen olin tosi poikki ja usein mulla tuli myös ns juoksijan krapula . Eli mulla oli pitkien suoritusten jälkeen tosi huono olo ja olin veto veks. Halusin myös monipuolistaa treenejäni, enkä junnata samassa.



tässä alkukuvat tammikuulta

Oilin kanssa yhteistyö on toiminut hyvin ja koska hänkin on tehnyt elämäntapa muutoksen, koin, että hän todella ymmärtää mitä päässäni pyörii. Koska jos on taistellut kilojensa kanssa enemmän ja vähemmän koko aikuisikänsä, pää ei välttämättä pysy mukana. Siksi onkin ollut hyvä saada kertoa Oilille miltä milloinkin on tuntunut. 

3kk sitten laitoin Oilille mun ruokapäiväkirjan muutamalta päivältä ja Oili kertoi heti, että syön liian vähän. Mun päivittäiset kalorit oli n 1500-1800 ja usein vielä alemmat, mutta sitten olikin syötävä illalla kaikkea herkkua, kun oli niin kova kalorivaje.Sain ohjeeksi syödä 2200-2400 kaloria päivässä ja vieläkin enemmän kovina treenipäivinä. Proteiinien ja hiilarien suhteesta on juteltu ja olen kiinnittänyt huomiota , että syön säännöllisesti ja monipuolisesti. Hiilareita ja rasvoja ei tarvitse pelätä, ne kuuluu oleellisesti paljon urheilevan ihmisen ruokavalioon, niinkuin proteiinitkin. 

Alkuun tuntui todella vaikealta lisätä kaloreita. Voinko muka syödä noin paljon? Merkkasin syömiseni kalorilaskuriin ja söin vielä kymmeneltä illlalla iltapalaa kun olin syönyt liian vähän. Nyt 3kk jälkeen Saan syötyä paljon helpommin ja en oikeastaan edes mieti, mitä pitäisi syödä, säännölliset syömiset ja kasvisten lisääminen ja veden juonti on  tullut osaksi normi arkea.





Syön normiruokaa ja suurin muutos on ollut aamupalat. Ennen söin esim kaurapuuroa. Ei muuta. Tai 10 riisikakkua.  Tai banaanin. Nyt syön joka aamu isot aamupalat. Usein puuroa, mustikoita, banaania ja rahkaa tms. Saataan vielä syödä jonkun pienen välipalan jos ruokailujen väli on liian pitkä tai tuntuu, että olen nälkäinen. Mulla on töissä mukana skyrejä, rahkaa, banaania tms, millä saan nopeasti olon paremmaksi. 

En myöskään kiellä itseltäni mitään. Olen ajatellut, että herkuttelen vain viikonloppuna. Silloinkin pidän säännöllisestä ruokarytmistä kiinni. Mutta jos joku esim töissä tarjoaa pullaa keskiviikkona, voin sellaisen syödä, eikä mun tarvitse juosta kilometritolkulla polttaakseni ne kalorit. Oili on teroittanut mulle, että en ole painonpudottaja vaan urheilija joka tarvitsee energiaa treenaamiseensa. Painon putoaminen ja kiinteytyminen on tosi hyvä bonus. 



tässä kuvat maaliskuulta, n 6-7 viikkoa aloituksesta

Treenit jatkuu melko samaan tapaan kuin ennenkin, mutta lihaskuntotreenit ja varsinkin monipuoliset coretreenit on tulleet viikottaiseksi osaksi treenejä.






Mun suurimmat ongelma alueet kropassani on vatsa ja koko keskivartalo. Kädet taas on voimattomat, joten niitäkin pitää muistaa treenata.

Mun askellus on muuttunut matalammaksi, ehkä se on ollut sitä aina, mutta nyt olen kiinnittänyt siihen huomiota. Pitkät rauhalliset lenkit useammin on varmaan vaikuttaneet asiaan. Nyt olen saanut ohjelmaan koordinaatioita ja spurtteja. Ulkotreenikauden ollessa täällä, hypyt ja loikat tuilee taas osaksi treenejä, mä tykkään niistä!




Taloudellisuuden takia askel olisi hyvä saada lennokkaammaksi. 

Oon ollut todella tyytyväinen tähän testijaksoon. Oili on ollut mahtava tsemppari. Voin todellakin suositella pt palvelua muillekin! Tällainen 3kk jaksokin voi saada isoja muutoksia aikaan, sekä kroppaan, että mieleen. Multa lähti n 5.5kg 3kk aikana, mutta kaikista tärkeintä mulle on ollut tää mahtava energisyys ja kiinteytyminen. 



tässä kuvat viime viikolta n 11 viikkoa aloituksesta.

Tykkään siitä, että syömiset on normalisoituneet , eikä mun tarvitse kieltää itseltäni mitään. Toivon todella, että pysyn tällä tiellä, nyt ainakin näyttää hyvältä.

Ootko tehnyt elämäntapamuutosta? Onko sulla  tai onko ollut valmentajaa tai pt.tä?

Oili lupasi, että voitaisiin tehdä toinen live yhdessä . Ensimmäisessä puhuttiin kestävyysurheilijan ruokavaliosta. Se löytyy mun instagramista ig tv tallenteesta. Olisiko sulla mielessä jotain aihetta, mistä minä ja Oili voitais pitää yhteislive?

Nyt on mentävä nukkumaan, aika riensi taas vauhdilla naputellessa.  Hyvää yötä ja kivaa loppuviikkoa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!